Mr_T skrev:
Blir det inte ingen skillnad om man målar? Det verkar som om de flesta rekommenderar gran om man ska måla.
Jag är helt medveten om att varken golvet eller målarfärgen kommer se ut som nytt om 10-20 år som ett laminat gör, men det stör inte att det ser lite använt ut.

/T

Tveksam att färgen kommer att skydda något, problemet med skyddande färger som skapar en hinna är ju att dom blir som ett klister i plankorna och då kommer golvplankorna inte att kunna röra sig och då blir det inte snyggt när govet rör sig..

Men jag har inte kollat upp vilka golvfärger som finns så det kanske löser sig ändå..

För min del blir det oljat furugolv, men inte målat..
 
Viktigt är ju vilken känsla man vill ha i huset. I äldre hus är det ju närmast "helgerån" ??? att lägga in plast eller linoleum.

En annan fråga gäller hur intresserad man är av att fixa till golven. I huset vi skall sälja låg det laserade furuplank i rätt många av rummen, fick gå över dem med slipmaskin och lasera om för att få det att se vettigt ut - därför jag vill ha golvtegel numera. ;)

Det rum som ger mest huvudbry (och velighet ;D) är köket. Tegel är toppen, allt som slabbas ut är bara att svabba upp, och med en nykrypande individ i huset är det mycket som slabbas ut... Samtidigt är det klart att man undrar hur det kommer att fungera när denna nykrypande individ börjar ramla efter det att han börjar gå... (Hjälm inomhus? :surprised:)

vad har ni valt i köket?
 
I äldre hus är det ju närmast "helgerån" att lägga in plast eller linoleum.
Det beror på hur gammalt "äldre" är. I vårt hus från 1910-talet fanns det linoleum på alla golv, och golven gjordes säkert för att ha lineoleum, den gamla typen med en massa murrigt mönster i brunt.

/EB
 
Plastmatta som man limmar går "fetbort"...
Tycker plastmattor är det allra fulaste man kan ha i sitt nybyggda hus.

Ser "billigt" ut.

Har man hål i plånboken skulle jag hellre satsa på ett laminatgolv.
Eller Linoleumplattor i "klick-lock"

 
Laminat i köket är inget jag rekomenderar då vi hade det i vårt förra kök. Det var jätte fint ända tills vi fick vatten på det, och det svullnade upp ordentligt. Såg inte klokt ut! :(
Visserligen gick det ner lite igen då det torkat ordentligt, men inte blev det snyggt.
Anledningen till att det kom vatten på det, var att jag höll på att frosta av frysen och märkte inte för ens efteråt att det runnit ut vatten på golvet.
Sånt händer i ett kök...
 
Vi är en familj på två vuxna och två små barn. Vi valde klinkers i köket och jag måste säga att det är helt perfekt. Jättesnyggt, väldigt lätt att hålla rent, behöver inte vara rädd för att det ska bli märken, inte rädd för väta. Kort sagt oerhört praktiskt.
Enda nackdelen är att materialet i sig är lite kallare än t ex trä men har man golvvärme löser ju sig det.

Vi har nu bott här två år och skulle absolut inte valt något annat material om vi gjort om det.
 
Hej,
Såg ett mörkt snyggt golv i Elle Interiör, till ett vitt kök.
Nylagt furugolv behandlat med timberexolja i valnöts-färg. Snyggt! :D

 
Finns det någon som har provat gummimatta i exempelvis kök. Har funderingar på att lägga in detta i ett nybyggt hus. Tror att det är Trelleborg som tillverkar ex vis den med upphöjda cirklar.
Borde vara ett idealiskt material i ett kök, vattentåligt och mjukt (i förhållande till klinkers eller trä) men ändå mycket slitstarkt.

Någon som har provat? Priser? osv.

