Status
Inte öppen för fler kommentarer.
visst ramlar det ner en och annan kotte men det är ju bara att plocka undan dom, skulle man missa några så verkar det som LR bara kör över och mossar sönder dom, sliter kanske en del på knivbladen men än så länge funkar allt kanon och LR klipper gräset väldigt fint på min gropiga och ojämna gräsmatta....Ev kanske jag flyttar laddaren till baksidan av huset men då får jag nog bygga en liten låda eller dyligt till LR för skydd mot solen...Men granen kommer att stå kvar och släppa sina kottar så det blir ju ingen skillnad så sett. -:rolleyes:
 
jorsm skrev:
visst ramlar det ner en och annan kotte men det är ju bara att plocka undan dom, skulle man missa några så verkar det som LR bara kör över och mossar sönder dom, sliter kanske en del på knivbladen men än så länge funkar allt kanon och LR klipper gräset väldigt fint på min gropiga och ojämna gräsmatta....Ev kanske jag flyttar laddaren till baksidan av huset men då får jag nog bygga en liten låda eller dyligt till LR för skydd mot solen...Men granen kommer att stå kvar och släppa sina kottar så det blir ju ingen skillnad så sett. -:rolleyes:
Jag undrar hur min kommer att hantera frukten, när den börjar ramla ner i augusti september
 
Eftersom den yta som ska klippas är så stor tror jag inte det skulle gå med bara en robot och förlängd kabel. Gräset växer oerhört hos mig, så jag provar med två och 4,5 meter mellan. Bestämt en linje tvär igenom tomten och genom huset och kommer ansa den sträckan med trimmer samt ev vanlig klippare och sen ska det grusas på en del också. Just nu studerar jag bara noga hur roboten jobbar och vad den klarar. Ex.vis har jag inte gjort slingor runt träden och det fungerar utmärkt. Ojämnheter ska fyllas med sand då dessa får roboten att ändra riktning och antagligen missa mer. (Tror det, även om jag inte är säker.) Har klippt ihop en liten film om någon är intresserad. Jag kan bara säga att lyckan över att slippa pressen att alltid sköta gräset är stor. Förstår först nu hur skönt det är att slippa detta. :)
Nisse Robot
 
lubbe75 skrev:
Ni som redan har en, kan man ha laddstationen vid en ö (t.ex. vid huset med omgivande gräsmattor), eller måste den ligga i ytterkanten av hela gräsmattan? Om man kan lägga den vid en ö, hur lyckas den då hitta hem?
I princip kan du lägga den vid en ö men då hittar LR den endast om den lyckas hitta just den delen av begränsningskablen när den vill ladda. Så det blir nog lite osäker laddning med stationen där. Normalt om den vill ladda och hittar en ö så går den precis ett varv runt och lämnar sedan ön för att hitta ett nytt ställe att leta på.
 
spearone skrev:
Jisses, allt kan tydligen hända. Gick ut för att kolla till Grönis och ser då att laddstolpen gått av. Det enda jag kan tänka mig är att Grönis gått in för hårt när han skulle ladda igår kväll. Ska bli intressant att se hur Jula ställer sig till detta.....
Laddstolpen? Hur menar du?
 
Hej Fredrik! Att lägga kabeln under plattor och/eller stenmjöl fungerar säkert utmärkt. Jag har själv på vissa delsträckor lagt kabeln under 50mm stenplattor som då givetvis ligger i samma nivå som gräsmattan. Landroiden klipper då snällt över gräskanterna. Stenmjöl har jag tidigare med framgång använt kring buskar, träd och rabatter för att minimera rensande och kanthuggning. Mina planer är att kanthugga, lägga markduk och sedan lite grövre stenmjöl (2-5mm som jag kommer att välta så att kanten kommer att linjera med gräsmattan. ). Tyvärr har mina planer grusats(!) något pga ett besvärligt ryggskott med synnerligen dålig timing. Måtte det släppa snarast!(y)
 
