Det finns ju några trådar på ämnet redan, men jag tycker inte det finns svar där, så jag tar och startar en egen tråd...

Jag vill sätta upp ett tak under altanen på bilden. Avrinningen skall ske i pilens riktning och den röda ringen indikerar den tänkta punkt där regnvattnet skall rinna av.

Jag har några krav:
*Taket skall monteras underifrån.
*Det skall gå att ta ned för rengörning
*Plåt är inte OK.


DSC_0052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant fråga, jag har en liknande situation där jag funderat på att sätta något typ av tak under delar av altanen men inte hittat någon bra lösning så jag är lika inresserad som TS över bra förslag:D
 
Ta och skruva upp genomskinliga plastskivor i reglarna... en ide`bara....
Vet att det finns stora plastskivor i varierande tjocklekar , men vet ej vad dom kostar.
 
Micro skrev:
Ta och skruva upp genomskinliga plastskivor i reglarna... en ide`bara....
Vet att det finns stora plastskivor i varierande tjocklekar , men vet ej vad dom kostar.
Vad är det för plastskivor du tänker på, Kanalplast? För vanligt vågat plasttak går väl inte att skruva i.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikael.clarin
  • Laddar…
Den totala ytan är 4450*3050, dvs ganska stor yta. Dessutom måste de två korta sidorna (3050) var "frisvävande", dvs ingen avlastning förutom i hörnen.

Jag har funderat på Formplyfa, men är lite orolig för vikten, det kan ju bli en sådär 50-60 kg.
 
Jag tänkte på vanliga släta plastskivor ca 5mm tjocka (typ plexiglas)..
Vet att en bekant byggde orm terrarium av det.
Funderade om ni inte kan sätta nån form av läckt i kanterna och i mitten på andra hållet.. för att hjälpa till o stadga upp skivor.
 
Micro skrev:
Jag tänkte på vanliga släta plastskivor ca 5mm tjocka (typ plexiglas)..
Vet att en bekant byggde orm terrarium av det.
Funderade om ni inte kan sätta nån form av läckt i kanterna och i mitten på andra hållet.. för att hjälpa till o stadga upp skivor.
Var får man tag på sådana plastskrivor?
 
Googla på släta plastskivor och se om du får upp något företag i närheten som har sådana.:)
Får ej tag på kompisen då han verkar ha flyttat till Thailand :( så jag vet inte var han hittade sina skivor.
 
mhg_3 skrev:
Jag har frågat samma sak tidigare, vi har en granne som byggt med vita plåtskivor och det är jättesnyggt. Vi kommer nog göra likadant så småningom. Men det finns även ett annat alternativ [länk] även om jag tycker det verkar vara lite bökigt?
I mitt fall funkar inte TIL-TAK, eftersom jag vill leda vattnet tvärs bjälkarna, inte längs. Av en byggnadsingenjör så fick jag tips om Mineritplattor, så om inget annat bättre förslag dyker upp så blir det dom.

Jag tänkte ta 4 st 45*195 och såga till några kilar, som sätts i bjälkarna med gaffelankare (eller liknade). Sedan skruvar jag plattorna direkt i kilarna. I avrinningsänden så sätter jag helt enkelt en hängränna.

Så ser planen ut i.af.
 
  • Gilla
mikael.clarin
  • Laddar…
Efter att ha gått i stå sen sist, så har det de senaste dagarna hänt en del.

De kilar som skulle sågas till sågades till och monterades enligt plan, se nedan.

DSC_0072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en resa till den lokala brädgården så skrotades idén med mineritplattor, p.g.a vikten. Istället övergick planen till vanligt vågat plasttak.

Ytterligare reglar monterades, vinkelrätt mot kilarna.

DSC_0073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gav fördelen att jag kunde sätta dessa i princip hur sätt som helst, utan att förhindra funktionen och samtidigt få dessa så tätt så att taket inte skulle bukta.En annan fördel var att dessa reglar var vinkelräta mot takets riktning och därmed var montering av taket lättare. Förutom detta så kunde jag sätta en regel längst bak och därmed fick jag en perfekt monteringsmöjlighet för hängrännan.

Efter det genomfördes det mödosamma jobbet att skruva fast taket, underifrån. (Starka nackmuskler är att rekommendera...)



Slutresultatet: (Ursäkta den suddig bilden, min kamera gillade tydligen inte det vita taket)


DSC_0075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det största problemet var faktiskt att få ordning på hängrännan (längst bort i bild.) Eftersom altanens bärreglar sluttade ganska mycket åt vänster, samtidigt som jag skulle ha hängrännan att slutta åt höger, så blev det en hel del trixande och fixande.
 
Hej @Mad_Man

Kan du ge en statusuppdatering om detta? Jag står och fundera på exakt samma lösning under min altan. Min största fundering är om det kommer att samlas löv och annat skit på taket, så att det måste monteras ned med regelbundet mellanrum och rengöras? Hur har det gått för dig?
 
JRo1976 JRo1976 skrev:
Hej @Mad_Man

Kan du ge en statusuppdatering om detta? Jag står och fundera på exakt samma lösning under min altan. Min största fundering är om det kommer att samlas löv och annat skit på taket, så att det måste monteras ned med regelbundet mellanrum och rengöras? Hur har det gått för dig?
Jo, du har rätt i att det samlas en del löv och annat skit. Jag trodde att man skulle kunna spola rent "kanalerna" och det kunde man, till viss del, men i det stora hela så funkade det inte så bra. Mängden löv gjorde att det blev svårt att med vattenkraft få bort löven. I början så försökte jag också att hålla rent kanalerna med hjälp av att peta längs kanalerna med ett platsrör, men i gav upp, eftersom det inte gjord speciellt mycket skillnad.

Nästa steg i rengöringen vore att skruva ned en skiva å och därifrån göra rent. Men det har jag ännu inte behövt göra, faktiskt.
 
Så här blev det hos mig. Lite trix att få upp skivorna (jag sprack två stycken innan jag kom på en ny idé) men det blev snyggt till slut. Ska vara kul att se hur det blir nästa gång att det regnar
 
  • Delvis färdigställd träkonstruktion över blå wellplast, vid en byggnad, efter installation av takskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå vågformade takskivor monterade under en träkonstruktion utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
Hej där byggare. Inspirerande tråd. Har drygt 40 kvadrat jag är sugen på att väderskydda från regnet uppifrån. Finns en del trådar här men denna var den mest aktuella! Plasttaken verkar ju smidiga men bli nevös av löven som verkar samlas. Men de är det å andra sidan svårt att komma bort från. Någon som har kört TIL-TAK original eller light? https://til-tak.no/til-tak-original Letade efter en svensk återförsäljare utan resultat. Får försöka maila leverantören men dessa trådar blir ju ofta en liten genväg. Har någon någon annan fiffig lösning är jag fortsatt nyfiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.