Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Salle, en gissning, det är inte så att det är dålig kontakt, typ skräp eller ärg på kontaktytan, antingen på laddstationen eller på roboten?
 
Hur resonerar ni kring att vända knivar? Jag har kört min i drygt 4 veckor nu och har fortfarande inte vänt knivarna, vid en okulärbesiktning ser de bra ut, även gräsmattan ser bra ut, ska man då ta o köra vidare?

Vänder ni med fast intervall eller hur gör ni?
 
MagnusSt skrev:
Hur resonerar ni kring att vända knivar? Jag har kört min i drygt 4 veckor nu och har fortfarande inte vänt knivarna, vid en okulärbesiktning ser de bra ut, även gräsmattan ser bra ut, ska man då ta o köra vidare?

Vänder ni med fast intervall eller hur gör ni?
Har också kört ca 4 veckor. Ingen synbar skillnad. Hur vet man när det är dags?
 
Det jag kan se som en nackdel med att köra för länge är om det är så att knivtallriken får jobba hårdare om knivarna är slöa?
 
MagnusSt: Jag var ute och kollade efter smuts eller ärg men tyckte det såg fint ut, det märkliga är ju att det funkar om jag drar ur spänningen till laddaren och sätter tillbaka den nästan direkt.

Salle
 
Är det någon som kan svara på om det bara är landroid och husqvarna som inte får vara grannar eller är det fler märken som stör ut landroiden?
 
Idag gick min skalman sönder. Han har haft problem med ena hjulet tidigare (att ena skruven inte var ordentligt fastskruvad), men det hade jag skruvat fast. Idag så gick dock det sönder ordentligt. Den lilla klacken på motoraxeln har gått sönder och hjulet sitter nu inte kvar. Nu blir det till att se hur service fungerar
 
dannej78 skrev:
Är det någon som kan svara på om det bara är landroid och husqvarna som inte får vara grannar eller är det fler märken som stör ut landroiden?
Alla märken stör tyvärr ut LR inklusive LR själv, dvs. du kan inte heller ha två LR slingor närmare varandra än ca. 4,5 m. Läs vad Caroline skrev om det tidigare i tråden.
 
Salle60 skrev:
MagnusSt: Jag var ute och kollade efter smuts eller ärg men tyckte det såg fint ut, det märkliga är ju att det funkar om jag drar ur spänningen till laddaren och sätter tillbaka den nästan direkt.

Salle
Har för mig att någon tidigare i tråden haft detta problem och att det visade sig vara fel på kretskortet i laddaren. Ring service och fråga om det kan vara det.
 
MagnusSt skrev:
Det jag kan se som en nackdel med att köra för länge är om det är så att knivtallriken får jobba hårdare om knivarna är slöa?
Min har gått i fem-sex veckor nu på första eggen, ser man inga skador på eggen tror jag de håller ganska länge. Man får lyssna och titta hur den klipper, går det tungt eller att gräsmattan blir toffsig är det nog dags att byta.
 
magnetens skrev:
Har börjat att flyttan min kabel från ovan mark till under mark nu, superbra tips att köra med högtryck och rotormunstycke, betydligt smidigare och roligare än med morakniven :) Rekommenderas!!
Provade lite snabbt med min högtryckstvätt. Efter 2 sekunder var jag lerig från topp till tå till hustruns stora förtjusning. Detta är nog INTE den metod jag skulle förorda.
Eller så har ni bättre munstycke än mig... ;)
 
McFlurry skrev:
Jag "fuskade" en hel del när jag lade ut min slinga. Körde 30 cm på många stället, vilket jag senare fått ångra. Klipparen klarar att följa en slinga som ligger 30 cm från husvägg/altan/rabatter. Men anledningen till de 45 centimetrarna är att när Landroiden vill ladda så kör den rakt fram tills den hittar slingan. Beroende på vilken vinkel den kommer med när den når slingan så kör den över slingan en bra bit för att sedan försöka ställa sig i rätt riktning. Har man då ett hinder som tar emot så står klipparen och försöker ett tag tills den ger upp. Jag måste verkligen rekommendera alla att inte ha slingan mindre än 45 cm från den typen av hinder.
Jag kan bekräfta detta.
På delar av tomten har jag lagt slingan på 30 cm avstånd på raksträckor parallellt med "mjuka" hinder. Jag har förmodligen haft tur med att Landroiden gått in snett mot slingan när den vill hem och ladda.
Häromdagen gick den på nästan exakt vinkelrätt mot slingan på en raksträcka intill vass som ligger vid älvskanten mot min tomt. Där var det som sagt 30 cm mellan vass och slinga. Landroiden gick med fronten rakt in i vassen och klarade sen inte att forcera vassen när den försökte svänga vänster in över slingan... Den backade några gånger, körde fram, fastnade och gav till slut upp.

Slutsats: Är man ute efter så problemfri klippning som möjligt bör man inte tulla på det rekommenderade avståndet på 45 cm. Jag instämmer helt med McFlurry. Min klippare har förvisso gått i stort sett helt problemfritt 2-3 veckor nu, och sen inträffar detta irriterande stopp som beror på att att jag snålat med avståndet...
 
En Landroid inhandlad idag. Allt fungerar klockrent! Jag har däremot läst om att flera här tycker den piper väldigt högt när den startar, får en felkod eller om man lyfter den. Jag tycker den låter väldigt lågt. Vände på den och tittade på den runda delen folk tejpat över och tryckt in isolering i för att få tyst och där var tejp original på min (likadant på kompisens) Provade att skruva loss ringen och försiktigt lossa lite på tejpen och då lät den högre. Har ett par frågor

1: Någon annan som tycker sin låter för lite och har tejp original över sin?
2: Går det att justera volymen så att den låter högre?
3: Om ni lyfter er, går ut med den utanför trädgården och sätter ner den. Behöver ni direkt ange pinkod då? Jag kom in i menyn ändå??

Återkom gärna med snabba svar:)
 
1. Låter högt, har tejp över den. :)
2. Nej, eller Ja ta bort tejpen
3. Om du aktiverar Pinkod så får du ange den varje gång maskinen är avstängd
 
Nä fy va kasst. även att ingen av mina grannar har nån nu så kommer dom säkert bli sugna nu när jag köper en så då kommer dom säkert köpa oxo.. hur gör man då? finns det något sätt att lösa problemet på? kan man köra varannan dag eller är det signal i slingan även när maskinen står på laddning? kan man sätta upp nån slags barriär som gör att störningen försvinner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.