Status
Tråden går ej att kommentera.
Är väl bättre att han själv plockar upp skräpet och river det olovligt byggda skjulet. Men om lagen/reglerna säger att det blir så vet jag inte. Trots att jag jobbar med det jag gör ska jag ju ha samma möjligheter till kommunens hjälp. Kommunen sade dom ska ordna detta. Det var dom jag köpte tomten av och det såg ut som det gör nu när jag köpte den. Dom hade bara inte sett hur det ser ut. Jag efterlyser om någon här redan nu kan se den juridiska slutsumman av detta. Om grannen anser att jag gör fel som agerar mot hans nedskräpning och svartbygge är det väl hans problem. Han kan välja att anse det ett fullt normalt agerande vilket jag anser. Att vissa anser jag ska prata m grannen.. Visst det kan man men det finns andra sätt. Han vet om problemet men inte tagit upp d med mig. Han försöker förhala detta vilket jag anser respektlöst. Han vet att hans skräp o hans skjul ligger på min tomt. HAN borde agera, inte jag
 
hangun skrev:
Han vet om problemet men inte tagit upp d med mig. Han försöker förhala detta vilket jag anser respektlöst. Han vet att hans skräp o hans skjul ligger på min tomt. HAN borde agera, inte jag
Nu är du inne på ett intressant område gällande beteendevetenskap där du utgår från hur du ser på saken, hur du tycker man ska agera och din moral vad som gäller ansvar, även tidsrymd.
Grannen kan ha en helt annan världsbild av vad som är problem och hur man löser dem eller inte löser dem.
Så du gör ett Stort misstag i ditt resonemang att tro att din granne ser det på samma sätt som dig när du säger; vet om problem=grannen har inget problem, förhala = har ni samma tidsuppfattning, hans skräp och hans skjul på min tomt=hans sparade saker på mark som han använt under längre tid och ingen nyttjar, han borde agera=grannen gör inget då ingen klagar eller hör av sig.

Jag tar inte ställning men ger dig rådet att inte utgå från dina egna värderingar och agerande, utan tänk istället att grannen kanske är direkt motsatsen till hur du själv är. Utifrån det så kommer du troligtvis ha det enklare att komma vidare med ditt problem, där grannen kanske det inte har något problem.
Efter att ha läst tråden så verkar du inte tagit upp ditt problem med grannen utan vill direkt gå en juridisk väg, stämmer det? Om så är fallet, varför?
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
tio_Pepe skrev:
Kommunen ägde TS tomt när skjulet byggdes och borde ha gjort något åt det då eller i varje fall innan man sålde tomten till TS.
Ja, men efterssom de inte gjorde det, och det knappast kan uppfattas som ett dolt fel (undersökningsplikten) så äger TS problemet nu.

Jag tror inte ens att kommunen har något mandat att göra något (men där kan jag ha fel).
 
Hur är det egentligen rent juridiskt? TS skriver att "grannen har ett skjul på min tomt". Men är det egentligen inte så, att TS har ett skjul på sin tomt, som då grannen olovligen nyttjar? Sitter inte skjulet liksom ihop med fastigheten?
 
Gällande beteende så är det ointressant. Jag är ute efter d juridiska men d verkar som jag får avakta kommunens svar i fråga. Min frågeställning alltså befogad då inga klara svar finns
 
hempularen skrev:
Ja, men efterssom de inte gjorde det, och det knappast kan uppfattas som ett dolt fel (undersökningsplikten) så äger TS problemet nu.

Jag tror inte ens att kommunen har något mandat att göra något (men där kan jag ha fel).
Det tror inte jag heller, men det är en hederssak att de försöker. Om jag vore i TS situation skulle jag inte vänta för länge på att de kvarnarna ska mala. Jag skulle prata med grannen så att han skulle få klart för sig vad jag anser.

Jag sitter själv med en tomt som TS granne. Ägarna före oss expanderade så gott de kunde mot en granne och mot en skogstomt. Den grannen har sedermera berättat för oss hur de redde ut sin konflikt med hjälp av lantmätare som gör att vi vet var den gränsen går. Men gränsmarkeringen mot skogstomten har ägarna före oss rivit upp och kastat en bit inåt skogstomten. Nu har vi en förrådsbod som snuddar gränsen och kanske överskrider den, och platsen där vi har bilen ligger helt inne på skogstomten.

Skogen är knappast något värd som skog, och en vacker dag kan den mycket väl styckas upp i tomter och säljas. Då hamnar jag i samma situation som TS granne. Och då vet inte jag vilken taktik jag kommer att välja. Jag lutar åt att göra likadant som TS granne, hålla andan och vänta tills min nya granne tar initiativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.