Jag har starkt lutat listtäckt papptak utan takutsprång, murat hus och mycket slimmade stuprör som går rakt ner från hängrännorna utan någon extra böj. Det var långa diskussioner mellan arkitekt och byggare :cool: - byggtekniskt är det inte så lätt och man måste vara noga med tätning vid gavel, speciellt om man bygger strandnära. Men det blev mycket snyggt. Och som sagts tidigare - det regnar mest sidled här i Skåneland.

Den gamla danska och skånska traditionen har väldigt slimmade gavlar men då förutsätts att man har tegeltak där yttersta pannan muras fast. Det är betydligt mer kinkigt när man har papptak.
 
Hihi ojoj... arkitekter och design...teknik och ingenjörer.... varför ständigt denna konflikt?

Eftersom vad arkitekterna ritar ändå blir det modernt, borde de inte kunna hålla sig till det som bevisligen tekniskt fungerar? Måste de alltid göra en massa bevisligen dåliga lösningar? Som sedan blir modernt... och alla tycker är snyggt?

Ingen kan säga annat än att stora takutsprång är tekniskt fuktmässigt mycket bra för hus!
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Kan bara instämma med ugglan. Men du kan inte dra alla arkitekter över en kam.
 
Får man inte bättre ventilation av taket när takutsprånget styr vinden in i takfotsventilationen?
 
billy_baver skrev:
De där grabbarna på taket har alldeles rätt.
Vad bra för jag tycker det blir snyggast med plåt och man kommer antagligen att se mitt tak från takterassen ganska mycket så det är för mig viktigt att det ser bra ut.

Angående arkitekter så är jag väldigt nöjd med min.
Man kan ju anlita en arkitekt olika mycket beroende på hur mycket man vill betala eller bestämma själv. min arkitekt har ju inte gått in på detaljer som materialval o.sv.
han har "bara" gjort planlösningen och ritning på huset i helhet.
 
Vi har inget taköverhäng och i stort är jag nöjd med huset.
MEN våra stora söderfönster genererar för mycket värme på sommrarna. Luftkylningen i huset får gå för fullt, onödig energi har gått åt denna sommar för att vi har haft för tokvarmt inne ihuset. Och att nu hitta en snygg lösning som inte stör husfasaden är verkligen inte lätt. Vi kommer att prova ha skjutdörrar framför söderfönster, men få se nästa sommar om det funkar
 
ojoj måste bara fråga varför platt tak och inget överhäng? finns det någon fördel?

Återkommer till mitt förra inlägg och varför inte arkitekter kan hålla sig till det som bevisligen tekniskt fungerar?
 
Nu är jag snart vi hängrännor och stuprör:) hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Det verkar blir ett väldigt häftigt hus. Ladda gärna upp ett helt gäng bilder när det är klart så får vi se hur det blev.
 
Janus82 skrev:
Det verkar blir ett väldigt häftigt hus. Ladda gärna upp ett helt gäng bilder när det är klart så får vi se hur det blev.
Tack så mycket! Det skall jag göra har tagit mycket bilder dag för dag ända från början.
Imorgon ska vi sätta in fönster.
 
SAM_2730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
SAM_2780.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_2698.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SAM_2725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Mycket stiligt ! Precis min smak! Grattis till ett fantastiskt fint hus....men hur blev det med taket? Läste tråden att du blev rekommenderad bandtäckt plåt på ditt tak, hoppas du inte du valde det för den rekommdentationen var helt fel för den lutningen du har på taket.
 
Anledningen till att danskarna bygger utan utsprång är väl att de räknar boarea som den area som täcks när man ser huset fin ovan. (Eller ngt liknande)
Det är alltså en skatte konstruktion...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.