Status
Inte öppen för fler kommentarer.
frippe80 skrev:
Jaha då har min landroid lagt av, kör o laddar 2 minuter och sen klipper den i 30sec för att sedan köra o ladda igen och så heller den på. Va det inte någon annan på forumet som hade samma problem?
Låter som ett trasigt batteri.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Enur skrev:
Jag har 30 meter från laddstationen till grannen och 25 meter mot grannen sedan är det 120 meter åter till laddstationen, när LR skall ladda och träffar dom första 30 m och kommer till staketet blir den förvirrad och snurrar några varv och kör vidare till 120 m slingan, slingan ligger 1 meter från nätstaketet och 1,5 meter från grannens HQ slinga
Men den hittar alltid tillbaka till laddaren via 120 m slingan, eller...?
 
frippe80 skrev:
Jaha då har min landroid lagt av, kör o laddar 2 minuter och sen klipper den i 30sec för att sedan köra o ladda igen och så heller den på. Va det inte någon annan på forumet som hade samma problem?
Har du torkat av laddstationens "pinnar" samt även kollat kontakt blecken på din Landroid så att det inte är smuts eller beläggning som hindrar den från att laddas ordentigt?

Är det dock kasst batteri så har du garanti. Beräknad livslängd 1-3 år enligt manuall och med tanke på att din Landroid är ganska ny är det bara att kräva nytt om det nu är kasst.
 
Enur skrev:
slingan ligger 1 meter från nätstaketet
Om jag förstått dig rätt så kör klipparen i den här enmeterszonen utanför sin egna slinga, vad hindrar att den smiter i hörnen?

Ett bra nyttjande av en klar produktbrist är det hur som. :)
 
Hej!
Inköpte min landroid för 32 dagar sedan så ingen vits att registrera sig..
Men:
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa
att felet fanns där från början." Kan vara besvärligt att bevisa men ändå..

Hade väldigt bekymmer i början att min Landroid kom utanför området, efter jag hade läst i forumet så kontrollerade jag hjulen och fann att vänstra hjulet glappade. Bytte ut stopp skruvenen och den sitter ordentligt i över en vecka nu.
Men de 2 senaste dagarna har min LD betett sig konstigt. Den ska laddas och börja söka sig hemåt, när den följer slingan så händer någonting (vad vet jag inte) men jag ser den snurra på samma ställe, ett hjul låst och den andra går.. Den stannar inte, jag gick ut och satte foten framför men den stängde inte av. Det stod Mowing i displayen.
Tryckte på stora röda knappen, det står stäng för att starta, jag stänger och startar, display visar mowing sedan direkt går över till laddläge och söker sig hemåt igen.
Detta har hänt 2 ggr, den har inga problem att följa slingan hem annars.

Några tips?
Är väldigt nöjd med hur den klipper men jag vill gärna kunna åka iväg utan att den stannar, och tyvärr så är det itne många dagar den har gått utan att jag behövt starta om den.
 
hk1971j skrev:
Har du torkat av laddstationens "pinnar" samt även kollat kontakt blecken på din Landroid så att det inte är smuts eller beläggning som hindrar den från att laddas ordentigt?

Är det dock kasst batteri så har du garanti. Beräknad livslängd 1-3 år enligt manuall och med tanke på att din Landroid är ganska ny är det bara att kräva nytt om det nu är kasst.
Ett års garanti på batteriet oavsett registrering eller ej så är det det skall man ju få ett nytt.
 
kev2012 skrev:
Hej!
Inköpte min landroid för 32 dagar sedan så ingen vits att registrera sig..
Men:
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa
att felet fanns där från början." Kan vara besvärligt att bevisa men ändå..

Hade väldigt bekymmer i början att min Landroid kom utanför området, efter jag hade läst i forumet så kontrollerade jag hjulen och fann att vänstra hjulet glappade. Bytte ut stopp skruvenen och den sitter ordentligt i över en vecka nu.
Men de 2 senaste dagarna har min LD betett sig konstigt. Den ska laddas och börja söka sig hemåt, när den följer slingan så händer någonting (vad vet jag inte) men jag ser den snurra på samma ställe, ett hjul låst och den andra går.. Den stannar inte, jag gick ut och satte foten framför men den stängde inte av. Det stod Mowing i displayen.
Tryckte på stora röda knappen, det står stäng för att starta, jag stänger och startar, display visar mowing sedan direkt går över till laddläge och söker sig hemåt igen.
Detta har hänt 2 ggr, den har inga problem att följa slingan hem annars.

