Status
Tråden går ej att kommentera.
theon skrev:
Tipset är ju att justera INNAN den dras ner i marken ..... har lagt några trädgårdar och kan säga att det funkar utmärkt.
Jo, det förstår jag fungerar utmärkt men om man får för sig att planera om efter en tid, vilket jag funderar på då jag har flera zoner att ta hand om, så kommer man till problemet att få upp märlorna.
 
Hanquist skrev:
Hade lagt kabel med den körde rakt över min bambu... Någon som varit med om något liknande? Trött på den nu....
Är du ett Troll trots allt ...:thumbdown:
 
Dags att modda Landroiden. I helgen skall jag installera en solcellspanel för att ladda batteriet, ser om det blir lite längre körtid.
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
3 års garanti på en så utsatt pryl är mycket bra (y)
Tack för detta tips.
 
peternicklas
xprezz skrev:
Dags att modda Landroiden. I helgen skall jag installera en solcellspanel för att ladda batteriet, ser om det blir lite längre körtid.
Återkom med hur det går.
 
lubbe75 skrev:
Hade lagt kabel med vad? Körde över din bambu vad?
Översättning:
Jag hade lagt en begränsningskabel, men den körde över min planterade bambu ändå.
Har någon av er andra upplevt en liknande händelse?
Fruktansvärt enerverande.
*Slut på översättning.
 
  • Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Lagt ner slingan som en ö.. Men ändå blev den klippt :(
 
falmark skrev:
Skär du spåret i gräsmattan med högtryckstvätten?
Sen måste du väl ned på knä för att peta ner kabeln...
Precis korrekt uppfattat kör på ca 5cm avstånd så det blir ett lite lagom brett spår att peta ner kabeln i (antingen på knä eller på huk )vilket skyddar den extra mot sol, is/snö, fyrhjulingen, traktorn, trimmern mm. även om den dras ner mot marken annars oxå så är det ju fullt möjligt att köra av den med grästrimmern om man skulle ha lite oflyt..
 
magnetens skrev:
Precis korrekt uppfattat kör på ca 5cm avstånd så det blir ett lite lagom brett spår att peta ner kabeln i (antingen på knä eller på huk )vilket skyddar den extra mot sol, is/snö, fyrhjulingen, traktorn, trimmern mm. även om den dras ner mot marken annars oxå så är det ju fullt möjligt att köra av den med grästrimmern om man skulle ha lite oflyt..
Hur djupt har du lagt ner kabeln?
 
falmark skrev:
Hur djupt har du lagt ner kabeln?
lite varierande mellan 2-7cm typ, lite djupare vid ca 7 där man passerar med fordon såsom traktor och fyrhjuling, annars har det fått bli så djupt som spåret blivit. Verkar som att den kan ligga ganska djupt utan att signalen påverkas, går ju bevisligen även att lägga under marksten osv..
 
Hanquist skrev:
Lagt ner slingan som en ö.. Men ändå blev den klippt :(
Då har du nog gjort något fel, bara att göra om.
 
Hanquist skrev:
Lagt ner slingan som en ö.. Men ändå blev den klippt :(
Helt säker på att du lagt kabeln enligt anvisning manualen?

Inte korsat kabel, och inte lagt den med för stort avstånd mellan dom båda kablarna som möts upp?
 
Jonas_Pettersson skrev:
Hade samma fel på min när jag kollade efter. skruvade fast skruven men efter en stund var det samma igen. tog dp loctite gänglåsning blå på, fungerade jättebra en dag men nu är det lika glappigt igen.
Funderar nu på att borra ett hål genom hela axeln och sätta i en pinne. alltså där stoppskruven sitter idag.
Kolla så att medbringaren är vriden till rätt läge innan ni drar fast låsskruven.
Låsskruven ska dras vinkelrätt mot axelns plana yta (se bifogad figur).
Första försöket låg medbringare nog lite snett när jag låste och jag fick samma problem, med att det började glappa efter bara någon timme. Sen plockade jag loss hjulet, plockade bort medbringaren från axeln och trädde tillbaka den mer exakt och låste. Nu har det funkat drygt 2 veckor utan glapp.
Låsskruven har hålspets. Men den är nog inte av någon super-kvalla. Skäret i spetsen har blivit lite tillplattat och låser antagligen sämre pga detta. Jag ska nog skaffa några extra låsskruvar, just in case.

Beträffande att borra hål: Jag tror att det räcker med att göra en "liten anvisning" med borrspetsen på planytan på axeln för att det ska låsa tilräckligt.
Worx Landroid medbringare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
falmark skrev:
Kolla så att medbringaren är vriden till rätt läge innan ni drar fast låsskruven.
Låsskruven ska dras vinkelrätt mot axelns plana yta (se bifogad figur).
Första försöket låg medbringare nog lite snett när jag låste och jag fick samma problem, med att det började glappa efter bara någon timme. Sen plockade jag loss hjulet, plockade bort medbringaren från axeln och trädde tillbaka den mer exakt och låste. Nu har det funkat drygt 2 veckor utan glapp.
Låsskruven har hålspets. Men den är nog inte av någon super-kvalla. Skäret i spetsen har blivit lite tillplattat och låser antagligen sämre pga detta. Jag ska nog skaffa några extra låsskruvar, just in case.

Beträffande att borra hål: Jag tror att det räcker med att göra en "liten anvisning" med borrspetsen på planytan på axeln för att det ska låsa tilräckligt.
[bild]
Att borra i axeln är något man tar till som sista utväg, defenitivt inte under garantitiden.
Att hjulen glappar beror på att skruven blir sliten i framkant, hålspetsen med dess vassa kant blir så sliten att det ser ut som det är en kula istället. En sliten skruv får man inte att sitta, den kommer att lossa på någon minut.
Köp nya skruv och var noga med att dra dom plant mot axelns plana yta då kommer hjulen att sitta, mina har gjort det i 3 veckor nu.
Var noga med att skruven inte är vare sig för kort eller för lång. Ta med en gammal så det blir rätt längd.
Att kapa en för lång skruv kan leda till att gängen i medbringaren skadas.

BeJa
 
Ny(?) aktör på robotklipparmarknaden: Al-Ko(namnet är inget skämt:D) börjar sälja
ROBOLIHNO . Verkar vara snarlik Landroiden. Undrar om HQ kommer att vidtaga åtgärder? :rolleyes:
 
  • ROBOLINHO.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.