Sommarens stora arbetsinsats, och den första stora på huset vi köpte i vår blir att skrapa bort den trista och väl flagninga plastfärgen för att sen lägga på en linoljefärg. Jag har väldigt svårt att beräkna tidsåtgången för detta, men om man gärna målar allt under den varmare delen av året så finns väl risken att inte hinna klart innan nästa säsong. Skrapningen är förstås det mest tidsödande, även om vi troligtvis blir rätt många som skrapar ibland. Hur ska man planera, skrapa hela huset och sen måla med risk att fasaden får stå trären ett par månader på vissa ställen, eller skrapa och måla klart en sida åt gången? Huset (virket) är bra precis 100 år.

Speedheater verkar bra. Finns det liknande till lite lägre pris? Det är väl ingen hi-tech-utrustning? Borde gå att få under 5000:-...

Andra tips?
Jag kan dela med mig av ett tips till er som tycker det blir dyrt att köpa 10 färgskrapor när kompisarna ska komma och hjälpa till. Tillverka en hållare där du kan skruva fast det kapade bladet till en morakniv (går att få för inga pengar) så har du en skrapa som är billig att byta blad på, och i vårt fall den som biter bäst, men då har vi inte köpa några nya fina lyxskrapor utan hitta lite gammalt (men helt ok) i bodarna i huset vi köpt.

Mycket tacksam för tips!
 
Ivenblixt skrev:
Andra tips?
Ja, kanske inte vad du vill höra dock... Köp en sån här eller motsvarande. Jag tycker i varje fall att billiga "plåtskrapor" är rätt odugliga efter att ha blivit van med en bra hårdmetallskrapa.

När det gäller arbetsordningen skulle jag skrapa och måla klart en vägg i taget. Förenklar om du behöver ställning och gör det även lättare att bara ta några väggar i år om exempelvis vädret eller orken skulle ställa till det.



30718_fargskrapa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Redigerat av moderator:
Japp, det blir en hyrd speedheater. Och ett gäng skrapor som vi har. Den skrapan vi tillverkade funkar bäst av de olika varianter vi provat, finns väl en risk att den tar för skarpt så trät tar lite skada kanske...

Hu länge vågar man lämna fasaden trären då? Huset är som sagt 100 år så virket ska vara av god kvalitet. Syll och andra offerbrädor måste bytas men panelen ser fin ut.
 
Så har vi då gjort första arbetsinsatsen med skrapning. Resultatet är att vi hann med nästan en halv gavel på 7-8h med en speedheater och ibland en värmepistol. Speedheatern är dock överlägsen så det kändes inte värt att vara fler än två st som jobbade med speedheatern, en som värmer medan en skrapar. Vi inser också att det kommer att bli dyrare att hyra speedheater än att köpa så det får bli en investering...

Här har jag en tråd ni gärna får kika på också, http://www.byggahus.se/forum/byggna...maste-vi-skrapa-fasaden-bild.html#post1530911
Vore skönt med fler kommentarer om huruvida det är tillräckligt skrapat.
 
Köper ni speedheater kan ni dessutom sälja den när ni själva inte behöver den längre:)
 
Modig skrev:
Köper ni speedheater kan ni dessutom sälja den när ni själva inte behöver den längre:)
Precis, vi har resonerat likadant med byggställningen.
 
Intressant tråd. Vi kommer att renovera ett liknande hus och vår ambition är väl att göra en sida om året ungefär. Hyrde ni den stora speedheatern eller var det den mindre? Vi har ordnat en liten speedheater men är oroade över att det kanske tar för lång tid att köra med den. En annan fråga är det här med ställning. Lönar det sig verkligen att köpa en ställning?
 
Jugend skrev:
Intressant tråd. Vi kommer att renovera ett liknande hus och vår ambition är väl att göra en sida om året ungefär. Hyrde ni den stora speedheatern eller var det den mindre? Vi har ordnat en liten speedheater men är oroade över att det kanske tar för lång tid att köra med den. En annan fråga är det här med ställning. Lönar det sig verkligen att köpa en ställning?
Vi hyrde den lilla. Vi hade ingen brist på folk och då passade det kanon att en värmde ett område medan en skrapade det som nyss värmdes. Tidsmässigt blir det helt rätt så ingen måste vänta. Armen tror jag är kanon om man jobbar själv. Jag körde lite själv någon timme och det går förstås hälften så fort för det första, sen är det bökigt att lägga ifrån sig den när den är så varm. Dom påstår att man ska kunna hålla med en hand och skrapa med den andra. Glöm det.
 
