Status
Inte öppen för fler kommentarer.
1: Jo men jag tänkte om det satt tejp på din original när du köpte den?smile.gif
2: Jo, jag funderade lite på det bara för att det skall höras riktigt om någon försöker lyfta den. Men tejpen kanske sitter där av en anledning? Mot fukt eller dylikt?
3: Aktiverade den, lyfte den då pep den. sen bar jag iväg den utanför och ställde ner den. Tryckte "0" för att återställa. Då stod det utanför klippområde men jag hade fortfarande full åtkomst till menyn för att ex kunna ändra klipptider mm?
 
Kanstrup skrev:
1: Jo men jag tänkte om det satt tejp på din original när du köpte den?[bild]
2: Jo, jag funderade lite på det bara för att det skall höras riktigt om någon försöker lyfta den. Men tejpen kanske sitter där av en anledning? Mot fukt eller dylikt?
3: Aktiverade den, lyfte den då pep den. sen bar jag iväg den utanför och ställde ner den. Tryckte "0" för att återställa. Då stod det utanför klippområde men jag hade fortfarande full åtkomst till menyn för att ex kunna ändra klipptider mm?
För det första, använd "Citera" för ordningens skull så man vet vem du svarar och på vad. Gäller samtliga "nya" på tråden.

1. Hade ingen tejp på i original, måste kommit dit på senare exemplar.
2. Jag har däremot tejpat själv så att den piper lägre men ändå hyffsat högt.
3. Jo, man kommer åt menyn men du får inte igång den utanför slingan och stänger du av den behövs PIN-kod igen.
 
Redigerat:
dannej78 skrev:
Nä fy va kasst. även att ingen av mina grannar har nån nu så kommer dom säkert bli sugna nu när jag köper en så då kommer dom säkert köpa oxo.. hur gör man då? finns det något sätt att lösa problemet på? kan man köra varannan dag eller är det signal i slingan även när maskinen står på laddning? kan man sätta upp nån slags barriär som gör att störningen försvinner?
Jo, det är vi nog alla överens om men det är också därför vi kommer undan med halva priset :rolleyes:. Klarar man inte de föreskrivna förhållandena får man vackert se sig om efter ett dyrare alternativ :mad:. Man kan inte både ha kakan och äta den, tyvärr. På tråden spekuleras det i olika alternativ att komma runt detta men ingen har bekräftat någon hållbar lösning ännu vad jag vet.
 
Mbygga: Har för mig att någon tidigare i tråden haft detta problem och att det visade sig vara fel på kretskortet i laddaren. Ring service och fråga om det kan vara det.

Jag undrar om det finns någon i Växjö som kan tänka sig att låna ut sin laddare alt låta min maskin köra på sin gräsmatta under en dag för att kolla om det är klipparen eller laddaren som strular för mig.
Jag pratade med service och han sa att dom måste mäta för att se vilket det är.
Min mailadress: sahlin.bengtATgmail.com

Salle
 
Är det någon som driver denna frågan mot tillverkaren?
 
JazzBosse skrev:
Har också kört ca 4 veckor. Ingen synbar skillnad. Hur vet man när det är dags?
Snart inne på 4 veckor. Kommer följa rekomendationen som står i manualen att skifta de blad som sitter på med 4 veckors mellanrum. Varför "snåla" när en omgång blad rent teoretiskt håller en säsong?

Den sats med 3x3 blad som följer med kommer hålla 3 säsonger till m.a.o
.
Detta förutsatt att bladen inte är skadas under klippning för då för man naturligtvis byta.

Som en vis man sa till mig en gång

"Read the F_cking Manual" :wow:
 
Vände mina blad igår. Såg för en vecka sedan att det blivit rå egg på dem. De sista dagarna hade slitigt mycket på bladen. Det hade ätigt in en bit på eggen. Tänkte jag skulle testa att slipa dem men denna sidan är nog körd. Så man ska nog vända i tid.
 
hk1971j skrev:
Snart inne på 4 veckor. Kommer följa rekomendationen som står i manualen att skifta de blad som sitter på med 4 veckors mellanrum. Varför "snåla" när en omgång blad rent teoretiskt håller en säsong?

Den sats med 3x3 blad som följer med kommer hålla 3 säsonger till m.a.o
.
Detta förutsatt att bladen inte är skadas under klippning för då för man naturligtvis byta.

Som en vis man sa till mig en gång

"Read the F_cking Manual" :wow:
Beror väl helt på hur mycket maskinen är i drift, blir ju lite skillnad om den kör 3 timmar eller 24 timmar om dagen.
 
Har skrivit här och fått hjälp tidigare, så testar igen..

