Vi har köpt ett 100 år gammalt hus som förstörts med en trist plastfärg. Nu ska vi måla om med linoljefärg och jag funderar på hur mycket som måste bort? Det gula på bilden är plasfärgen och det gröna är vad vi TROR är en linoljefärg. Är det ok att skrapa såhär mycket om vi ska på med en linoljefärg sen?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1338123528.777836.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker gott,viktigast är att få ned övergången mellan färg och bart trä till ett minimum,skulle det sedan mot förmodan bli något släpp/resning går det att åtgärda efter grundningen.
 
  • Gilla
Hammaren79
  • Laddar…
tobbe72 skrev:
Räcker gott,viktigast är att få ned övergången mellan färg och bart trä till ett minimum,skulle det sedan mot förmodan bli något släpp/resning går det att åtgärda efter grundningen.
Känner man med fingrarna så är det bara själva strävheten som gör att det känns skillnad, några kanter kan man inte känna nu. Men hur är det med det gråa trät, är det ok såhär?
 
S
skrapar färg med speedheater så skall all färg bort.
tänk på att det är farliga ånger som kommer när du använder speedheatern.
 
SBH skrev:
skrapar färg med speedheater så skall all färg bort.
tänk på att det är farliga ånger som kommer när du använder speedheatern.
Hur menar du då, måste all färg bort för att man använder speedheater? Låter märkligt? Hur är det med det grånade träet då, måste det slipas bort?
 
Ja, grånat trä behöver man borsta/slipa bort.
 
Vi har just nu en målare som skrapat vår söderfasad med speedheater och varmluftpistol och har nu målat två lager med linoljefärg. Tidigare är huset målat med plastfärg och jag tror säkert att det räcker med den skrapning som ni gjort.
Jag förstår inte heller ditt inlägg SBH, kan du förklara?

På de övriga sidorna anser inte målaren att han behöver skrapa mer än den "normala" så plastfärgen kommer att sitta kvar under linoljefärgen vilket visserligen känns lite märkligt och tydligen kan det blir bubblor som följd när linoljan tränger in bakom färgen.

Det kan tilläggas att målaren endast(?) jobbar med traditionella målningsmetoder så vi litar på att han vet vad han gör.
 
Måla linoljefärg utanpå plastfärg är väl som att kasta pärlor till svin.
Problemet med tät plastfärg kvarstår ju eftersom den finns under oljefärgen och vad är då vitsen med att lägga ganska mycket pengar på bra linoljefärg.

Undrar bara hur han resonerar??
 
Lilla_My skrev:
Vi har just nu en målare som skrapat vår söderfasad med speedheater och varmluftpistol och har nu målat två lager med linoljefärg. Tidigare är huset målat med plastfärg och jag tror säkert att det räcker med den skrapning som ni gjort.
Jag förstår inte heller ditt inlägg SBH, kan du förklara?

På de övriga sidorna anser inte målaren att han behöver skrapa mer än den "normala" så plastfärgen kommer att sitta kvar under linoljefärgen vilket visserligen känns lite märkligt och tydligen kan det blir bubblor som följd när linoljan tränger in bakom färgen.

Det kan tilläggas att målaren endast(?) jobbar med traditionella målningsmetoder så vi litar på att han vet vad han gör.
Oj intressant. Han menar alltså att han bara tar bort sånt som flagnat och sitter löst och lämnar resten av plastfärgen? Hade han någon kommentar på det där med bubblor? För det vill man väl inte ha :)

Har er målare skrapat/slipat bort det grånade trät också? För på bilden jag har i första inlägget syns ju att det är rätt mycket grått trä...

Om man måste få bort det grånade trät så kommer ju med största sannolikhet även kvarvarande färg också försvinna då, oavsett vilket metod man använder.
 
Oceanis - Förstår hur du tänker och håller i princip med. Samtidigt är det inte ett realistiskt alternativ för oss att skrapa huset trärent. Vi trodde att man var tvungen att skrapa trärent men flera källor som vi pratat med eller läst menar att det inte behövs. Dels tar sig linoljan genom plastfärgen och dels menar en del att risken för rötskador ökar om underlaget är dåligt och man lägger på ytterliggare lager plastfärg. Både besiktningsmän och målare säger även att plastfärgen på vårt hus inte är skadlig eftersom fasaden fortfarande är i så bra skick. Men det är ett stort problem att veta vad som är sant eftersom åsikterna går isär även bland de som ska vara experter. Det stora avgörandet kom när vi pratade med en målare i bekantskapskretsen och påpekade att vi framför allt var missnöjda med den färg vi har idag pga att den på södersidan inte höll mer än ca fem år innan det var stora flagor och blåsbildningar. Han nämnde att han sett samma fenomen på andra gamla hus där de målat med plastfärg. Efter bara några riktigt varma och soliga dagar blir det blåsor. Vår alldeles egna slutsats är att har man ingen panel med luftspalt bakom, utan panel spikad på en solid timrad vägg, så ska man inte måla med en modern plastfärg. Då bestämde vi oss för linoljefärg. Och södersidan har dessutom även skrapats till i princip trären.

