Hej vi är i planer på att bygga hus ( fiskarheden )

Då jag är emot banker o främmande hantverkare så har jag bestämt att vi i stort sett ska bygga huset "själva"

Grund + stomresning gör en god vän till min sambos pappa ( kör eget med grunder )
El likaså förutom att det är en annan god vän ( med tillbehörighet)
Även vvs ( en morbror med tillbehörighet )

Så resten gör jag och hondjävulen själva, med hjälp av en snickarkåt svärfar
Tänker dock inte räkna in honom i timmarna eftersom han inte "måste"

Har räknat lite lätt att vi 2 mån till fre hinner och har ork till 4*2 tim om dagen,lördag 7*2 tim, sönd 5*2 tim

Hur lång tid bör då 2 relativt oerfarna personer ha på sig för att snickra ihop en kåk?
 
Har tidigare sett att det skulle ta runt 800 snickartimmar om man läjer bort det. Sen tillkommer el, vvs, målning, plattsättare, tapetsering, golv m.m
Om ni nu inte är så erfarna skulle jag gissa att det springer iväg ganska mycket, bara målning/spackling blir många timmar.

Sen tror jag personligen inte att man orkar hålla det tempot ni tänkt så himla länge.
32 timmar per man per vecka är riktigt mycket om man jobbar heltid upptill.
Om man jobbar 8 timmar om dagen, lunch och lite restid på det, sen 4 timmar med husbygge...

Bli bara bygga, äta, sova under lång tid.
 
Redigerat:
Jobbar ni heltid? Jag är nästan säker på att ni inte orkar lägga 4 timmar varje dag kontinuerligt? Har ni sett arge snickaren förresten?

Jag har själv renoverat non-stop i 2.5 år nu och att bränna i stort sett varenda ledig minut på bygget fungerar inte i längden. So oavsett om det tar 1000 eller 2000 timmar så skall vi vara ärliga mot er själv i ert estimat gällande hur mycket tid ni kan lägga
 
Jag upplever att det är jobbigare att göra något på halvfart under lång period än topfart under kort period.

Ju mer jag Räknar på det innebär 2000 arb timmar ca 1 m2 på 15 timmar jag vägrar jag att tro att en
M2 i genomsnitt kommer ta 15 tim , eller är det fullt möjligt?

Jag är inte helt novis med ritningar och hammare, sambons far byggde sitt hus själv från fiskarheden, tjejen är duktig på mycket.

Alltså dessa 2000 tim innebär allt förutom stom,vvs,el o grund
 
Jag kan kanske tycka att det kanske ligger i överkant men inte med mycket, om man ser till det som måste göras på en "enkel" m2 efter stomresning plussar på allt ute, fasad, tak plåtarbete och sen lägger till alla m2 som är betydligt mer komplexta typ badrum m.m

Sen är det ju lite olika vad som kallas stomrest, motsvarar det vad fiskarheden kallar "åtagande 1"?

Men med erat tempo skall ni ändå om vi räknar på 2000 timmar hålla igång i 32 veckor. Tror inte det är många som orkar det och skulle gissa på att det finns många hus i sverige som ser ut som fan för man överskattat den egna orken.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Fick fram att man ska beräkna 10 tim / m2 per person, alltså bör detta ta

127 * 10= 1270 / 2= 635 per man

Räknat på 2 personer i en exakt 4 veckors månad för att slippa räkna ordentligt ikväll

Mån - fre 8 tim/dag= 40*4 160 tim
Lörd 16 tim/dag= 16*4 64 tim
Sön 10 tim/dag= 10*4. 40 tim
----------
+ 268 tim

268*4,5=1206 nära nog.

Ja det är enligt fiskarhedens tänkte jag iallafall får höra med han som ska göra det vad han ska ha

I dessa 10tim/m2antar jag att inräknat är stom/vvs/el men räknar jag på drygt 5 mån kan vi hoppa vissa dagar för att på så sätt få lite paus

Men detta är inte så enkelt, vad har jag missat?

Om vi bortser ifrån all behandlingstid för att få bygglov och övrigt samt grund
 
Dkthpe skrev:
...

Men detta är inte så enkelt, vad har jag missat?...
Där går väl åt en del tid runt det där att slå i spiken.
Dvs planering, inköp, arbetsledning, samordning osv.
För att inte tala om alla valsituationer när man skall välja varianter på allt.

När snickarna kommer och säger "nu kör vi" som de gör i TV har de väl ofta en organisation bakom ryggen som står för markservicen.
Men det sköter ni kanske när ni sitter på jobbet och gäspar :D (no offence)
 
Hur bor ni i förhållande till bygget? Är det alldeles nästgårds? Underskatta inte restiden, det kan utgöra en stor del av den totala tiden.

