Hej!

Jag sökte på nätet efter en Speedheater eftersom jag måste ta bort en massa färg på mitt gamla hus. Har en kompis som använt den och tyckte den var bra, men tyvärr hade han sålt den så jag kunde inte låna hans. Snubblade dock över ett annat verktyg på Google som hette Spotheater som ser nästan likadant ut. Nån som provat och vet om det funkar lika bra som Speedheater? Det skiljde en hel del i pris.
 
Intressant! Speedheater är prissatt i överkant, jag var inne på att bli ÅF ett tag men det var för dåliga villkor, knappt några vettiga marginaler alls. Spotheater verkar vara en direkt konkurrent och det är www.adcoat.se som ligger bakom den. De verkar tillverka egna IR-rör och professionella värmare så jag skulle absolut satsa på en Spotheater. Obs! Jag har ingen spotheater och har inga affärsintressen i detta, utan ser det bara ur ett rent tekniskt perspektiv, men jag ska nog själv investera i en färgborttagare så detta ligger nära till hands. Får helt enkelt tacka för tipset :)
 
Ok, tack för svaret! Ingen annan som har provat en och vet om den är bra?
Såg förresten att den finns på Blocket.
 
Hej igen!
Det verkar ju inte som någon har testat Spotheater. Hur som helst beställde jag en hos Leif Arvidsson idag.
Har läst tråden om snikvariant, men pallar inte med att modifiera något billigt då jag måste ta bort färg på nästan hela huset. Hoppas dock Spotheatern är lika bra som Speedheatern...ska be polaren som hade en innan jämföra. Återkommer kanske med en liten uppdatering när jag provat.
 
Jag tror inte du blir besviken med en Spotheater. Tekniken är ju densamma som i Speedheater. Personligen har jag rengjort ett hus, ca 250 kvm, med Speedheater. Jag lånade en industrimodell, betydligt större än den lilla som säljs.
 
Inlägget försvann??? Blev postat innan man var klar. Det är 10 år sedan jag gjorde detta och resultatet blev över all förväntan. Jag kontaktade Speedheater för att ta reda på tillvägagångssättet och när grundolja och grundfärg skulle läggas på. Grundoljan skall läggas på flödigt och inom en timme skall grundfärgen på. Man lägger s.a.s vått i vått. Grundfärgen följer då med oljan in i trät och man får en yta som ett grövre sandpapper. Mycket bra fäste för slutfärgen.
Jag gjorde av med c:a 90 liter grundolja p.g.a att fasaden inte var målad på35 år.
 
  • Gilla
Lärlinginna
  • Laddar…
Så, då har man testat lite värmning och skrapning med nya Spotheatern mellan regnskurarna. Körde ihop med kompisen i söndags som hade en Speedheater tidigare, han värmde och jag skrapade. Enligt honom så märks det ingen direkt skillnad, det går lika bra med båda tyckte han så man får väl vara nöjd med köpet! Själv har jag inget att jämföra med. Smidigt att vara två, det blir bra flyt på jobbet.
Det är tjocka lager med färg, så en stor del av semestern går väl åt. Inser dock samtidigt att all färg måste bort innan ommålning om det ska bli ett bra slutresultat då tidigare ägare av huset bara verkar ha skrapat bort det allra värsta. Ska försöka måla enligt tipset ovan när det blir dags.
 
  • Gilla
Ivar Nelson
  • Laddar…
Dags att följa upp en gammal tråd... Har också beställt en Spotheater nu, har många fönster att ta tag i och framförallt en hel del dåligt kitt, så jag är nyfiken på om Spotheatern kan ersätta en konventionell kittlampa i tanke på att det inte är samma våglängd på rören.
 
Speedheater funkar bra på kittet så då gör nog även Spotheater det. Verkar ju vara en kopia.
 
Fungerar alldeles utmärkt både på kitt och färg, trärent slutresultat. Har lagt upp ett litet filmklipp på Youtube som visar Spotheater, kanske inte proffskvalitet på filmen men har inte använt Youtube tidigare, så det är premiär.
 
