Du kan ju göra som du skrev längre upp - att skydda alla ojordade uttag i hallen med en JFB, inkl skyddsjord och JFB på all annan el som är fast ansluten. Fast då är det inte långt kvar till att skyddsjorda uttagen...
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja! Det ska pipa. Skyddsjorden är gemensamt för alla grupper.

Mät en gång till för säkerhets skull och se att du verkligen får kontakt med metallen på elradiatorn - färgen kan isolera. Detta med färg lär vara ett argument som elsäkerhetsverket framhållit för länge sedan map huruvida vattenradiatorer var farliga i isolerade rum...

Men i ditt rum som inte har jordade uttag ska som sagt elradiatorerna inte vara skyddsjordade.
Tack, du är träffsäker som vanligt! Mätte mot dem omålade delarna av elementet och fick fram ett tjut, succé! :)
 
Och skulle man var orolig för vattnet när man avfrostar frysen så kan man ju dra ur stickproppen, då blir den spänningslös
 
elmont skrev:
Och skulle man var orolig för vattnet när man avfrostar frysen så kan man ju dra ur stickproppen, då blir den spänningslös
Jodå, jag kan alltid skruva ur huvudsäkringarna oxo, men problemet är ju inte när det är jag som är i farten utan barnen eller någon annan icke-instruerad person.
 
elmont skrev:
mycke_nu, du har fel man ska ALDRIG jorda apparater i ojordad miljö oavsett vad som står på apparaten. Skulle apparaten kräva jord ska man helt enkelt inte använda den i en ojordad miljö, det finns ju tex datorer som inte kräver jord så det är egentligen inget problem.
Rrrrr, att man tidigare rätt ofta gjorde fel och jordade el-element kan knappast tas som "ursäkt" till att göra samma fel i dag. Undantaget som fans gällde vattenelement och inget annat.
Bo har helt rätt.
Bo har säkert rätt i att det alltid stått i föreskrifter att man inte ska blanda jordat och ojordat och att det förmodligen aldrig varit föreskrivet att man ska jorda elradiatorer i ojordad miljö.

Det jag menar är att han har fel är detta:
Du kan utgå ifrån att elradiatorn är ojordad. Det är visserligen på håret då kravet på jordade uttag kom 1993 i och med NUTEK-FS 1992:3, men trädde i kraft först 1994-01-01. Men om de skulle ha skyddsjordat elradiatorn så skulle också uttagen har jordats.
Även om det nu inte var helt regelrätt att jorda elradiatorer i ojordad miljö så gjorde man väldigt ofta detta. Jag tror aldrig att jag har sett en elradiator med jordanslutning som inte var jordad. Jag har rivit väldigt mycket elvärme i mina dagar.. Men det kanske bara var här i Norrland man hade denna branschpraxis?
 
Jag tror att det helt beror på vilket företag man arbetade och hur "påläst" arbetsledningen var. Jag mins mycket väl hur man diskuterade centralers och el-elemnts jordning eller inte jordning på dom föreskriftskuser som höll nån gång i forntiden.
Men vad jag menar är att om man har ett fel i den jordade miljön blir det inte bättre av att man gör fel två gånger. Bättre då att plocka bort den jord som var fel ursprungligen, eller naturligtvis bäst av allt att jorda hela rummet.
 
I dag är ju detta inget problem då alla nya rum är jordade och gamla sätter man dubbelisolerade radiatorer i.
 
Ja, jag säger emot mig själv då det verkar vanligare än jag trodde att elradiatorer är jordade i isolerade rum.:confused:
Är tveksam till att det står något specifikt om jordning av elradiatorer i gamla föreskrifter, kanske.
Många verkar hur som helst ha jämställt elradiatorer med vattenradiatorer förr i tiden.
 
Men är det inte så här att om vi ex. tar elradiatorer från 60 talet. De föreskrevs från tillverkaren att de skulle jordas, dubbelisolerade radiatorer fanns inte på den tiden. Dessutom hade (tror jag) radiatorer på den tiden ofta avsevärda läckströmmar. Dvs jordningen var viktig, för radiatorn skulle annars ha varit spänningsförande (jag blir alltid lite orolig när jag läser rekommendationer om att ta bort jordning, hellre än att ha blandad miljö).

Då såg man elradiatorn som en ersättare för vattenradiatorer som ju redan fanns och förde in jord i rummen.

