Vi är i husbyggarplaner och det lutar åt att det blir A-hus vi vänder oss till.
Jag undrar lite vad man kan spara på att göra själv?
Alltså tapeter o målning kostar 160.000 med arbete, där borde man kunna spara in en rejäl slant om man fixar själv. Likaså innedörrar 11 st kostar 19500 kr och 11 dörrar från Byggmax kostar ca 9000 kr, även där kan man spara in en slant.
Sambon jobbar med vitvaror så det borde vi oxå kunna spara in på att fixa själva.
Annara då? Hur har ni gjort som byggt hus? Vad har ni valt att göra själva för att få ner kostnaden?
 
Spara pengar på målningsarbetet är helt OK men man bör vara medveten om hur mycket jobb det är med spackling, tak ingen rolig historia väggar lite men bara lite roligare,målningen utvändigt är inte att leka med om det inte är enplanshus Tapetsera är roligast men kommer sist och då bör man tänka på att om man inte är 100% säker på hur tapetkombinationer och färg nyanser blir så köp inte de dyrast tapeterna innan ni bott in er. Är du nöjd med utförandet och kvalitet så varför inte varje bunt tusenlappar blir mycket pengar som man kan ha roligare för eller rentav inte låna. Men det är även grundläggningen, vad kan ni ordna där för det skall grävas, fyllas, gjutas ja vad mer kan man räkna upp.
 
Man måste ha respekt för att saker tar lång tid att utföra om man ska göra det själv, speciellt om man jobbar samtidigt.

En sak ni kan kolla på är Köket, där kan det finnas mycket att hämta om ni tex att sätta dit ett IKEA kök själva.
 
- Skippa tapeter, bo in er nåt år eller två och känn efter vad ni vill ha
- Bygg IKEA-kök istället, borde bli lite billigare, samt kanske enklare att uppgradera sen. IKEA vet man ju kommer finnas kvar.
- Vitvaror, tvättmaskin och torktumlare kan man ju köpa själv
- Lägg egna golv och välj tex laminat i barnens rum
 
Jag vet iofs inte hur mycket det ger i förhandlingen om pris. Men ett pillgöra som tar lång tid även för proffs är alla lister, golvsocklar, dörr o fönster foder och taklister. En fördel med att göra själv är också att man då kanske kan kosta på sig tiden att gersåga lite snyggt istället för raka kapningar som är vanligt i nyproduktion.

Skaffa en spikpistol så går jobbet oerhört mycket enklare, och det blir bara små "nålshål" i listerna. Skaffade själv ett billigt kit på Bauhaus, ca 1000 kr för kompressor och pistol. Och givetvis en elkap/gersåg.
 
  • Gilla
Tobias Lindblom
  • Laddar…
Om man inte är väldigt duktig så ska spackling/målning och listning göras av ett proffs.
Ser rent ut sagt fördjävligt ut ibland när man kommer in i en 4miljoners villa och kleti och pleti ska spara 80.000kr på att ha fult spacklade väggar och lister som är felgerade och allmänt snett och vint.
Kanske grundmålat hus direkt och så målar ni själva sommaren efter? Annars tror jag på övriga tips du fått.
Envisas man som amatör med att göra något av dessa moment ta målning och lister själv. Låt någon som kan spackla och slipa.

Sen som nämnts tidigare se inte vad ni kan spara bara utan räkna vad ni har för tid att utföra det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Om man inte är väldigt duktig så ska spackling/målning och listning göras av ett proffs.
Ser rent ut sagt fördjävligt ut ibland när man kommer in i en 4miljoners villa och kleti och pleti ska spara 80.000kr på att ha fult spacklade väggar och lister som är felgerade och allmänt snett och vint.
Kanske grundmålat hus direkt och så målar ni själva sommaren efter? Annars tror jag på övriga tips du fått.
Envisas man som amatör med att göra något av dessa moment ta målning och lister själv. Låt någon som kan spackla och slipa.

Sen som nämnts tidigare se inte vad ni kan spara bara utan räkna vad ni har för tid att utföra det.
Kan bara hålla med fullständigt! Det är ju målaren man ska lägga pengar på! Ingen ser hur gipsningen är om du har en målare som vet vad han gör! Gör det själva isåfall... Jag fattar faktiskt inte hur man tänker när man som total amatör tänker börja spackla och måla ett helt hus för som sagt tidigare 4 milj, det är ju det som kommer och synas, pengar spara man in på kvaliten på materialet man använder typ golven, inredningar mm mm

Men konkreta tips är: material val, gipsning om ni har lite erfarenhet och är intresserade av att lära er, städningen på bygget, hantlangning tex om ni kan vara med och bära grejer tex tegelpannor eller nått sånt... beror ju lite på vad ni har för kontrakt. målning av utsida , (brukar inte ingå så ofta dock...)

lycka till!
 
Mikael_L
Jag måste ändå börja med att fråga:
Vilka frihetsgrader har ni över er egen insats?
Vilken entreprenadform är det tänkt?
Är det saker med i leveransen som ni funderar på att välja bort?

För lite beroende på svaren på dessa frågor så kan det mynna ut i att det inte är lönt/möjligt att göra det allra minsta själv.
 
Nimajneb skrev:
Man måste ha respekt för att saker tar lång tid att utföra om man ska göra det själv, speciellt om man jobbar samtidigt.

En sak ni kan kolla på är Köket, där kan det finnas mycket att hämta om ni tex att sätta dit ett IKEA kök själva.
Jo det är vi medvetna om. Vi har renoverat en hel del här hemma och totalrenovering av ett badrum tog oss 2 månader och då jobbade vi samtidigt.

