Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peternicklas skrev:
Har provat att öppna och stänga och då funkade det. Nu regnar det igen och den står i laddstationen med samma "close window to start". HP verkty svarar inte, finns det någon annan att kontakta?
Eftersom regncensorn är plan så kan det ta ett tag innan det torkar upp, så man kan få vänta ett tag. Jag låter numera min köra även i regn, eftersom den klipper så ofta är min tanke att det max är 5mm att klippa och det är nog för litet för att gräset skall vika sig.
 
Ett tips att torka av regnsensorn med lite hushållspapper, för ibland ligger det ganska "mycket" vatten på och runt dem och det tar lång tid för den att starta även om det slutat regna.
 
peternicklas
Kalmaj skrev:
Ett tips att torka av regnsensorn med lite hushållspapper, för ibland ligger det ganska "mycket" vatten på och runt dem och det tar lång tid för den att starta även om det slutat regna.
Jo jag var ute och tittade på den. Är nog lite felkonstruerad då vatten kan finnas kvar mellan ploerna och plastkåpan. Skulle varit större avstånd.
 
Det kanske är bra att den blir stående en bra stund efter regn. Anledningen till att man använder regnsensorn är väl för att man inte vill klippa i blött gräs, och det torkar ofta inte heller upp på bara någon timme.
 
  • Gilla
Kalmaj
  • Laddar…
Ja då har man registrerat sin klippare.
Klarade inte de 30 dagarna och kan bekräfta att garantibeskedet från Worx bara är på två år.
Bra jobbat ni som hann!
 
lubbe75 skrev:
Det kanske är bra att den blir stående en bra stund efter regn. Anledningen till att man använder regnsensorn är väl för att man inte vill klippa i blött gräs, och det torkar ofta inte heller upp på bara någon timme.
Detta är ej riktat till endast dig lubbe75 och ej heller ren kritik utan ska ses som en allmän frågeställning från en som ej har en worx..varför ska man ha en regnsensor? klarar worxen ej regn eller vad är meningen. eftersom varken worx eller Husqvarna fungerar som en mulcher bildas väl inget sug uppåt? (Mulching= virvla runt gräset under kåpan) då kan ju de långa blöta grässtråna fastna under kåpan och precis som någon skrev tidigare är ju meningen med en robot att den ska klippa lite men ofta eller är jag fel på det.. så åter till frågan klarar worxen regn eller inte?
 
Mabcus skrev:
Detta är ej riktat till endast dig lubbe75 och ej heller ren kritik utan ska ses som en allmän frågeställning från en som ej har en worx..varför ska man ha en regnsensor? klarar worxen ej regn eller vad är meningen. eftersom varken worx eller Husqvarna fungerar som en mulcher bildas väl inget sug uppåt? (Mulching= virvla runt gräset under kåpan) då kan ju de långa blöta grässtråna fastna under kåpan och precis som någon skrev tidigare är ju meningen med en robot att den ska klippa lite men ofta eller är jag fel på det.. så åter till frågan klarar worxen regn eller inte?
Den funkar bra i regn.
Enda nackdelen med att klippa i regn är nog att gräset lägger sig lättare när det är blött.
 
Bure skrev:
Den funkar bra i regn.
Enda nackdelen med att klippa i regn är nog att gräset lägger sig lättare när det är blött.
Varför skulle det lägga sig? är det inte väldigt långt isåfall..
 
Mabcus skrev:
Detta är ej riktat till endast dig lubbe75 och ej heller ren kritik utan ska ses som en allmän frågeställning från en som ej har en worx..varför ska man ha en regnsensor? klarar worxen ej regn eller vad är meningen. eftersom varken worx eller Husqvarna fungerar som en mulcher bildas väl inget sug uppåt? (Mulching= virvla runt gräset under kåpan) då kan ju de långa blöta grässtråna fastna under kåpan och precis som någon skrev tidigare är ju meningen med en robot att den ska klippa lite men ofta eller är jag fel på det.. så åter till frågan klarar worxen regn eller inte?
Har inte alla kvalitetsklippare regnsensor? ;)

Det handlar inte så mycket om gräsklipparen utan om gräsmattan.
Jag har en relativt nysådd del av gräsmattan som är ömtålig. Just denna månad väljer jag nog att köra MED regnsensor.