/Daniel
 
Daniel...Jag känner några som har den mattan, först var de saliga över att det var så snyggt o skönt att gå på, men nu klagar de mest över att det är jobbigt att städa med pluttarna. ::)
 
Vi har furugolv som är lackat. Dessutom med golvvärme under. Har fungerat ypperligt sedan 1994 då vi lade in det. Nämnas kan att vi har tre barn och stor svart hund. Lacken har dock nu på sistonde slitits igenom framför diskbänken och måste åtgärdas. I övriga huset har vi oljade furugolv också med golvvärme, så det får nog bli det i köket nu med. Dessa golv är ju bara att torka av och olja på på de ställen man sliter. Lackat måste slipas. Tappar man något får man heller inte lackskador som blir mörka utan det är enkelt att lägga i lite olja och polera.
Lycka till. ::) Tartan
 
Vi har laminat i köket och det är jag glad för idag. Vi har parkett i resten av huset och skillnaden jag ser är bla att vårt kök är öppet på en sida mot vardagsrummet och där har vi ett barbord med 4 stolar. 2 står på laminatgolvet och 2 på ek golvet. Gissa om ek golvet är snyggt under barstolarna :(.
Nope,det är stora märken efter stolarna. Eftersom golvet är så mjukt så har ju liksom benen sjunkit ner där. Men laminatgolvet däremot är lika fint nu som när vi lade in det(5år). :D
Samt så blir det lätt märken i parketten men inga i laminatgolvet.När vi är hunvakter så blaskar även hunden rejält på laminatgolvet men jagbhar inte märkt något. Men dom själva har ek golv som har rest sig och blivit jätte fult.
Men det finns nog fler som har andra åsikter. ;)
 
Lade laminatgolv blockad ek i köket och det håller kanonbra.
Stod dock och höll krampaktigt i Viva tarketts matta valnötsgolv som är så fruktansvärt underbart snyggt.
Detta grusades dock av säljarens ord som fortfarande ringer i öronen "du det där golvet skall du absolut inte ha i köket" :(
Blir dock valnötsgolv / klinker lösning i nästa kök ;D
 
Håller på med valet av golv och har börjat fundera på klinkers i stället för parkett, eftersom vi är mycket i köket och slabbar... ;) Jag har lite funderingar:

1) Ni som har barn och klinkers, hur mycket går åt av porslin varje år? Måste barnen ha hjelm i köket? ;D Är ochså redd för att bli för trött i benen, använder alltid sko inne och nu har vi lackat/oljat furu...
2) Om vi inte väljer klinkers, får vi välja mellan Kährs Ek Copenhagen el Ask lackad. Sugen på ask, fungerar det bra som köksgolv?

Tycker IKEAs kontorstolmatta vid diskbänken läter som en jättebra ide, jag spiller alltid mycket.
 
"Sugen på ask, fungerar det bra som köksgolv?"

Vi lade solitt askgolv (från Junckers) för några år sedan i vårt nuvarande kök och det funkar bra. Eftersom vi har barn så får golvet förstås en hel del törnar och det syns ju. Ask är ju hårt, hårdare än ek, men med barn får man ändå räkna med att det blir en del skador på ett köksgolv i trä. Det går ju dock slipa om när barnen blivit lite större.

Vad gäller spill och fuktfronten så har vi inte fått minsta synliga fuktpåverkan eller haft minsta problem med spill, och då älskar ändå sonen att stå och diska länge på en stol framför diskhon och spiller ut en halvliter vatten varje gång ;)

Vi torkar förstås efter honom, men inte överdrivet noga. På lite längre sikt kan det förstås tänkas att det kommer att synas något, men det får vi se då. Har i varje fall sett till att vi har likadana plankor kvar hemma ifall det skulle behövas bytas några i framtiden.

I vårt nya hus blir det dock klinkers i köket.
 
Vi har kork-o-plast som har 25 år på nacken, huset är byggt 1980. Vi har det både i hallen och köket och trots mer slitage i köket syns det inte. Har inga planer på att byta ut det, däremot har vi slitit med att få bort strukturtapeterna och bytt kakel. Oranga väggar är nu ljusgråblå nästan vita och det grön/bruna kaklet är utbytt mot blå mosaik. De mörkbruna luckorna byttes ut mot de vita originalluckorna som låg på vinden och hade använts några år innan de hamnade där. Nya knoppar till luckorna. Allt detta blev ett jättelyft för köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.