På övriga fasader kommer mycket av plastfärgen sitta kvar och risken är, som sagt, blåsbildning. Men detta märker man ofta tidigt och då går det att åtgärda det lokalt. Efter det så ska det inte bli problem i framtiden. Detta är en risk vi är beredda att ta!

Ivenblixt - Detta var nog lite svar även till dig. Vi förstår inte riktigt vad du menar med grånat trä? Menar du där fasaden varit trären en längre tid?
 
S
så lite färg som möjligt skall du ha. grånat trä behöver du ej göra något med.
får du ej ej bort allt. så skall du måla och ha med dig färg skrapa.
all färg som bubblar upp måste bort.

jag har bara målat och skrapat (med värme) på k-märkta hus och där är det hemskt noga.
så ni kan säkert tula lite på det jag skrev. men bäst resultat blir det med rent trä.
 
Redigerat av moderator:
SBH skrev:
så lite färg som möjligt skall du ha. grånat trä behöver du ej göra något med.
får du ej ej bort allt. så skall du måla och ha med dig färg skrapa.
all färg som bubblar upp måste bort.

jag har bara målat och skrapat (med värme) på k-märkta hus och där är det hemskt noga.
så ni kan säkert tula lite på det jag skrev. men bäst resultat blir det med rent trä.
Meningarna tycks gå isär om hur mycket som måste bort, och hur man ska hantera grånat trä...

Grånat trä är precis som du skriver Lilla_My ställen där fasaden varit trären en lite längre tid pga flagnor eller liknande. Tänk dig ett modernt trähus som är obehandlat. Första tiden är den trä-gul men med tiden så blir det gråare och gråare. Den blir porösare och "mjukare". Kan bli lite fjunig på ytan nästan.
 
Lilla_My....

Den som berättat och påstått att oljan går igenom plastfärgen har nog mindre kunskaper om hur både trä och linolja fungerar.

1. Grånat trä, är trä som är under nedbrytning. I de ytor där gråträ förekommer har träets limprodukter (lignin) försvunnit och du har ett trä som har mycket dåliga hållfasthetsegenskaper. Likaså har grånat trä en förmåga att suga vatten och den porösa ytan är en dålig yta för att måla på. Det är naturligtvis alltid så att man måste dra gränser och acceptera visst gråträ vid ommålning av gamla hus men samtidigt också vara medveten om att det är bäst att undvika så mycket grått trä som möjligt.

2. Idéen med att olja trä är att det skall bli mättat med olja så att man hindrar vattenupptagning och hålla fukthalten nere på låga värden (ca 20-30%) och därmed förhindra att träet ruttnar eller bryts ner.
När man mättar träet skall man använda rålinolja eller färg som är gjord på rå linolja eftersom den har molekylstorlekar som är 100 ggr mindre än kokt linolja. När linoljan värms upp eller torkar så ökar molekylstorleken och hjälper till att "täta" träets struktur.
Men att tro att linoljan gör samma nytta utanpå plastfärgen eller går igenom latexfärg är nog att vara lite väl optimistisk, detta är inte sant.
Så oljans skydd får du inte under plastfärgen men det kan hålla ändå om plastfärgen sitter där, men du har inte bättre skydd eller längre livslängd på målningen än vad platfärgen kan åstakomma. Så var beredd på att du får måla om dessa sidor fortare än om du tar bort plastfärgen och enbart målar med oljefärg.
 
Oceanis

Jag tror inte han menade att linoljan gör samma nytta om den målas på akrylatfärgen. Givetvis bör det vara bättre att ta bort all akrylatfärg. Men precis som du skriver så har linoljan väldigt god inträngningsförmåga i olika material. Och detta är som sagt även en risk eftersom det kan skapa blåsor.

För oss är det inte ett rimligt alternativ att göra huset helt trärent. Men däremot tror vi att det är sämre att lägga på ytterliggare ett lager akrylatfärg än att skrapa bort den akrylatfärg som sitter löst för att sedan måla med linoljefärg.

Som sagt får man olika besked beroende på vem man pratar med.

Om några år vet vi av egen erfarenhet! :)
 
Vad menar du med att linoljans inträngning i tex trä skulle orsaka blåsbildning??

Den mest troliga orsaken till blåsbildning i de färgskikt som finns är
1. pga underliggande fukt i träet som inte kan komma ut genom latexfärgen
2. pga av att man skulle ha målat ett andra lager av färg och att det pga av stark sol torkat för fort och lämnat lösningsmedel kvar som inte kan komma ut genom den torra färgen

Att blåsor skulle uppkomma för att linoljefärg har en förmåga att tränga lite längre ner i träet tror jag inte på så det skulle vara intressant om du ville utveckla detta lite mer.

Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.