Hej Jag köpte boken bastu från icaförlaget  kanon bra med ideér. (tack för tipset).

Det jag nu undra över är det här med fuktspärrar isolering och dylikt. Hur ska väggarna var konstruerade i min bastu

1väg gränsar mot ytterväg/snedtak på övervåning.

1väg gränsar mot allrum

2 väggar gränsar in mot badrummet och ska på badrumssidan kläs med kakel.

hur ska dessa väggar vara kostruerade/isolerade någon som vet. Detta fanns inte beskridet i boken.
 
Jag läste bastuboken för länge sen, och den är en jättebra inspirationskälla. Nya utgåvan är också bra som inspiration, men konstruktionstipsen är totalt under isen! Han föreslår att man i en källare ska lägga en tryckimpad syll på klinkergolvet o sedan ska man kakla klinkersockeln direkt mot den syllen! :surprised: :surprised: Tur att du inte hittade några tips till din bastu...

Dina frågor:

1väg gränsar mot ytterväg/snedtak på övervåning.
Regla upp en mellanvägg 45*45 med minst 20mm luftspalt. Häfta fast galvat hönsnät på baksidan om isoleringen kan rasa in mot y-väggen. Isolera med Paroc/Gullfiber-skivor (ej rulle!, för vingligt). Använd gärna bärläkt 25*38 med 25-sidan som distans. Du kommer att använda bärläkt för panelen också. Bärläkt duger o är billigt o du kanske har lite kvar från husbygget. ;)

Om du ska kakla golvsockel på väggen så använder du syll 45*95 (eller större beroende på klinkerstorleken) och skruvar en vägg-gipsremsa på syllen. Följ rek. från http://www.bkr.se för plattsättningen på golv o sockel.

Fortsätt med board 3mm (masonite är overkill), bärläkt o panel. Kolla här:
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg
http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg

1väg gränsar mot allrum
Fullisolera med Paroc/Gullfiber, på med board o fortsätt enl. ovan URLar.

2 väggar gränsar in mot badrummet och ska på badrumssidan kläs med kakel.
Fullisolera med Paroc/Gullfiber, på med board o fortsätt enl. ovan URLar.

Tänk till ordentligt vad gäller, avlopp o eldragning. Planera in belysning. Se till att få elen dragen i flexrör som är lättare att handskas med och som du själv enkelt kan flytta o dra i rätt läge för belsyningspunkterna.


ama föreslog i ennan tråd att man kan använda ngn typ av (finska) isolerskivor istf ovan metod. Jag har ingen uppfattning om den lösningen, har inte provat den men den funkar säkert jättebra. Förmodligen kostar det lite mer än "det vanliga sättet".
 
Tack för ett bra svar!!!
 
Just det, du bör om möjligt fullisolera mellanbjälklaget under bastun. Nu har du Hjältevadshus så det kommer väl färdigbyggt?
 
ClasseClas skrev:
ama föreslog i ennan tråd att man kan använda ngn typ av (finska) isolerskivor istf ovan metod. Jag har ingen uppfattning om den lösningen, har inte provat den men den funkar säkert jättebra. Förmodligen kostar det lite mer än "det vanliga sättet".
Runt 120 kr st för en skiva som är 30mm*600mm*1200mm, info (bara på finska dock) och bild finns på http://www.spu.fi/tiedostopankki.ph...ki_aktiivinen=1975&otsikko=SPU Sauna-Satu

Väldigt händigt att jobba med, skivorna väger nästan inget och är styva och dammar nästan inte. K-Rauta har det kanske i sitt ordinarie sortiment nuförtiden, man kan få dem att ta in det annars (be dem prata med K-Rauta i Finland). Men, som sagt, de kostar mer än vanlig isolering.

/ama
 
Gå gärna in på http://www.tylo.se/page/1/ , de har massa bra tips under fliken support- downloads.

Det här med masonite/bastufolie och luftspalt har man gått ifrån utom när det gäller ytterväggar, där ska det vara luftspalt.

/ Kai
 
kai_robert skrev:
Gå gärna in på  [länk]  , de har massa bra tips under fliken support- downloads.

Det här med masonite/bastufolie och luftspalt har man gått ifrån utom när det gäller ytterväggar, där ska det vara luftspalt.