Några tips?
Är väldigt nöjd med hur den klipper men jag vill gärna kunna åka iväg utan att den stannar, och tyvärr så är det itne många dagar den har gått utan att jag behövt starta om den.
Tappar den kontakten med slingan pga någon störning kan den börja göra piruetter för att hitta signal igen. Har du någon överbliven slinga i en hög eller upprullad någonstans kan det påverka signalstyrkan, eller så har kanske någon granne skaffat robot men det borde du väl sett i så fall.
 
MBygga skrev:
Tappar den kontakten med slingan pga någon störning kan den börja göra piruetter för att hitta signal igen. Har du någon överbliven slinga i en hög eller upprullad någonstans kan det påverka signalstyrkan, eller så har kanske någon granne skaffat robot men det borde du väl sett i så fall.
Ingen granne som har robot. Jag har på 2 delar av slingan där kabeln är dubbelvikt 5 cm. Kan det vara så känsligt.? För det ballar inte ur varje gång. Felet uppenbara sig nyligen. Kabeln har varit så ett tag..
 
kev2012 skrev:
Ingen granne som har robot. Jag har på 2 delar av slingan där kabeln är dubbelvikt 5 cm. Kan det vara så känsligt.? För det ballar inte ur varje gång. Felet uppenbara sig nyligen. Kabeln har varit så ett tag..
Har du någon skarv där fukt kan ha kommit in? Har du använt extra kabel av annan kvalitet än original eller likvärdig typ HQ? Kan i så fall ha släppt in fukt genom isoleringshöljet då kabel av normaltyp inte är lika tät mot fukt. Bara några idéer på vad det kan vara. Just fukt är tydligen signalen extra känslig för, antar att den jordar genom fukten mot marken och därmed försvagas signalen.
 
frippe80 skrev:
Jaha då har min landroid lagt av, kör o laddar 2 minuter och sen klipper den i 30sec för att sedan köra o ladda igen och så heller den på. Va det inte någon annan på forumet som hade samma problem?
Verkar vara batteriet har pratat med HP och dom skickar ett nytt. Mycket bra service är det iallafall. Men vad är det som pajat batterier?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Kan konstatera att LD gör underverk mot mossan. Utökade klippområdet med extra inköpt tråd i söndags. Syns tydligt var LD jobbat en månad.

http://db.tt/WwDR05NT
 
  • Gilla
lubbe75 och 2 till
  • Laddar…
Bebbe56 skrev:
Kan konstatera att LD gör underverk mot mossan. Utökade klippområdet med extra inköpt tråd i söndags. Syns tydligt var LD jobbat en månad.

[länk]
Grym skillnad. Har det inte landat lite gödsel på den gröna planhalvan också?
 
JonasForssell skrev:
Grym skillnad. Har det inte landat lite gödsel på den gröna planhalvan också?
Nej. Har faktiskt inte hunnit med att gödsla där på baksidan.
Skillnaden ser inte lika mycket ut i verkligheten, men att klippet gödslar är bevisat..
 
Redigerat:
Nu har min klippare kört på i 5 veckor, lägger upp lite bilder på hur trädgården ser ut nu, så man ser lite vad en Landroid klarar av. Kanske inte en särskilt avancerad trädgård men det är ju trots allt rätt mkt hinder i form utav buskar o träd.

På första bilden ser man det värsta stället, det är längst ifrån laddaren och den trängsta passagen, drygt en meter bred, klipparen är relativt ofta där inne och klipper och den håller även den lilla ytan perfekt. Den röda linjen visar hur slingan går.
2i8kk7q.jpg
1z31iq9.jpg
Högen till vänster i bild vid huset låter jag klipparen köra över, det funkar kanon, högen ute vid staketet ligger utanför slingan då den är full av sten och är för ojämn. Man blir sporrad att ta tag i sina trädgårdsprojekt när man har en robot som klipper gräset åt en. Snart är högarna ett minne blott.
8z2ntf.jpg
2eggo5u.jpg
2dso56d.jpg
2920lll.jpg

Man kan väl lugnt konstatera att jag har massvis med saker som behöver trimmas runt hur eller hur så att den inte går så långt ut över begränsningsslingan spelar absolut ingen roll för min del.
 
Nästan löjligt enkel tomt. ;-) Tom mina hinder är elaka jämfört med dina. Jag har bergknallar som sticker upp ur gräset, hartyvärr inte hunnit göra öar runt dem, så det sticker just nu upp pinnar vid dem för att förhindra knivskador. Har även på flera ställen trädrötter och på ett ställe tom en förankringsögla. Kör som sagtvar även på bart berg på ett par ställen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.