Aha intressant. Tackar! Jag tänkte att jag kunde skrapa fönster med den lilla helt själv. Men det är uteslutet då helt enkelt.
Har ni något tips när det gäller ställning?
 
Jugend skrev:
Aha intressant. Tackar! Jag tänkte att jag kunde skrapa fönster med den lilla helt själv. Men det är uteslutet då helt enkelt.
Har ni något tips när det gäller ställning?
Uteslutet att hålla den i ena handen och skrapa med andra i alla fall. Det funkar ok att värma och sen lägga ifrån sig medan man skrapar, men mycket bättre att vara två. Eller att använda armen antar jag, inte provat den själv.

Har man en hygglig mekanisk verkstad hemma så är det nog värt att bygga armen själv, men man vill ju kunna byta ställningen väldigt fort förstås, annars tappar det ju poängen.
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Jugend skrev:
Intressant tråd. Vi kommer att renovera ett liknande hus och vår ambition är väl att göra en sida om året ungefär. Hyrde ni den stora speedheatern eller var det den mindre? Vi har ordnat en liten speedheater men är oroade över att det kanske tar för lång tid att köra med den. En annan fråga är det här med ställning. Lönar det sig verkligen att köpa en ställning?
Ett annat svar på hyra eller köpa ställning: bygg en ställning!

Om man har lite regelvirke liggandes är det rätt snabbt gjort att slå ihop en enkel ställning som är nära på gratis. En modell vi använt vid takomläggning har bestått av ett antal "högben" (minimum 2) med plank liggandes emellan. Högbenen består av två grova reglar som står upp och fogas samman med en eller två liggande reglar och ett krysstag. Det är den övre liggande regeln som man spikar fast planken i. Principen är densamma som en riktig ställning. Högbenen kan också fixeras sinsemellan med längre krysstag av klenare virke. När man redan har sina högben klara tar det inte så många minuter att slå dit eller ta bort planken som man går på för att flytta det hela. Till takomläggningen gjorde vi kanske 5 stycken högben för att få ställning utefter en hel lång sida. Av dessa har jag sparat två så jag med hjälp av lite plank kan få ihop en kortare ställning om det skulle behövas.

Fördelarna är ju förutom kostnaden att man också kan ta saker i sin takt, inga hyrnotor som går i taket för att ett projekt tar längre tid än man tänkt.

Modellen bör nog mest användas för 1 och 1½-planshus. Att göra alltför höga ställningar bli nog knepigt att få tillräckligt stabil, tungt lär det bli också.

För att det ska vara lite ekonomi i det ska man väl helst ha lite "slit- och slängvirke" liggandes, men min erfarenhet är att många av oss gör-det-självare ofta har det sedan något tidigare projekt.
 
Ivenblixt skrev:
Hu länge vågar man lämna fasaden trären då? Huset är som sagt 100 år så virket ska vara av god kvalitet. Syll och andra offerbrädor måste bytas men panelen ser fin ut.
Det brukar ju vara ganska skönt att avbryta skrapandet för att måla. Senast jag målade hus skrapade vi en bit, grundmålade den, fortsatte med strykning ett av täckfärg på det man grundat dagen innan och tog sedan andra strykningen av täckfärg på det man kommit så långt med. Kort tid med trären fasad och mer omväxling i arbetet.
 
Mellanbarn skrev:
Det brukar ju vara ganska skönt att avbryta skrapandet för att måla. Senast jag målade hus skrapade vi en bit, grundmålade den, fortsatte med strykning ett av täckfärg på det man grundat dagen innan och tog sedan andra strykningen av täckfärg på det man kommit så långt med. Kort tid med trären fasad och mer omväxling i arbetet.
Ja det kan vara ett alternativ, vi funderar på att göra så med en sida åt gången.
 
Flera på forumet ha ju använt sin lackfräs för att skrapa fasaden och vad jag har förstått har det gått snabbt och blivit bra.
Slår man bara in utskjutande spik innan man kör så är det inte så många timmars jobb att få ett hus trärent. Risken som jag ser det är att ytan kanske blir för fin och slät, i princip som hyvlat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.