/ Kai
Hej, vilket dok. refererar du till, det finns ju rätt många...? ::) ::)
 
Dum fråga kanske, min övervånig är i dag isolerad och det sitter glespanel på väggarna färdiga att fästa innertaket i. Det jag undrar är om den luftspalt som bildas om jag fäster basupanelen i glespanel är tillräcklig som luftspalten ni talar om eller måste jag sätta upp innertak regla för ny luftspalt osv...

Tacksam om någon kan svara på denna "dumma" fråga!!
 
svartjobbarn skrev:
Dum fråga kanske, min övervånig är i dag isolerad och det sitter glespanel på väggarna färdiga att fästa innertaket i. Det jag undrar är om den luftspalt som bildas om jag fäster basupanelen i glespanel är tillräcklig som luftspalten ni talar om eller måste jag sätta upp innertak regla för ny luftspalt osv...

Tacksam om någon kan svara på denna "dumma" fråga!!
Det är ingen dum fråga! Du kan inte fästa panelen direkt mot glesen utan du måste regla upp för isoleringens skull. Alltid extra isolering mot yttervägg och yttertak!

Så för ditt snedtak och innertak så reglar du upp och isolerar. Jag reglade upp mot mitt glesade snedtak med luftspalt. Kanske overkill, men det känns bra iaf...
Innertaket kan du ta ner till förslagsvis 210 cm, och montera lavarna på 45 cm o 90 cm höjd.
 
ama skrev:
Runt 120 kr st för en skiva som är 30mm*600mm*1200mm, info (bara på finska dock) och bild finns på [länk]

Väldigt händigt att jobba med, skivorna väger nästan inget och är styva och dammar nästan inte. K-Rauta har det kanske i sitt ordinarie sortiment nuförtiden, man kan få dem att ta in det annars (be dem prata med K-Rauta i Finland). Men, som sagt, de kostar mer än vanlig isolering.

/ama
Hej ama, jag kollade på sajten, kan inte finska men tittade på bilderna i pdf-en. Det påminner om en våtrumssäkring av hela bastuutrymmet. Är det bara att fästa panelen direkt på skivorna eller behövs det läkt? På bilderna ser skivorna ut som frigolit eller så.

Lite dyrt lär det bli. En bastu på 4m2 har en yta på ca 18m2 exkl. golv o dörr. Så det blir ca 3000 kr lågt räknat utan ngt spill...
 
Det skall vara läkt mellan skivorna och panelen. Det är inte frigolit utan mer som polyuretanskum blir när det stelnar (fast på ett homogent sätt och inte över hela huset i konstiga bubblor som limmar igen dörrkarmar). Eller rättare sagt, det är någon typ av polyuretan men styvare, kompaktare än stelnat skum.

Jo, vår lilla bastu gick på ca 2600 kr, en hel skiva blev över+spill. Dåvarande sambon/nuvarande äkte hälften var tårögt tacksam över att slippa vanlig isolering (känslig hud) så det vara bara att bita ihop och betala. Kanske är det billigare nu om det finns i vanligt sortiment hos K-Rauta, men jag tror priset i Finland ligger på runt 80-100 kr/skiva beroende på kampanjer eller ej.

/ama
 
Tack för alla värdefulla tips!!!
 
Ytterligare en dum fråga kanske!!
Ni menar alltså att man inte ska ha någon diffusionspärr i väggarna i bastun eller har jag fattat fel?? Jag ska även ha vatten indraget i bastun!! Om man kaklar en vägg i bastun fuktsäkrar man som man gör i det vanliga badrummet eller???
 
Jag ringde Tylö och frågade om det ska vara fuktspärr eller ej och de menade att bastun är badrummets torraste del, behövs ingen fuktspärr.
Vattnet man kastar på aggregatet förångas inom 10 sekunder och titta även på panelen i en gammal bastu.
Helt obehandlat trä och jag har aldrig sett någon möglig/fuktskadad bastupanel.
Min bastu har jag byggt med panelen mot isoleringen, precis som Tylö gör, de delar som jag har kaklat (golv o längst ner på väggen) där har jag fuktspärrat på samma sätt som i badrummet.

mvh Kai
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.