Regnsensorn ger mig möjlighet att välja vad klipparen ska göra vid regn. Klippa eller återvända till Laddaren. Bra och användbar finess.
 
Nu måste jag fira inlägg nummer 1000 med att meddela mitt inköp av en Works Landroid. Den har vilat sig i form i garaget ett tag, men snart skall den få komma ut och jobba. Har följt denna tråd sedan start och känner mig nu väl förberedd för att låta "Fåret Shaun" ta hand om min kuperade tomt. Tack alla för tips idéer och inlägg. Hoppas att vi tillsammans kan få till någon form av FAQ för de vanligaste tipsen.
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Varför skulle det lägga sig? är det inte väldigt långt isåfall..
Hjulspåren blir kvar lite längre när gräset är blött.
Kör klipparen varje natt så märker inte av det.
men kan tänka mig att det kan märkas om man kör mer sällan.
Sen kan den bli lite gräsig när det är blött.
Inget jag bryr mig om då det är ett arbetsredskap. men alla är vi olika.
 
mtq skrev:
Nu måste jag fira inlägg nummer 1000 med att meddela mitt inköp av en Works Landroid. Den har vilat sig i form i garaget ett tag, men snart skall den få komma ut och jobba. Har följt denna tråd sedan start och känner mig nu väl förberedd för att låta "Fåret Shaun" ta hand om min kuperade tomt. Tack alla för tips idéer och inlägg. Hoppas att vi tillsammans kan få till någon form av FAQ för de vanligaste tipsen.
Du kommer bli så nöjd... Följ anvisningarna i medföljande manual(er) och planera din installation väl.

Kan så vara att det finns lite egenheter med LR, men har du som du skriver följt tråden så får du lite tips.

Min är ute och klipper nu...

Jo...det finns visa negativa saker att tänka på..

SSALD= Standing Staring At LanDroid

Du kommer komma på dig själv ståendes och stirra.. :D
 
  • Gilla
Bankeryd och 3 till
  • Laddar…
Mabcus skrev:
Detta är ej riktat till endast dig lubbe75 och ej heller ren kritik utan ska ses som en allmän frågeställning från en som ej har en worx..varför ska man ha en regnsensor? klarar worxen ej regn eller vad är meningen. eftersom varken worx eller Husqvarna fungerar som en mulcher bildas väl inget sug uppåt? (Mulching= virvla runt gräset under kåpan) då kan ju de långa blöta grässtråna fastna under kåpan och precis som någon skrev tidigare är ju meningen med en robot att den ska klippa lite men ofta eller är jag fel på det.. så åter till frågan klarar worxen regn eller inte?
Hej
Jag har i ett tidigare inlägg berättat att jag har erfarenhet av HQ220 sedan 4 år tillbaka och nu Worx.
Worx klarar regn precis lika bra som 220, eftersom de har samma klippteknik. De få gånger 220 har stannat för mig beror på regntunga gräsmattor och för låg klipphöjd (detta var i början när jag inte lärt mig klipptid i förhållande till klipphöjd m.m) Det var bra "smetigt" i klipparhuvudet.
Utan att vetenskapligt provat regnsensorn på worx tror jag det är framtiden för robotar.
Resonemanget gäller vid lite högre gräs:
1. Vid regn och blött högt gräs öka klipphöjden (detta gör man ju manuellt)
eller
2. Vid regn avbryt och vänta några timmar (precis det som LR gör eller i varje fall skall göra:confused:)

Sedan tycker jag att det är roligt Mabcus att du nu gjort fler inlägg i Worx Landroid tråden än i HQ tråden. Du äger ju uppenbarligen en HQ och är nöjd liksom jag är jättenöjd med min HQ OCH Worx Landroid
 
Redigerat:
Ni som har haft er LR gående ett tag nu, är det så att man måste efterklippa kanterna för att LR ska kunna ta sig tillbaka och ladda, eller är det bara för att det ser bättre ut?

Vad händer om jag åker bort 3 veckor på semester? Kommer LR att ha fastnat i högt gräs på vägen tillbaka till laddstationen?
 
Jag har kört trimmer varannan vecka, det är enbart för utseende. För att den ska få problem måste gräset vara jättelångt skulle jag vilja påstå.


Sent from my ST17i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.