Hej!

Jag har tagit in offerter på virket till min framtida uteplats.
Vissa leverantörer hävdar att deras trall är bättre pga. att det är norrlands trall, och andra menar att det är bara estetiskt.

Vad är skillnaden mellan norrlands trall och sydsvensk trall?
 
Norrländskt är bättre, dyrare men bättre istället för turbovirket nerigenom...
 
Men vad är det som är bättre?
Rötbeständighet, åldrande, hållfasthet, slitstarkt eller något annat?
 
feh skrev:
Men vad är det som är bättre?
Rötbeständighet, åldrande, hållfasthet, slitstarkt eller något annat?
Norrlandsvirke växer normalt saktare
- innebär tätare årsringar
- innebär mer andel kärnved
- innebär mer slitstarkt
- innebär mer rötbeständigt
 
Jag pratade med en säljare på Hornbach idag, och han menad att "Norrlandstrall" inte existerar idag, då sågverken får virke från så många olika ställen och man inte gör den sorteringen. Plus att det enligt honom fanns experter som konstaterade att kvalitetsskillnaden var obetydlig. Dock får man som vanligt vara beredd på att handplocka sin trall om man är kräsen. Nån som vet mer hur det faktiskt ligger till? Mönlycke trä listar "Norrlands trä" men jag hittar det inte på Hornbach, K-rauta eller ByggMax tex.
 
Jojx81 skrev:
Jag pratade med en säljare på Hornbach idag, och han menad att "Norrlandstrall" inte existerar idag, då sågverken får virke från så många olika ställen och man inte gör den sorteringen. Plus att det enligt honom fanns experter som konstaterade att kvalitetsskillnaden var obetydlig. Dock får man som vanligt vara beredd på att handplocka sin trall om man är kräsen. Nån som vet mer hur det faktiskt ligger till? Mönlycke trä listar "Norrlands trä" men jag hittar det inte på Hornbach, K-rauta eller ByggMax tex.
Skippa dom ställena.
Jag har riktigt norrlandsvirke och dessutom vaxat.
Snacka om kvalitet.
Men kostar runt 17:-/m också.
Det är skitsnack som den dära experten på hornbach förklarade för dig.
Dom kan ej sin sak här.

Gå in på: mitt projekt!!!
Där ser ni.
Mvh
estwing
 
Ja det är få ställen som säljer "norrlandstrall", Skall man absolut ha det så är det säkrast att själv välja ut brädorna. Man kanske får besöka flera brädgårdar för att hitta rätt kvalité. Säkraste ställe att hitta det är på mindre brädgårdar som estwing säger, och kanske även betala några kronor extra.
 
Instämmer med Estwing...
Klart som fan att det finns men den finns inte på lågprisställen som Byggmax eller Hornbach m.fl för det mesta hos dem kommer från Polen...
Anledningen till att de säger som de gör är väl för att sälja sitt eget skitvirke ;)
 
Har faktiskt inte sett det som kallas "norrlandstrall" någonstans här i Småland där jag handlar. Merparten kommer från Berg Bitus i vårt område och att det kanske beror på att de som trycker virke här omkring inte ser det som något varumärke. Är det enbart mera tätvuxen fur som avses, eller vad avses med norrlandstrall?
Eller har det gått lite inflation även i varumärket norrlandstrall då jag fick detta svar på en sökning;)
http://www.testfakta.se/incoming/article25705.ece/BINARY/byggmarknad.pdf
 
Om man är något mer nyanserad än vissa andra i tråden här...så är det ju faktiskt så att träd som växer även i södra Sverige fortfarande växer i ett kallt klimat och förhållandevis långsamt..."Turbo-virke" är ju löjeväckande...det kan man möjligen kalla virke som växer omkring medelhavet (Där för övrigt Ceder växer...)

Sen är det såhär: impregneringsvätskan går in i ytveden men inte i kärnvirke..kärnvirket är förvisso rötbeständigt, men inte like effektivt skydd som impregneringsvätskan. Om man har sett någon gammal järnvägssliper som är ihålig så vet man att det impregnerade virket håller längre än kärnvirket...

Så det har inte så stor betydelse om det är från norra eller södra Sverige... men visst, är man lättförförd av enkla budskap, så låter "Norrlandsvirke" bra...

My 2 cents...
 
Nyfiken på vad som är fel på dom polska träden? Mer än att deras naturliga skogar är otroligt mkt tätare än svensk skog. Växer man så nära tycker jag man borde få ont på näring och solsken = långsam tillväxt. Klimatet är nära vårt i norra delarna dessutom.

Urspårning: eller är det bara dom renrasiga furorna från Sverige, Norge och Finland som är bra nog ;)
 
Då har jag varit i kontakt med säljare på Mölnlycke trä, och han var med inne på samma spår som svaren här och sågade kedjorna. Försökte pressa priset lite, så får se vad offerten landar på. Tack för svaren. Återkommer med ett socialt projekt när altanbygget börjar.
 
Jojx81 skrev:
Då har jag varit i kontakt med säljare på Mölnlycke trä, och han var med inne på samma spår som svaren här och sågade kedjorna. Försökte pressa priset lite, så får se vad offerten landar på. Tack för svaren. Återkommer med ett socialt projekt när altanbygget börjar.
Ursäkta...men att fråga en säljare om råd om produkter som den själv säljer...eh...
Lite som att gå till en bilsäljare som säljer Volvo och fråga om vilken bil som är bäst:)


Tips: Kolla Bygghemma.se, de säljer trall online nu, via XL-bygg. Bra priser på virke och frakt. XL-bygg brukar ju inte klassas som "lågpriskedja" direkt..
 
Ska kolla Bygghemma.se tack för tipset. Går ju inte bara på vad säljarna säger utan frågar ju här också, så naiv är jag inte :)
 
Hmmm...
Det är stor skillnad på norrlands å södra...
Kontakta stureholms träimpregnering i uddevalla ...
Dom är.dom ända som vaximpregnerar norrlandsvirke...
Mycket mindre kvistar sen blir ytan grymt slät å efter man vaxat så pärlar det sig på trallen....
Hade aldrig köptt skitvirket på byggmax m.m.
Altanen skall juh inte stå där i ett år? Utan i många.många år. varför inte lägga nån tusing extra för att få en kanonyta????

Mvh estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.