Det där med Ikea kök, jag har hört att då måste man köpa vitvarorna från Ikea med? Att måtten endast är anpassade för ex. deras ugnar?
 
hempularen skrev:
Jag vet iofs inte hur mycket det ger i förhandlingen om pris. Men ett pillgöra som tar lång tid även för proffs är alla lister, golvsocklar, dörr o fönster foder och taklister. En fördel med att göra själv är också att man då kanske kan kosta på sig tiden att gersåga lite snyggt istället för raka kapningar som är vanligt i nyproduktion.

Skaffa en spikpistol så går jobbet oerhört mycket enklare, och det blir bara små "nålshål" i listerna. Skaffade själv ett billigt kit på Bauhaus, ca 1000 kr för kompressor och pistol. Och givetvis en elkap/gersåg.
Jo mannen har girsågat alla våra lister här hemma, mycket snyggt. Spikpistol har han, han har nog de mesta verktyg som finns att ha, han är snickare från början. Vore skönt att kunna köpa ett hus man verkilgen vill ha och inte behöva avstå för att det inte är inom vår budget och då är nog vår utväg att göra en del själva tyvärr.
 
Suhagg skrev:
Om man inte är väldigt duktig så ska spackling/målning och listning göras av ett proffs.
Ser rent ut sagt fördjävligt ut ibland när man kommer in i en 4miljoners villa och kleti och pleti ska spara 80.000kr på att ha fult spacklade väggar och lister som är felgerade och allmänt snett och vint.
Kanske grundmålat hus direkt och så målar ni själva sommaren efter? Annars tror jag på övriga tips du fått.
Envisas man som amatör med att göra något av dessa moment ta målning och lister själv. Låt någon som kan spackla och slipa.

Sen som nämnts tidigare se inte vad ni kan spara bara utan räkna vad ni har för tid att utföra det.
Mannen har gjort sånt mycket förr så det ska gå bra, spackling o målning med mera menar jag. Däremot kanske man kan överlåta spackling till hustillverkaren? Just för att inte ha för mycket att göra sen.
 
mångstekta skrev:
Kan bara hålla med fullständigt! Det är ju målaren man ska lägga pengar på! Ingen ser hur gipsningen är om du har en målare som vet vad han gör! Gör det själva isåfall... Jag fattar faktiskt inte hur man tänker när man som total amatör tänker börja spackla och måla ett helt hus för som sagt tidigare 4 milj, det är ju det som kommer och synas, pengar spara man in på kvaliten på materialet man använder typ golven, inredningar mm mm

Men konkreta tips är: material val, gipsning om ni har lite erfarenhet och är intresserade av att lära er, städningen på bygget, hantlangning tex om ni kan vara med och bära grejer tex tegelpannor eller nått sånt... beror ju lite på vad ni har för kontrakt. målning av utsida , (brukar inte ingå så ofta dock...)

lycka till!
Bra tips där, hade inte en tanke på städning och hantlagning.
Mannen har väldigt stor erfarenhet av att fixa väggar och sådant. Han har hållt på en hel del med sådant och är väldigt noggrann.
 
Mikael_L skrev:
Jag måste ändå börja med att fråga:
Vilka frihetsgrader har ni över er egen insats?
Vilken entreprenadform är det tänkt?
Är det saker med i leveransen som ni funderar på att välja bort?

För lite beroende på svaren på dessa frågor så kan det mynna ut i att det inte är lönt/möjligt att göra det allra minsta själv.
Frihetsgraden över vår egen instans är lite beroende på när vi tänkt bygga. Jag tror inte vi kommer igång med det i år och då kan vi anpassa nästa års semester efter det så vi kan iaf vara 5 veckor till hjälp vid nybygget.
Vi har inte bestämt entrepreandform, ska läsa på lite mer om det. Men från början utgick vi från NF men vet inte hur det blir när man vill göra en del själva.
Ang saker i leveransen funderar vi på att välja bort vitvaror eftersom mannen jobbar med det, köket och badrumsinredning ev oxå eftersom han kan få billigare genom jobbet. Tapetsering och innedörrar funderar vi oxå på att ta bort. Det är så långt vi funderat än så länge.
 
Mikael_L
Ja jag har varit i kontakt med en del husleverantörer och kollat hur mycket priset sjunker om man väljer bort kök, eller annat. Och för det mesta är det rent löjliga avdrag, ja t.o.m oförskämda tycker jag.
Det går alltså definitivt inte att spara några pengar på att välja bort något, när det är på det viset.

Är det någon form av generalentreprenad eller totalentreprenad kan det bli knivigt med skiljelinjen mellan ert eget arbete och lejt. Samt att det finns risk för att alla förseningar, misstag, skador osv skylls på er.

Så det är minst sagt en del att tänka över där.
 
Jucismacker skrev:
Vi har inte bestämt entrepreandform, ska läsa på lite mer om det. Men från början utgick vi från NF men vet inte hur det blir när man vill göra en del själva.
Obs. att "nyckelfärdigt" inte är en entreprenadform. Det är bara ett marknadsföringsord, ungefär som "solmogna".

  • Men om det nu är så här:
  • Ni vill ha ett hus
  • Ni är beredda att jobba själva för att hålla ner kostnaderna
  • Din man är snickare
  • Din man har alla tänkbara verktyg
  • Din man kan skaffa kök, badrum och vitvaror billigare än i någon butik

Då är väl den naturliga lösningen att ni bygger själva. Ska ni leja bort nånting så lej bort gipsning, spackling och målning. Det är tråkigt och skitigt och det är också där man märker väldigt stor skillnad mellan erfarna och oerfarna utövare.

Jucismacker skrev:
Annara då? Hur har ni gjort som byggt hus? Vad har ni valt att göra själva för att få ner kostnaden?
Allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.