Jag bor i en lägenhet med 1-fas, 20 amp säkring dragen till spisen.

Jag har hittat en spis från Gorenje EI67321AX som är en iduktionsspis. På tretti.se anges det: "Observera att det krävs 3-fas-uttag (3 x 16A säkring) med framdragen nolla för installation av den här spisen, och att spisen måste kopplas in av behörig elektriker."

När jag kollar på baksidan av spisen så anser jag att märkningen längst till höger (se bild) anger att den går att koppla på 1-fas. Vem har rätt? Kan det bli några problem med induktion på 1-fas, typ spänningsspikar som får säkringen att lösa ut?

Gorenje-induktion-EI67321AX.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissningsvis vill de betona att det krävs nolla i uttaget om spisen skall kopplas för två eller tre faser. Det händer nämligen att nollan saknas varvid spisen kan gå sönder. Då etiketten visar att den kan kopplas enfas lär den kunna göra det. Problem med att säkringen går kan det bli om du kokar pasta på alla plattor samtidigt. Detta gäller även utan induktion.

Erik
 
Tack Erik.
Skönt att du också anser att märkningen säger att jag kan ha den i min lägenhet, jag vill ju gärna vara 100 % säker innan man köper hem! Har du erfarenhet av induktion på 1-fas? Tror du att det funerar lika bra som en glashäll på 20 Amp?

Carl-Henrik
 
Märkeffekt på 10,7kW så krävs 16A trefas.
Dock sällan du använder alla pållar i stallet samtidigt...
20A enfas ger dig 4,6kW vilket kan kännas lite snålt... Bara hällen är ju på 7,4kW.


Sent from my LT15i using Byggahus
 
Jo jag vet men det är ont om spisar med lägre än 9 kW. Den här har som sagt lite extra kraftiga kokzoner. Är det generellt högre märkeffekt på induktion än det är på glashäll?
Kopparkullen skrev:
Märkeffekt på 10,7kW så krävs 16A trefas.
Dock sällan du använder alla pållar i stallet samtidigt...
20A enfas ger dig 4,6kW vilket kan kännas lite snålt... Bara hällen är ju på 7,4kW.


Sent from my LT15i using Byggahus
 
Redigerat:
Normalt sett så kan man köra spisar som går att koppla för enfasdrift, på 20A säkring. Men den här spisen har tydligen lite kraftigare plattor, känns lite klent då med 20A enfas.
 
I praktiken kommer det att fungera, slöhet har gjort att jag fortfarande kör på 10 À tvåfas vilket är sämre än enfas 20 A med en familj på 5 personer.

Protte
 
prototypen skrev:
I praktiken kommer det att fungera, slöhet har gjort att jag fortfarande kör på 10 À tvåfas vilket är sämre än enfas 20 A med en familj på 5 personer.

Protte
Det beror väl på om du har 400V elementspänning?

Om du kör 2 fas (10A) över 400V så kan du ta ut 4 kW.
Kör du 2fas 230V (10A) så blir det 4,6 kW.

Enfas (20A) ger också 4,6 kW.
 
Nej nej, vi har en modern hipp induktionshäll 2x230 V, det blir 2,3 kW till 2 plattor.
Med 20 A har man tillgång till 4,6 kW till 2 plattor (blir ju då noll till de andra)
Det här med märkeffekt och storlek på säkringarna är uppe gång på gång och man hör inget efteråt att det poppar säkringar.
Kör på med den hällen men kör inte länge på max, det kokar tort i pannor och maten blir svartbränd (det är cancerogent).
Har det fungerat för andra så fungerar det till 99,8 procent för dig också.

Protte
 
Teoretiskt kan det vara så att spisen inte tål att avsäkras mer än 16A (för att framförallt nollan inte är grov nog för större säkring). Fråga tillverkaren om det är okej att avsäkra 20A. Alternativt titta om det är nolla gemensam för de delar av spisen som kan delas upp på flera faser - om det inte är gemensamma nollor och/eller gemensamma ledare är grova nog för 20A så borde 20A vara problemfritt.
 
I min nuvarande lägenhet (som är enfas) kör jag en "7.4kW" induktionshäll från Husqvarna på en 16A säkring (elektrikern som installerade häll och ugn valde att byta ut 20A (4mm2) kabel+automatsäkring som gått till den gamla spisen och istället dra två uppsättningar automatavsäkrade kablage på 16A i samma rör -en till hällen och en till den separata inbyggnadsugnen -trodde inte man fick göra så, men tydligen så är kosher under vissa förutsättningar).

I alla fall, min häll (och antagligen alla andra hällar?) anpassar maxeffektuttaget beroende på om den matas med 400V eller 230V. Om jag, som har enfas, drar på alla fyra plattor på full spetta så kommer några av plattorna att justeras ned så att totala effektuttaget inte blir för stort -det går helt enkelt inte att köra alla plattor på max samtidigt.

Jag har aldrig lyckats dra min 16A automatsäkring med hällen, även när jag brassar alla plattor max samtidigt under säg 10-20 minuter, så den är helt kart konstruerad för att aldrig dra mer än 16A i 230V läget. Det är dock mycket, mycket sällan som man behöver så mycket effekt att man ens är inärheten av att bottna den i 230V läget (och jag har lagat en hel storkok på den hällen...)

Om man som OPn har en spis med ugn också så kanske det kanske bli lite i klenaste laget om spisen också är sådan att den justerar ned effektuttaget mot max 16A per inkopplad fas. Man får nog höra med tillverkaren vilken maxeffekt spisen sörplar i sig när den är kopplad i enfas!?!
 
prototypen skrev:
Nej nej, vi har en modern hipp induktionshäll 2x230 V, det blir 2,3 kW till 2 plattor.
Med 20 A har man tillgång till 4,6 kW till 2 plattor (blir ju då noll till de andra)
Det här med märkeffekt och storlek på säkringarna är uppe gång på gång och man hör inget efteråt att det poppar säkringar.
Kör på med den hällen men kör inte länge på max, det kokar tort i pannor och maten blir svartbränd (det är cancerogent).
Har det fungerat för andra så fungerar det till 99,8 procent för dig också.

Protte
Amen.

Ska man inta laga mat till ett helt infanterikompani så räcker 20A.
 
Okej jag mejlar Gorenje och ser vad de svarar. "nedjustering" var första gången jag hörde, andra brukar hävda att säkringar och ledningar håller för betydligt högre belastning under kortare perioder. Om man inte kör igång allt på en gång på "12:an" så bör man väl kunna hålla sig kring halva märkeffekten, hoppas jag.
 
Nordostpassagen skrev:
"nedjustering" var första gången jag hörde, andra brukar hävda att säkringar och ledningar håller för betydligt högre belastning under kortare perioder.
Jag körde som test precis nu alla fyra plattorna på "max" i 10 minuter (kokade upp vatten). Två av plattorna justerades ned till "8" från "14". En automatsäkring löser ut vid ca 13% överuttag och hade jag plockat ut 7400W över den säkringen så hade den garanterat löst ut inom några sekunder (varje platta kan leverera 2300W kontinueligt eller 3200W i boost-läge under 30 minuter enligt manualen).
 
Jag kör också min häll på en 20A-säkring. Den justerar ner plattor när man höjer andra.
Jag förstår om den på något sätt kan känna av hur många faser den är matad med, men den kan väl knappast känna av om den är kopplad till en 16 eller 20A säkring?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.