Ha inte alltför stora förhoppningar på de dagliga tvåtimmarspassen. "Ställtiden" är förvånansvärt lång. Dvs av och på med arbetskläder, plocka fram och och tillbaka grejor, tänka efter var det var man slutade någonstans och hur man tänkte igår.
 
Bygga "själv", samtidigt som man arbetar heltid är snudd på omöjligt. Ska ni absolut bygga själva, får ni ta tjänstledigt. Under resans gång märker ni när/om ni blir uttråkade med byggprojektet, och kan återgå till resp. jobb. Alla goda vänner, bekanta och släktingar får man ta för vad de är. De är varken byggherrar eller kommenderade till tvångsarbete. I början brukar alla vara sugna. Det är lite som med choklad. För mycket av det goda, och då längtar man efter något annat.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
F
Orealistiskt skulle jag säga tyvärr. När jag byggde så gjorde jag rivning, markberedning, grund, murade källare mm med viss hjälp av släkt och vänner. Under 6-8 veckors tid så dubblade jag med ordinarie kontorsarbete reducerat till 7h / dag och sen ca 6h måndag-torsdag på bygget. Lördag vanligtvis 10-11h och söndag runt 8h. Efter 6 veckor var jag helt färdig både psykiskt och fysiskt (och betydligt lättare än innan). Ganska säker på att man lurar sig själv om man tror att det går att hålla en så hög arbetsbelastning under minst 7-8 månader.

Man skall inte heller glömma den psykologiska effekten av att det är roligare att jobba och man får mer gjort om man vet att det händer nåt trots att man själv tar en paus. Att göra allt själv är skitjobbigt.
 
Mikael_L
Man brukar schablonmässigt säga 10 snickartimmar /kvm. Det är givetvis en grov tumregel, som kan justeras både uppåt och nedåt beroende på hur komplicerat bygge det är och hur erfarna snickare man har.
Till detta tillkommer det alltså ca100 (eller mer) timmar för schakt och grunden.
några tiotal timmar VVS, ca 40-60 timmar elektriker, 100 timmar målare och tja ...
Väldigt grovt yxade uppskattningar här alltså.

Husbyggsatsen ni har borde alltså definitivt kunna byggas ihop till något inflyttningsklart med en 1500-1800 arbetstimmar utförda av yrkesmän. Särskilt som en del av logistiken och val och beställning av material redan är gjort av FH.

Sen hur snabba ni är jämfört med yrkessnickare är ju svårt att veta. Men generellt jobbar nog många normalhändiga på relativt nära i hastigheten av en snickare, men det är på "betänketiden" det skiljer mycket. När jag själv grunnar och funderar så tar en yrkesman och "bara gör", utav lång erfarenhet.

Sen tycker jag att du sätter ett väl optimistiskt mål med antal timmar i veckan kombinerat med heltidsarbete. En del människor klarar sånt galant, men det stora flertalet kajkar ihop efter ett tag med sådant schema. Själv var jag oerhört sliten efter första sommaren med långa dagar, och det har inte helt gått över än, nu mer än ett år senare.
Jag förutsätter också att ni har väldigt nära till arbetsplatsen när jag läser det där om någon enstaka timme varje kväll.

Jag vill verkligen inte grusa något här. Jag blir jätteentusiastisk över alla som bestämt sig för att bygga själv, men jag vill att ni verkligen har öppnat ögonen på jättevid gavel innan ni rusar in i projektet.
Med den planering jag kan skymta här finns det absolut noll marginal kvar mot det ni inte räknat med eller räknat överoptimistiskt. Så går ni vidare så rekommenderar jag att ni även provar en plan med dubbel så lång kalendertid. Säg att det tar 30% mer tid än ni trott och att ni endast orkar arbeta 60% av det först uppsatta målet, så hamnar vi där.
Kolla vad det innebär!
Klarar ni det fortfarande (jag vet ju inte alls något om era anledningar till den uppsatta planen) så känns det mycket mer realistiskt, eller att våldsamma bakslag kanske inte kraschar det hela i alla fall.

Vi själva satte inga tydliga mål på när huset skulle bli färdigt, och lovade att hälsa och relation var viktigare än att hålla någon optimistisk tidsplan. Nu i sommar blir det väl inflytt, ett drygt år senare än våra mest optimistiska tankar när spaden sattes i jorden. Men "förseningen" har ju inte drabbat oss speciellt hårt, då vi var öppna med tidsplanen hela tiden.
 
Tänkte också bygga mycket själv. Grund och hjälpa till så mycket det går och hinns med men har tänkt leja snickare för runt 250,000 sen el vvs och plåtis på det. Orkar och hinner inte bygga så mycket själv men vill inte bara ligga hemma medans någon annan bygger på huset. Sen är det mycket annant som skall klaffa. Sen är man egen företagare med oregelbundna arbetstider så att plannering blir dag för dag och orken finns inte alla dagar heller.
 
