theon skrev:
Spännande, men man kan ju undra hur de tänker när de släpper en robotgräsklippare efter halva säsongen.... = /

Kanske något för 2013!
Vi kan också se det som ett litet släpp innan det stora som kommer 2013 :)
 
INDEGO skrev:
Vi kan också se det som ett litet släpp innan det stora som kommer 2013 :)
Jag håller med till 100%, om jag har förstått det rätt så är det ett testsläpp bara för skandinavien innan övriga Europa får den 2013 om allt gått enl. planerna här uppe.

Blir riktigt spännande att följa :)
 
peternicklas
Riktigt intressant hur de lyckas med GPS styrning. 0,5 m är väl det minsta felvärde som en GPS kan ge idag och den klipper 26 cm, hur får man ihop detta?
 
Troligtvis mha flera sensorer, typ accelerometrar, vinkelhastigheter, kompass. Allt tillsammans med GPS i ett kalmanfilter.
En annan variant är differentiell GPS.

sänt from my fån
 
largab skrev:
Troligtvis mha flera sensorer, typ accelerometrar, vinkelhastigheter, kompass. Allt tillsammans med GPS i ett kalmanfilter.
Så är det, enligt deras patent i alla fall.
(Men hur man kan få patent på det begriper jag inte, vad har de uppfunnit egentligen? Att man kan använda robotnavigering i en robotklippare?)

Hursomhelst, ska bli spännande att se hur väl det fungerar i verkligheten, död räkning på en ojämn gräsmatta plus halvtaskiga kompasser är nog en liten utmaning. En normal konsument-GPS når väl i BÄSTA fall en noggrannhet på +-3m sist jag kollade.
 
Var det inte någon som spekulerade om att man kan ha någon form av radiofyr i laddningsstationen och det tillsammans med gps skulle öka noggrannheten ?
 
peternicklas
miniGranis skrev:
Var det inte någon som spekulerade om att man kan ha någon form av radiofyr i laddningsstationen och det tillsammans med gps skulle öka noggrannheten ?
Tror inte det funkar. Tänk om laddstationen och klipparen är på var sin sida om huset, kommer att bli en radarskugga. De nya sateliterna som de håller på att skicka upp ska väl klara några dm, men är dessa färdiga?
 
peternicklas skrev:
Tror inte det funkar. Tänk om laddstationen och klipparen är på var sin sida om huset, kommer att bli en radarskugga. De nya sateliterna som de håller på att skicka upp ska väl klara några dm, men är dessa färdiga?
Kanske den navigerar via sin slinga också? Vem vet..... men det blir riktigt spännade de första timmarna när det skall installeras o provköras :) Tror också att denna tråd kommer bli välbesökt då alla får sina robotar:)
 
Nu är det lite som att jämföra äpplen och päron men jag köpte en Neato dammsugarrobot för ett tag sen och det känns rätt rudimentärt att "slumpköra" när man kan göra nått smartare.
Kolla gärna Neato på youtube eller så, grymt smart krabat tycker jag.
 
Jag ser med spänning fram emot era tester. Flyttar i höst och måste till våren byta min 305'a mot nått "större" och tror verkligen det här kan vara ett alternativ. Framförallt gillar jag tanken att precis som min neato går den inte slumpmässigt. Det känns som man borde spara på slitage och sådant :)
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Intressant mojäng det här som jag skulle kunna tänka mig för gräsmattan till min nyinköpta villa. Hittar dock fortfarande inte mycket info om denna Indego ännu, (inte mycket mer än det jag läste i maj) Dock har jag sett att det går reklam på TV om denna nu.
http://robotnyheter.se/2012/05/21/bosch-indego-forsta-intelligenta-robotgrasklipparen/
http://robotforum.se/robotgrasklippare/bosch-indego-varldens-forsta-intelligenta-robotgrasklippare/
http://www.youtube.com/watch?v=avvRRHxq488
http://toolworld.dk/nyheder/17/Bosch-indego-10-robotplaeneklipper-verdensnyhed

I mitt fall så kommer inte trädgården se ut som en snygg fyrkant, utan har många "störande element". Undrar hur det påverkar logicut?

Antar att alla Bosch åf kommer kunna sälja denna. Frågan är bara var man köper den till bra pris. Men det lär väl inte vara några pris kampanjer vid lanseringen, för att kickstarta försäljningen? Någon som vet mer?
 
Redigerat:
Ingen som ringt kundtjänst och pressat dom på info? Hon som nämns i pressreleasen har ingen teknisk kunskap i frågan utan hänvisar till dem.

Jag undrar mest hur dom tänk sig prestanda kontra klipptid. Om den kan klippa 1000 kvm på tio timmar, hur kan då 1000 kvm vara dess maxprestanda? Gräs växer ju inte så fort.

Och vi som vill få den att klippa mer än 1000 kvm, hur får vi tag på mer slinga? Går det ens att ha mer slinga?

150 m slinga, som det talas om att det följer med, räcker ju bara till 23,6 meter slinga utöver det som krävs för en rektangel på 1000 kvm (31,6 m i sida).
 
frav skrev:
Intressant mojäng det här som jag skulle kunna tänka mig för gräsmattan till min nyinköpta villa. Hittar dock fortfarande inte mycket info om denna Indego ännu, (inte mycket mer än det jag läste i maj) Dock har jag sett att det går reklam på TV om denna nu.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

I mitt fall så kommer inte trädgården se ut som en snygg fyrkant, utan har många "störande element". Undrar hur det påverkar logicut?

Antar att alla Bosch åf kommer kunna sälja denna. Frågan är bara var man köper den till bra pris. Men det lär väl inte vara några pris kampanjer vid lanseringen, för att kickstarta försäljningen? Någon som vet mer?
Om några veckor kommed den att levereras till butik pris 14.995:- och det skall bli spännade att få se vad maskinen går för. Har själv en tomt som är indelad i sektioner med en damm, träd, buskar, smal passage, m.m. Hittade lite mer info på http://robotklippare.com/bosch/ .Första timmarna efter installationen kommer man väl att stå still o bara stirra på maskinen för att se hur den uppförsig :)
 
Satt och skissade på hur den kan tänkas reagera på hindren i en normal gräsmatta, där det inte vara är en fyrkant i vägen. Under förutsättning att den inte korsar där redan klippt (för så blir det riktigt dåligt) så blir det ett väldigt slumpmässigt resultat när den väjer för ö efter ö.
 
Nu vet jag inte hur Boschen funkar men min Neato dammsugare som också kör "raka spår" (funkar väldigt lika enligt de videos jag sett på Boschen) har inga nämnvärda problem med hinder. Visst för att komma runt hinder och forsätta så blir det dammsuget på samma ställe ett fåtal gånger tills hindret är passerat. Det är absolut en tydlig logik som Neato iallafall använder.
 
Redigerat:
  • Gilla
tnbenenb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.