Behöver man jorda diskhon i köket

Vi har byggt om hemma och satt dit bänkskiva ek
i denna skiva är det nedsänkt en diskho i rostfritt
 
Nej.

//Patrik
 
men det är väl inte helt fel att dra en jordledare mellan diskhon och kranen, ifall kranen inte är monterad direkt i hon, eller?
 
Jag har jordat en disko en gång där kunden hade problem med potentialskillnader mellan diskho och spis (kändes att det pirrade lite) så ibland kan det behövas.. Och det är ju inte dumt egentligen!
 
Om diskbänken inte har kontakt med jord så ska den inte anslutas till skyddsutjämningen - man ska inte införa jordpotential i onödan för det kan skapa en farligare miljö än vad som fanns innan.

Om den skulle ha kontakt med jord så ska i så fall skyddsutjämningen normalt göras i källaren (vid inkommande central).
Men som efterhandskonstruktion är det väl i detta fall inte fel att koppla ihop spis och diskbänk - det blir en form av kompletterande skyddsutjämning. Det kan då vara viktigt att skyddsutjämna alla främmande ledande delar inom räckhåll.
 
Bo.Siltberg skrev:
Om diskbänken inte har kontakt med jord så ska den inte anslutas till skyddsutjämningen - man ska inte införa jordpotential i onödan för det kan skapa en farligare miljö än vad som fanns innan.
I ett kök där allt annat är jordat är det väl knappast en nackdel att diskbänken är jordad. Då finns ingen risk att den blir strömförande pga sladd som ligger i kläm under eller nåt.

Den jag jordade måste väl ha haft lite kontakt med jord. Eller annan potential. Hade den varit helt isolerad så skulle det ju knappast ha pirrat då kunden tog i den och spisen samtidigt?

Hursomhelst så hjälpte det att jorda den!
 
Redigerat:
Med nedsänkt ho i en träskiva är det inte så vanligt att stå med ena handen på metallen på spisen och andra handen nere i diskhon. Enda gången jag kan tänka mig att det sker är om man först har varit så klantig att amn brännt sig och därför satt handen i kallt vatten, men sedan fortsätter att jobba vid spisen med andra handen - och gör vad man kan för att bränna andra handen också.

Ni som rekommenderar jordning pratar kanske om en klassisk metalldiskbänk dikt an mot en klassisk spis i metall?
 
Låt oss hårddra det lite: Om vi släpar in en kopparkittel och ställer mitt på köksgolvet - ska den skyddsutjämnas? Nej, för den är potentialfri - det är ingen främmande ledande del för den har varken kontakt med jord eller fas, möjligen något däremellan beroende på statisk elektricitet...

En diskbänk kan mycket väl ha kontakt med jord. Om det är via vattenledningarna så ska man följa principen för skyddsutjämning och ansluta inkommande rör till huvudpotentialutjämningsskenan vid centralen. Diskbänken i sig behöver då inte skyddsutjämnas, även om det kanske kan förekomma fall där det behövs som i badrum.

Om det är oklart hur diskbänken har kontakt med jord (men att det vid mätning visar sig så vara) så vet man ju inte vilka rör eller vad som ska skyddsutjämnas. Eller om det inte finns någon skyddsutjämning i huset och rören kommer in på olika ställen. Då är det inte fel att skyddsutjämna diskbänken i sig vid behov som Rrrrr gjort.

Men man ska som sagt inte skyddsutjämna allt i huset som är av metall, eller som varit på tal, att skyddsjorda metallhöljet på en dubbelisolerad apparat.
 
Det är ju inte en diskbänk, det är en diskho.
 
Precis, antagligen med avlopp i plast, dvs i klass med att hänga upp den med rep mitt i köket. Normalt ska man väl inte klanka på folk som vill "höja säkerheten" och skyddsutjämna denna, men ibland behövs nog ett mätbart motiv... Det kanske på något magiskt sätt induceras en spänning i hon :x
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Bo, hade det varit i ett "vanligt" rum så hade jag hållit med dig. Men i kök där det redan finns 100 jordade föremål så anser jag att man förhöjer säkerheten om man jordar en diskbänk.

Även om det förmodligen är väldigt liten risk så känns det ändå inte helt osannolikt att diskbänken blir spänningssatt annars.

Jag har sett anslutningssladdar till diskmaskin ligga mot plåtkanter (eller tom faststrippade i metall under diskhon).

Har även sett 2x0,75 lampsladd förlagd på ett tvivelaktigt sätt under diskhon.
 
De e lugnt. I ditt fall hade jag inga synpunkter.
De skäl du beskriver här är något helt annat. Jag säger...mjao...
Trasiga sladdar har JFBn monopol på. Att "utöka" jordplanet genom att skyddsjorda bänkar och annat i metall så att JFBn löser "bättre" kanske då kan vara en ide. Frågan är om det verkligen är motiverat - om dessa extra jordade delar verkligen höjer säkerheten jämfört med en mer isolerad miljö. Det har ju inget stöd i reglerna. Och det handlar ju inte om det som kallas trånga ledande utrymmen där det krävs SELV.
Så...nää, jag håller inte med sad0050.gif
 
Ibland (eller rättare sagt väldigt ofta) tycker jag att ni elektriker blir tröttsamma i era diskussioner om jordat/ojordat, pen/XXX osv i all oändlighet.

Finns det inget elektrikerforum där ni kan idissla de här frågorna?
 
Man ska väl inte glömma bort fallet att man först fyller hon med nån slags geggamoja som innehåller allt möjligt som får vatten att leda ström (t.ex. salt) och sen drar ur proppen varpå det rinner med så högt flöde att vattnet har en chans att skapa en ledande krets fram till t.ex. avloppsrör av metall.

Om vatten över huvud taget inte vore en ledare så skulle vi inte behöva så mycket bättre säkerhet i badrum heller... (förutom på grund av att man oftare är naken där).

Men visst, ni som endast hanterat destilerat vatten i köket får gärna avstå från jordning ;) ;)
 
KnockOnWood skrev:
Ibland (eller rättare sagt väldigt ofta) tycker jag att ni elektriker blir tröttsamma i era diskussioner om jordat/ojordat, pen/XXX osv i all oändlighet.

Finns det inget elektrikerforum där ni kan idissla de här frågorna?
Då skulle ju vi andra inte ha en chans att ta till oss den information som dessa diskussioner ändå ger! Jag tar gärna del av dem.
 
  • Gilla
MMR och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.