Ett rum med en jordad elradiator är inte farligare än ett rum med en vattenradiator.

Dvs. skulle man på 60 talet gjort en regelmässigt korrekt installation med elradiatorer så skulle man jordat allt i alla rum med radiatorer. Det var tiden dock inte mogen för då.
 
Det kan säkert ha resonerats som så. Det är en av många anledningar till att skyddsmetoden isolerad miljö inte längre är tillåten.
 
mycke_nu skrev:
Det brukar sitta en liten kondensator mellan inkommande matning och chassiet. Det är strömmen som går genom denna som kittlar om datorn inte är jordad.

Blir det kortslutning i kondensatorn kommer det att kittla mer än lite.

Datorer ska jordas avsett teorierna ovan. Sätt en portabel jordfelsbrytare i de ojordade uttaget om ni är nervösa för att det skall bli kortis i den gamla ojordade skrivbordslampan.
elmont skrev:
mycke_nu, du har fel man ska ALDRIG jorda apparater i ojordad miljö oavsett vad som står på apparaten. Skulle apparaten kräva jord ska man helt enkelt inte använda den i en ojordad miljö, det finns ju tex datorer som inte kräver jord så det är egentligen inget problem.
Rrrrr, att man tidigare rätt ofta gjorde fel och jordade el-element kan knappast tas som "ursäkt" till att göra samma fel i dag. Undantaget som fans gällde vattenelement och inget annat.
Bo har helt rätt.
Så gott som alla bärbara datorer ansluts ju med vanlig europakontakt... de är ju dessutom isolerade.

Men de flesta vanliga stationära datorerna har ju ett chassi av aluminium- eller stålplåt som saknar isolering.

Hur är det egentligen med regelverket? SKA/MÅSTE dessa anslutas till JORDADE uttag egentligen? Det finns ju mängder av bostadshus och lägenheter som inte ens har jordade uttag i kök. Så är det hemma hos mina föräldrar som bor i ett hyreshus byggd på sjuttiotalet.

Eller sak samma om det är tillåtet eller inte, SÄKERHETEN är ju viktigare. :)
 
Elsäkerhetsverket har försökt svara på dessa frågor:
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-svar/Arkiv-fragor/Dator---jordat-uttag/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...an-jag-ansluta-datorn-till-ojordat-vagguttag/
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...Kan-jag-ansluta-datorn-via-forlangningssladd/

Elinstallationsreglerna ställer bara krav utifrån elsäkerhet och EMC. Dessa står dock i strid mot varandra, eller så måste man ibland dra slutsatsen att en viss dator där tillverkaren kräver skyddsjord för att uppnå EMC-kraven helt enkelt inte kan användas i en gammal lägenhet utan skyddsjordade uttag :mad:. Vill man strunta i att datorn stör så ansluts den bara till det uttag som finns i rummet, ojordat eller jordat.

Dock kom jag på något jag läst i gamla föreskrifter...var tvungen att leta upp den:
STEV-FS 1988-1, § 6, c:

Isolerade rum.JPG

Detta ökar ju komplexiteten i frågan lite ;)
 
Då gällde det vill jag minnas att ALLA uttag i rummet skulle jordas, och det var en ännu äldre skrivning som gick så långt tillbaka att den fans redan då jag tog mina första stapplande steg inom branschen, dvs i slutet av 60-talet.
 
Nog finns det en del bärbara datorer som ansluts med jordad kabel, dessutom störigt nog med den där "musse pigg-öron"-kontakten istället för vanlig apparatkontakt formellt för att tillverkarna ska spara lite utrymme i nätagget men i praktiken för att man ska svära över att man inte har rätt sladdar på rätt ställe.


Vad gäller behovet av skyddsjord till en dator så ska man inte glömma bort åskskydd/överspänningsskydd, extra aktuellt om man har bredband via telefonnätet (ADSL), framförallt om man på något sätt har luftledningar.
 
elmont skrev:
Då gällde det vill jag minnas att ALLA uttag i rummet skulle jordas, och det var en ännu äldre skrivning som gick så långt tillbaka att den fans redan då jag tog mina första stapplande steg inom branschen, dvs i slutet av 60-talet.
Här en liten sneak preview på en kommande artikel på fluxio.se :cool:

klipp_fran_artikel_pa_fluxio.se.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.