Skulle byta innerdörrarna (3st) i rummet jag håller på att renovera. För det första är huset byggt 1972, exakt det året man bytte standarden på innerdörrar.

Jag måttade karmen lite slarvigt och kom fram till att jag skulle ha 2st 8x21 och 1st 7x21. Åkte till bauhaus och köpte dessa.

Kom hem och insåg att dom var för höga och att jag skulle haft en lägre dörr.. Irriterad som ett bi lastade jag in 3st karmar och 3st dörrblad i min V70 (ut med barnstolar, fälla säten igen).

Kommer hem med dom nya läge dörrarna och märker nu att dessa är för låga!!!! Blir tokig!

Har nu mätt höjden exakt:
Tidigare dörrblad: 2015mm
Tidigare karmyttermått: 2060mm
Hål i väggen: 2080mm

Dom karmar som finns att välja på:
x21 = 2090mm hög
x20 = 1990mm hög

Hur jag än gör måste jag antingen sänka väggen eller höja hålet. Problemet med det är att det givetvis påverkar rummet på andra sidan dörren. Antingen nya förtroget om jag höjer hålet eller gipsa och måla om jag sänker..

Någon som vet hur det blev så här??
 
Kapa dörrarna?
 
Tja, vad är enklast?
Höja karm eller kapa dörr?
Eller måtbeställa allt och slanta upp.
Kanske skulle behållt dom gamla dörrarna ;)
 
Dom gamla dörrarna va förskräckliga:)

Kapa dörren hjälper väl inte? Har ju köpt dörr + karm. Isf ska jag kapa dörr och karm..

Tror jag sågar bort 2cm av regeln som sitter för lågt och kör med x21 dörrar..
 
Är det regelväggar är det väl en lindrig operation att göra dörrhålet en aning högre?
 
stemor skrev:
Dom gamla dörrarna va förskräckliga:)

Kapa dörren hjälper väl inte? Har ju köpt dörr + karm. Isf ska jag kapa dörr och karm..

Tror jag sågar bort 2cm av regeln som sitter för lågt och kör med x21 dörrar..
Enklare att kapa karmen än dörren ju. Men ännu smidigare om du kan höja hålet förstås.
 
Att göra hålet större är lätt, men det medför att dörrfodren inte längre passar i dom tre rummen som dörrarna går till.. Så då åker jag på att byta foder i tre rum oxå. Inte heela världen men en irriterande bieffekt!
 
Då återstår att göra hålet mindre vilket kan vara lika knepigt med foder som att göra hålet större. Eller att kapa dörr och karm.
 
Hoppas du har kollat väggtjockleken också, annars blir det att sala på karmarna innan foder eller klackfoder har jag lärt mig den pinsamma vägen.
 
Poppis med öppen planlösning annars.RIV VÄGGEN :)
 
Haha! Tror inte ungarna skulle uppskatta att jag rev väggen och med det deras integritet :)

Att göra hållet mindre blir ännu mer jobb i ungarnas rum. Då måste jag gipsa igen en bit på "deras" sida oxå.. Som sen ska målas i samma färg som resten av deras rum m.m.

Nej, det blir att "gräva" sig uppåt i väggen 2cm..

Tjocklek på vägg: 13+45+13+9=80mm
 
stemor skrev:
Haha! Tror inte ungarna skulle uppskatta att jag rev väggen och med det deras integritet :)

Att göra hållet mindre blir ännu mer jobb i ungarnas rum. Då måste jag gipsa igen en bit på "deras" sida oxå.. Som sen ska målas i samma färg som resten av deras rum m.m.

Nej, det blir att "gräva" sig uppåt i väggen 2cm..

Tjocklek på vägg: 13+45+13+9=80mm
Varför inte kapa både dörren och karmen?
 
stemor skrev:
Haha! Tror inte ungarna skulle uppskatta att jag rev väggen och med det deras integritet :)

Att göra hållet mindre blir ännu mer jobb i ungarnas rum. Då måste jag gipsa igen en bit på "deras" sida oxå.. Som sen ska målas i samma färg som resten av deras rum m.m.

Nej, det blir att "gräva" sig uppåt i väggen 2cm..

Tjocklek på vägg: 13+45+13+9=80mm
Så gör ju folk med köken ;)
Tur du har snikvägg i alla fall.
Bör bli rätt lätt att öppna uppåt.
Men sänka dörren och karmen därnere ifall du har ett helt paket förstår jag inte problemet med?
 
Är en pressad dörr. Dom brukar ha trä en liten bit nertill och upptill sen är dom ihåliga.. Lite trist att såga i. Sen är jag rädd att lacken ska bli ful i sågspåret. Svårt att få knivskarpt med cirkelsågen, lätt att det blir fula hack. Framförallt i dörren..
 
Höja hålet - Återanvända foder och avsluta med sockelklossar kanske? Snygg detalj...

m1533V.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.