Hej!
Jag har tänkt att bygga ett vedhus för att förvara veden på ett snyggt och ordnat sätt. Det är väl aldrig så att ett vedhus räknas som en friggebod i en Byggnadsnämnds ögon?
Huset ska byggas på lastpallar med glesa fasadbrädor målade i samma färg som huvudbyggnaden för att vedhuset ska harmonieramed övriga huskroppar. Se bild.
vedhus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan ska jag ju också bygga en friggebod. Tomten ligger på ett icke-detaljplanerat område.

Jag tänkte bara kolla av med er om det är någon som stött på några problem med något liknande.

mvh Niklas
http://nybyggaranda.se/
 
Jag tror att det räknas som en komplementbyggnad som ingår i de 15 kvm du får bygga på tomten utan lov, om det finns en huvudbyggnad. Det är ju ett litet förråd med väggar och tak du bygger.
 
Normalt sett så krävs det bygglov även för en vedbod, men eftersom du bor utanför detaljplan så är det möjligt att du slipper. Hursomhelst så får du kolla upp det med byggnadskontoret. För är det så, att du inte får bygga komplementbyggnader utan bygglov, så kommer din vedbod att räknas som "friggebod", alternativt svartbygge om den inte uppfyller kraven för en friggebod.
 
Hur menar du Cujo, en friggebod är ju bygglovsbefriad? Eller har du Niklas redan byggt en friggebod och inte har något utrymme kvar?
 
kaneone skrev:
Sedan ska jag ju också bygga en friggebod. Tomten ligger på ett icke-detaljplanerat område.

Han skriver att han vill bygga friggebod också...
 
Nej, friggebod kommer jag att bygga senare. Den hade jag inte tänkt söka bygglov för. Det ska ju inte behövas. Men jag måste ju det om vedhuset räknas som en friggebod. Kanske att jag chansar. Om Byggnadsnämnden säger att det är svartbygge får jag väl riva vedhuset, eller ägna mig åt civil olydnad. ;)
 
Inte riva! Sätt hjul på boden och vips så har du en husvagn! :confused:
 
  • Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
Bra idé! ;)
 
Är de så hårda där ute där du bygger? Det är väl inte tätbebyggt direkt.
 
Fungerar även strandnära! Om någon vill basta i en "husvagn"....:surprised:
 
Men annars så lyssna på Admin, det lönar sig oftast att lyssna med kommunen först!
 
Nej, det är inte tättbebyggt. Men man blir ju lite paranoid när man läser om alla regler kring tex friggebod. Man vill ju inte lägga massa timmar och sedan få problem. Tack för feedback!
 
Det lönar sig att lyssna på kommunen, sant… men det är ganska svårt att få tag på dem, när man vill ha ett snabbt svar, de har ju ganska ofta möte, kafferast, tjänstledigt med mera…
 
  • Gilla
Johan Lundberg1 och 1 till
  • Laddar…
5m2 vedbod och 10m2 friggebod kommer säkert gå bra, men inte 10m2 ved och 15m2 friggebod.
Även en 'permanent' uppställd husvagn kräver väl bygglov eg? :)
 
Finns det någon höjd som det måste vara under för att ej räknas? Boyta räknas inte under 1,6m om jag kommer ihåg rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.