När vi fick igång våran "morris" riktigt, så har vi varit helnöjda med "honom" men igår hade han stannat och mannen startade honom inget konstigt med det, men efter ett tag började den låta som en "vanlig" gräsklippare dvs brummar på rätt rejält, har kollat under och det är inget som sitter fast även spolat av allt klippgräs..
Någon här inne som kan ha någon idé på vad vi kan kolla/göra eller är det bara att hitta någon som vill kolla den, är köpt på Coop forum, och där vill de att vi själva ska kontakta service verkstad för att ev se om det går på garantin...
 
dannej78 skrev:
Är det någon som driver denna frågan mot tillverkaren?
Som sagt, använd CITERA knappen så vet vi vad du syftar på med dina frågor, alla inlägg kommer ju inte i rad.
Svar på frågan som jag antar du menar är ja, flera på tråden har skrivit till tillverkaren om detta bl.a. jag själv. Se i länk #884 så ser du vad jag frågat om och vilka svar jag fick.
 
MBygga skrev:
För det första, använd "Citera" för ordningens skull så man vet vem du svarar och på vad. Gäller samtliga "nya" på tråden.

1. Hade ingen tejp på i original, måste kommit dit på senare exemplar.
2. Jag har däremot tejpat själv så att den piper lägre men ändå hyffsat högt.
3. Jo, man kommer åt menyn men du får inte igång den utanför slingan och stänger du av den behövs PIN-kod igen.
Tack för tipset om "Citera"! Det skall användas i fortsättningen (y)
 
frippe80 skrev:
Beror väl helt på hur mycket maskinen är i drift, blir ju lite skillnad om den kör 3 timmar eller 24 timmar om dagen.
Som sagt manualen beskriver det mesta;
"Varje blad på din Landroid® har 4 skärande eggar. Beroende på hur ofta Landroid® klipper din gräsmatta måste de skärande bladen omkastas/roteras periodvis till en ny skärande egg. Om din Landroid® är programmerad att klippa gräsmattan varje dag måste de skärande bladen roteras varje månad för det bästa klippresultat."

Sen kan man dividera om hur många timmar per dag de menar men jag läser det som att när man maxutnyttjar maskinen håller varje bladegg ca. en månad. Det är vad jag själv upplever också.
 
falmark skrev:
Jag kan bekräfta detta.
På delar av tomten har jag lagt slingan på 30 cm avstånd på raksträckor parallellt med "mjuka" hinder. Jag har förmodligen haft tur med att Landroiden gått in snett mot slingan när den vill hem och ladda.
Häromdagen gick den på nästan exakt vinkelrätt mot slingan på en raksträcka intill vass som ligger vid älvskanten mot min tomt. Där var det som sagt 30 cm mellan vass och slinga. Landroiden gick med fronten rakt in i vassen och klarade sen inte att forcera vassen när den försökte svänga vänster in över slingan... Den backade några gånger, körde fram, fastnade och gav till slut upp.

Slutsats: Är man ute efter så problemfri klippning som möjligt bör man inte tulla på det rekommenderade avståndet på 45 cm. Jag instämmer helt med McFlurry. Min klippare har förvisso gått i stort sett helt problemfritt 2-3 veckor nu, och sen inträffar detta irriterande stopp som beror på att att jag snålat med avståndet...
Instämmer helt! Jag har också snålat med avståndet, viket lett till mycket extraarbete med omdragning av begränsningskabeln. Gräv inte ner kabeln innan du har låtit maskinen gå förslagsvis några veckor. På grund av det delvis slumpmässiga klippmönstret kan det kan ta lång tid innan en speciell situation som kan stanna maskinen uppstår.
 
sixun skrev:
Har skrivit här och fått hjälp tidigare, så testar igen..

När vi fick igång våran "morris" riktigt, så har vi varit helnöjda med "honom" men igår hade han stannat och mannen startade honom inget konstigt med det, men efter ett tag började den låta som en "vanlig" gräsklippare dvs brummar på rätt rejält, har kollat under och det är inget som sitter fast även spolat av allt klippgräs..
Någon här inne som kan ha någon idé på vad vi kan kolla/göra eller är det bara att hitta någon som vill kolla den, är köpt på Coop forum, och där vill de att vi själva ska kontakta service verkstad för att ev se om det går på garantin...
Har ni tittat noga så knivbladen är hela och roterar fint och lätt. De problem med brummande ljud jag läst om hittills har berott på obalans antingen genom att något blad gått av helt eller delvis eller inte kan rotera fram som det skall.
 
sixun skrev:
Har skrivit här och fått hjälp tidigare, så testar igen..

När vi fick igång våran "morris" riktigt, så har vi varit helnöjda med "honom" men igår hade han stannat och mannen startade honom inget konstigt med det, men efter ett tag började den låta som en "vanlig" gräsklippare dvs brummar på rätt rejält, har kollat under och det är inget som sitter fast även spolat av allt klippgräs..
Någon här inne som kan ha någon idé på vad vi kan kolla/göra eller är det bara att hitta någon som vill kolla den, är köpt på Coop forum, och där vill de att vi själva ska kontakta service verkstad för att ev se om det går på garantin...
Troligtvis någon kniv som är trasig, kolla inlägg #1020 sidan 68
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.