Låt oss räkna lite på det. 130m^2 är ju golvytan. Men det blir ju lite mer än så.

Säg att vi pratar om 6 rum kök och 2 badrum, kan man nog trycka in på 130m^2
Betänk följande siffror om vi pratar 1 plan
Golv: 130m^2 (uppenbarligen)
Ytterväggar: 48,5m@2,5m=~120m^2 (8meter brett)
Innerväggar: ca 100m^2
Innertak: 130m^2 (uppenbarligen)
Yttertak: ca160m^2

Sedan va ska man göra?
Yttervägg: Regel, isolering, plast, skiva, gips, tapet, skiva, papp panel.
Innervägg: Regel, islerong, skiva, skiva, gips gips, tapet, tapet. (två sidor)
Golv: Gräva, sanda, duk, dränera, avlop, grus, isolering, armering, gjuta, flytspakla, undermatta, golvmatta/plattor
Yttertak: Takstol, panel, papp, bärläkt, ströläkt, takplattor
Innertak: ströläkt, isolering, plast, innerskiva, gips

Så totalt om man bygger ett 130m^2 hus så har man knappt 600m^2 yta att bygga och runt 8 steg på varje yta.

Vist man gör ju inte varje m^2 för sig, men tänk på att exempelvis en tapetbit som är 60cm bred och 2,5 lång bara täcker 1,5m^2. En regel på CC600 täcker med bara 1,5m^2.

Så om man har 1200timmar har man 2 timmar per m^2 faktiskt byggyta och då de är ungefär 8 skikt per yta har man då alltså 15 minuter per m^2 är skikt.

Vist, 15 minuter är inget problem för att sätta upp en regel, en skiva, en tapetbit osv osv... när allting flyter på. Nu är de dock så att majoriteten av byggen inte flyter på. Om man sköter ett bygge bra och planerar väl så använder man ungefär 1/3 av tiden att bygga, och resten för att sköta övriga saker. (fixa material, göra finjusteringar, osv osv). Då har man 5 minuter på sig per skickt och m^2. I ett dåligt organiserat bygge så använder man bara 1/10 av tiden åt faktiskt bygge.

Jag försöker inte skärmas. Men däremot vill jag ge ett budskap av att planering är allt. Sätt upp ett kalkylark (i excel exempelvis) och gå igenom varenda yta, spill, längder, rubbet i förhand. Vist, du kanske bränner 100-200 timmar framför datorn. Men jag garanterar att du sparar de 10-falt i slutändan. Om de är så att du behöver 200 timmar för att reda ut de på datorn, så finns de nog en risk för att du skulle behöva ytterligare 2000 timmar för att reda ut samma problem på plats när du bygger.
 
Här kommer (ytterligare) ett råd i samma ton: tänk noga efter. Jag har själv byggt ett hus som nu börjar bli klart. Vill man ha ett bra resultat ligger det oerhört mycket jobb bakom. Nu har jag visserligen byggt i lösvirke från grunden, men stommen är inte så jobbig att bygga. Jag har byggt i två år varav 2/3-delar på heltid. Tro mig, om jag inte varit tjänstledig hade detta hus aldrig blivit klart. Trots att jag är något av en planeringsfreak hade jag ändå aldrig lyckats planera detta projekt. Bara alla oändliga turer till byggmarknaderna, ja jisses. Så riskera inte att stå med ett hus som aldrig blir klart. Har ni möjlighet att ta åtminstone några månader ledigt säger jag kör på, men annars bör ni nog tänka om. Jmho.
 
Vi står med och ska bygga själva, men vi har valt att ta hjälp med vissa delar.
Grunden har vi valt att lämna bort, lika så kommer vi dela på stomresning och utvändigt arbete med byggfirma, el och vvs har vi inte kunskap till och måste även det lämna bort.
Vi får ner byggkostnaden till hälften, blir ca 220000kr i bygg, el och vvs, vilket vi känner att vi då kan mäkta med att bygga själv, vi är även 3 händiga personer och min bror som är snickare.
Beräkna byggtid är ca 5 månader.

Skulle nog med säga att er tidsplanering är väl optimistisk, det är ju även en hela massa arbete runt omkring som måste skötas, bara se om man tex ska åka till Ikea och fixa ett kök, det är med lätthet bara 1-2 dagar som faller bort på att bestämma hur man ska göra köket.

Själv tycker jag nog det lätt kan vara värt de där 220 000kr för att få dels fart i bygget, dels ha folk som kan på plats när frågor dyker upp, helt otroligt mycket enklare att fråga någon som vet än att stå själv och fundera hur man ska göra.

Jag har även 10 veckor semester att plocka ut i samband med bygget så blir en hel del heltid för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.