Yngsta grabben frågade mig igår hur mycket vårt hus väger... Jag vart helt ställd och vänder mig till er med en mer generell fråga, hur mycket väger era hus? Eller kanske svara i mer generella termer om hus.
Motfrågor typ... Materialval, våningar storlek undanbedes.
:)
 
konstigt jag tänkte på precis samma grej i morse :)

det borde gå att räkna ut en ca siffra om man orkar!

dock inget jag orkar :p
 
Tänkte oxå på det när vi byggde. Det kom lastbil efter lastbil med grejer. Och vi bar in saker varje dag i flera månader. Borde bli en hel del till slut.
Det enda jag vet är att vi har 500 ton bärlager under huset.
 
  • Gilla
Olderin Mark o Maskin
  • Laddar…
Har en liten stuga på 40kvm och den vägde nästan 10ton utan betongpannor.

30ton för en normal inredd 1-plans villa tror jag du kan säga till grabben.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Hehe, detta har jag också funderat på när man konkar in nytt material i huset... Undrar vad allt väger tillsammans...
 
I Sollentuna flyttade man förra året ett gammal hus (20-40-tal någonting, dvs bastant trästomme, moderna hus är säkert lättare med bara reglar och isolering...), tror det var 1,5 eller 2 plan, ungefär 100 kvm per plan. Det vägde in på 96 ton enligt kranförarna.
 
Nimajneb skrev:
Yngsta grabben frågade mig igår hur mycket vårt hus väger... Jag vart helt ställd och vänder mig till er med en mer generell fråga, hur mycket väger era hus? Eller kanske svara i mer generella termer om hus.
Motfrågor typ... Materialval, våningar storlek undanbedes.
:)
På byggmax hemsida kan du se vikten på varukorgen.. så det är bara att börja lägga ihop delarna i ditt hus i en varukorg :)

Glöm inte skruv, spackel och färg!
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Jag såg nu att det var en kuggfråga.

svaret på "Vad väger ett hus?" blir såklart "gram" eller "ton".

"Hur mycket väger ett hus?" blir såklart en helt annan fråga :)
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Daniel78 skrev:
Jag såg nu att det var en kuggfråga.

svaret på "Vad väger ett hus?" blir såklart "gram" eller "ton".

"Hur mycket väger ett hus?" blir såklart en helt annan fråga :)
Men är jag förvånad att just DU skulle lirka till det på detta sättet ;) :)

Hade det varit korrekt om jag frågat efter massan på ditt hus? :)

Frågan vad skulle ju även kunna syfta till "med vad" väger man ett hus vilket även detta är en intressant fråga där jag hoppas att du inte återkommer till ditt Byggmaxförslag :)
 
Nimajneb skrev:
Men är jag förvånad att just DU skulle lirka till det på detta sättet ;) :)
Jag har jobbat en del med att ta fram utbildningsmaterial och instruktioner som inte ska gå att misstolka, så jag är lite känslig för sådana fel :)

Nimajneb skrev:
Frågan vad skulle ju även kunna syfta till "med vad" väger man ett hus vilket även detta är en intressant fråga där jag hoppas att du inte återkommer till ditt Byggmaxförslag :)
"Med vad", nja, jag skulle använda mig av ett antal lastceller utplacerade på lämpliga punkter :)

Skämt å sido, det hade inte tagit allt för lång tid att knappa ihop en kundvagn med "alla" delar till ett litet enplans-hus på 100m2, det mesta materialet kan man räkna ihop rätt lätt, det finns säkert någon här som har ett par timmar över imorgon kväll, det ska ju ändå regna :)
 
Daniel78 skrev:
det finns säkert någon här som har ett par timmar över imorgon kväll, det ska ju ändå regna :)
Räkna inte med mig för jag har bestämt att det inte ska regna hos oss i morgon :)
 
Jag såg ett program på tv:n där dom i USA byggde helt färdiga hus i en fabrik som sedan kördes ut på en specialbyggd radiostyrd vagn för att bara skjutas över på den färdiga grunden vilket gjorde att dom kunde bygga upp ett helt samhälle på bara några veckor.

Men iaf så byggdes husen i fabriken på en "vagn" som svävade över golvet med hjälp av tryckluft, och då pratade en fabriksarbetare på att dom kunde knuffa ett 50tons hus med en hand. :)

Det var ganska normalstora hus tyckte jag.
 
50 ton... Korthus ;)
 
  • Gilla
PROMTARN
  • Laddar…
Mikael_L
Vi har 13 m3 betong, så med armering och cellplast mm så väger väl grunden ca 25-30 ton.
Sen har vi väl grovt uppskattat spikat ca 8 paket virke a' 5m3 och 2,5 ton vardera, dvs 20 ton.
Så ligger det 4-5 ton takpannor på taket.
Så är det ca 1,5 ton OSB och 3 ton gips.
Och panna, vitvaror, kakel, fix, fog, kamin fönster och dörrar osv blir säkert en 3-5 ton.
Sen har jag väl glömt en del saker, typ max 5 ton.

Så jag gissar på 60-70 ton här.

Inte så fasligt marktryck då.
600-700 kg/kvm = 0.06-0.07 bar = 6-7 kPa.
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
harry73
Huset byggdes som färdiga moduler i fabriken och levererades med två lastbilar på plats. Så svaret borde vara mindre en två lasbilar kan bära
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.