Jag är igentligen lite jävig i den här frågan men tänkte lägga in lite viktiga detaljer i debatten.
speedheater och Spotheater jobbar med olika tekniker, speedheatern jobbar med specifika Irfrkvenser som attraherar just oljan i färgen med en helt annan djupverkan och minimerad brandtisk som följd. Spotheatern jobbar med värme igentligen en helt vanlig terassvärmare med ett handtag och aluminiumkjolar. Båda två är bra verktyg men kvaliten på resultatet är två helt olika. Ska man göra ett litet jobb, något enstaka fönstet eller något hörn på huset så duger Sotheatern men du kan lika gärna använda varmluft eller en terassvärmare. Vill du göra ett större jobb som ger ett bra resultat även på lång sikt så är det bara Speedheatern som levererar. En av anledningarna till långsiktigheten är att när du jobbar med värme (spotheater/varmluft/blåslampa) så sluter sig porerna i trätt, när du jobbar med Ir (speedheater) så öppnar porern upp sig och du tar även död på ev. mögel i trät och driver ut fukten.
Det är helt enkelt olika verktyg, bra till olika saker.
 
Tyvärr så måste jag få rätta detta, jag kanske också är jävig eftersom jag brukar hyra ut spotheatern. Både Spotheater och Speedheater arbetar med IR, sen finns det kortvågig och långvågig IR. Spotheater och Speedheater har i princip identiska IR-rör som är långvågiga (effekterna skiljer sig åt lite grann), man pratar inte om frekvenser i den meningen för det handlar inte om radiovågor, utan man pratar om våglängder som i dessa fall ligger runt 700-800 nm, varför man kan se en del ljus i form av orangeröd utstrålning. Skulle huvuddelen av värmeutstrålningen inte ligga inom det infraröda området skulle man helt enkelt sitta med en vanlig halogenlampa som lyser väldigt starkt ;) Så det är inget magiskt med Speedheater. Specifika kittlampor har kortvågig strålning.

Spotheaters IR-rör tillverkas av en tillverkare som tillverkar IR-rör för industriella applikationer typ lackhärdning till bilfabriker osv och Speedheater köper in sina rör (var vet jag inte).

Så det är fel, Spotheater går inte jämföra med en terassvärmare och resultaten är inte olika, jag har använt både Speedheater och Spotheater och utöver det arbetat med olika former av härdanläggningar, omsmältningsugnar osv inom elektronikindustrin så det går både se och mäta vad det är för rör som sitter i.

Jag sågar varken Speedheater eller Spotheater, utan det är bara konstatera att den ena är billigare än den andra och att de konkurrerar med varandra. Båda utrustningarna far rätt så hårt åt virket och kan skapa brandrisk, båda utrustningarna ger trärent resultat och lossar på kitt men kan också spräcka glas om man inte täcker över det. Professionella fönsterhantverkare använder varmluftpistol by the way ... :)
 
Redigerat:
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Intressant info från idel jäviga personer.

Fönsterhantverkare som jag talar med använder speedheater ifs ....
Däremot kan man paja glaset med dem. Det har jag gjort, men det bygger på oaktsamhet.

Alltså det är väl inte så stor skillnad på de två varianterna.

Min slutsats har dock varit:
Speedheater: Är svensktillverkad, har hemsida med kundtjänst, har premiumpris för att de kom på tekniken
Spotheater: Man vet inte vem som står bakom och var den tillverkas, saknar hemsida och kundtjänst, är andren på bollen och får konkurrera med pris alena.

Om man skall följa forum så är väl lackfräsen den största konkurrenten till de här två. Jag gillar dock ir-tekniken även om det tar sjukt lång tid att få mitt hus trärent. På fönster går det dock snabbt.
 
Spotheater är svensktillverkad av http://www.adcoat.se och tekniken introduceras 1974 så utan att veta detaljerna har grunden för den funnits längre än Speedheater.
Spotheater säljs av www.leifarvidsson.se som vänder sig till proffs i glasmästeri/ målar/ fönsterbranschen främst och de har excellent support. Så det är inte att konkurrera med pris alena.

Kolla upp åf-avtalen eller reservdelspriserna med Speedheater så är det inte så lattjo längre. Jag är som sagt var inte ute efter att sänka den ena eller den andra, det är fri konkurrens och jag valde den billigare. Speedheater har säkert en del tillbehör, instruktioner och finesser som motiverar ett högre pris och kanske är mer attraktiv för privatkonsumenten genom offensiv marknadsföring.
Men någon avgörande skillnad mellan "frekvenser" eller IR-rör är det inte, bara så att vi håller oss på det rent tekniska och sakliga planet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.