Hej jag har nu kört min Landroid några dagar och funderar över klipptid/laddtid. Jag har en plan ganska jämn gräsmatta min klippare klipper c:a 40-45 min går därefter till laddning. Laddningen tar c:a 1 tim 20 min. Detta stämmer inte med beskrivningen så jag funderar om jag har något fel på batterierna?? När klipparen kommer till lite kraftigare gräs står den nästan stilla, ibland upplever jag att den stänger av klippningen och går vidare. Är det någon annan som upplevt samma "problem"
Tacksam för synpunkter. /Kalmaj/
 
Kalmaj, hur långt gräs har du? Vilken klipphöjd har du inställd?
 
Jag har kort gräs, klippt med vanlig klippare först men lämnade på något ställe lite längre gräs 6-7 cm och inte speciellt tjockt. Klipphöjden har jag på 3:an på min Landroid så jag anser det borde gå.
 
Kalmaj skrev:
Jag har kort gräs, klippt med vanlig klippare först men lämnade på något ställe lite längre gräs 6-7 cm och inte speciellt tjockt. Klipphöjden har jag på 3:an på min Landroid så jag anser det borde gå.

3:an är väl rätt kort!? Pröva att höja lite och se om det hjälper...?
 
jensbergbom skrev:
Jag har ett bekymmer med min tomt (som är ganska avancerad för lotta). Hon klipper inte i det hörnet som bilden visar. Alla mått är över 2m runt om trädet. Det som inte klipps är alltså in mot huset, den delen ut mot staketet är välklippt!

Idéer?
Om du har en ö till det lilla trädet så hade jag lättat några cm på dragningen ut till den, och tvingat den att ta hållet om huset (om den är dragen från staketsidan)
 
Kalle LKPG skrev:
Laddstolpen? Hur menar du?
Delen på laddstation där laddspjuten sitter. Hade gått tvärt av.
 
Sådär ja! Coop räddade mig och hade på lager, så nu slipper även jag klippa gräs! :) Har dock bara installerat den på baksidan än, framsidan tar jag i helgen...

Märkte dock en sak som oroar mig, och detta kanske även förklarar spearones avbrutna laddstolpe. Hade dragit strömmen till laddstationen lite provisoriskt för att provköra maskinen och när jag sedan bröt strömmen med klipparen i laddaren (även klipparen var på), så backade den lite och körde sedan fram igen lite snett och nästan klättrade upp på laddstolpen lite. Verkar inte vara en optimal lösning om strömmen skulle gå...

Annars är jag nöjd så här långt efter första provkörningen!
 
Kalmaj skrev:
Jag har kort gräs, klippt med vanlig klippare först men lämnade på något ställe lite längre gräs 6-7 cm och inte speciellt tjockt. Klipphöjden har jag på 3:an på min Landroid så jag anser det borde gå.
Du måste börja klippa på högsta läget och sen efter några dagar sänka ett läge. så får man göra tills man kommit till den nivån man vill ha på gräset. roboten ska bara klippa någon mm av gräset.
 
Kalmaj skrev:
Hej jag har nu kört min Landroid några dagar och funderar över klipptid/laddtid. Jag har en plan ganska jämn gräsmatta min klippare klipper c:a 40-45 min går därefter till laddning. Laddningen tar c:a 1 tim 20 min. Detta stämmer inte med beskrivningen så jag funderar om jag har något fel på batterierna?? När klipparen kommer till lite kraftigare gräs står den nästan stilla, ibland upplever jag att den stänger av klippningen och går vidare. Är det någon annan som upplevt samma "problem"
Tacksam för synpunkter. /Kalmaj/
Verkar lite kort både kör- o laddtid. Min går ungefär två timmar och laddar lite drygt två timmar men det gjorde den inte från början. Under en timma har den dock aldrig gått. Jag klipper på fyrans läge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.