Hej!
Mannen och jag köpte en likadan SPA pool på Rusta igår men blev väldigt besvikna över det störande ljudet från pumpen när man sätter igång bubblet.
har du löst det problemet? I så fall, hur?

Mvh

Liselott
 
Liseloppan skrev:
Hej!
Mannen och jag köpte en likadan SPA pool på Rusta igår men blev väldigt besvikna över det störande ljudet från pumpen när man sätter igång bubblet.
har du löst det problemet? I så fall, hur?

Mvh

Liselott
Jag tycker inte att den är störande annat än för grannarna. Sittandes i poolen hör jag inte pumpen, bubblorna överröstar tycker jag. Men jag håller på att bygga en liten utbyggnad på min trall nu, tänkte sätta lite staket runt och bygga in pumpen i en ljudisolerad låda byggd i trallvirke och cellplast invändigt.

Men vi använder vår pool mer som en badtunna, inte ofta vi har bubblorna på. Mycket skönare att ligga med 37° i poolen och bara titta på natthimlen.
 
Vi har ett Lay-z-spa och det kostar mycket mindre att ha igång hela tiden istället för att slå av och på. Vårt spa har även en auto avstängningstid på kanske 4dygn varpå man slår på det igen. Stänger man ner allt så blir vattnet sunkigt efter ett par dagar, men har man pumpen på så håller det länge. Vi matar i klor tabletter med en sån där flytande doserings mojäng. Även vårt spa låter högt när man kör bubblor men det är skönt med massagen så om man får så lite oljud i 10min överlever man. Vårt spa fick ett par hål förra säsongen som vi nu skall laga men är lite osäkra på vad som skall användas. Detta är vår fjärde sommar med spat, och kan inget annat än säga att vi är nöjda. Skulle vi köpa ett nytt så skulle jag vilja satsa på ett ovalt med mera plats. Ang fyllning av luft så gjorde vi åxå tabben att fylla i extra i locket varpå limningen sprack en av de varma dagarna, vi fick ett nytt lock och fyller nu mera endast med pumpen så trycket blir rätt. Tack för tipset med trallen, det får bli en sån lösning i sommar eftersom altanen inte påbörjas i år :)
 
Personligen tycker jag inte att man hör pumpen alls när man badar. Utan som Mykie skrev så stör det nog bara grannarna, men inte så mycket som man tror för när frugan o ungarna badade en kväll så testade jag lite var o hur mycket det låter. Med stängd altandörr och tv tittande så hörde jag inget annat än mina ungar som tjoa :) när jag gick ut på framsidan så hördes det knappt och mest för jag lyssnade och visste vad det var..så jag tycker o tror att ljudet klingar av snabbt vilket är bra när man som vi bor i ett radhusområde. Ang låda byggde jag en som jag klädde i frigolit men som jag slutat använda pga bubblorna i badet låter nog mer än pumpen.

Vi badade i går kväll och jag kan hålla med om att efter en halv timme så var det lugnt o skönt att bara sitta i det varma vattnet en halv timme till innan vi gick upp..

/Nicke
 
kysan skrev:
Är detta samma modell som Rusta?

[länk]

Kampanj 3995:-
Kollar man bilderna så der det uta att vara samma förutom att den på C-O heter "Home Basic" och det på Rusta heter "Deluxe".
Vilken skillnaden är vet jag däremot inte.

Kan denna länk stämma så kanske du hittar nåt här.
http://www.uspartscenter.com/jilong-spas.aspx
 
Liseloppan skrev:
Hej!
Mannen och jag köpte en likadan SPA pool på Rusta igår men blev väldigt besvikna över det störande ljudet från pumpen när man sätter igång bubblet.
har du löst det problemet? I så fall, hur?

Mvh

Liselott
Det finns en anledning till att i princip ingen tillverkare av utomhusspa (då pratar jag inte uppblåsbara) utrustar sina produkter med kompressor (som används för luftbubblor). Dels låter det förskräckligt jämfört med en vattenpump och sen för du in massiva mängder luft av samma temp som utomhusluften, vilket naturligtvis bidrar till en högre uppvärmningskostnad.
 
Liseloppan skrev:
Hej!
Mannen och jag köpte en likadan SPA pool på Rusta igår men blev väldigt besvikna över det störande ljudet från pumpen när man sätter igång bubblet.
har du löst det problemet? I så fall, hur?

Mvh

Liselott
Man får lite vad man betalar för, ett riktigt SPA kostar ju detsamma fast med en nolla efteråt. :) ... detta är lite mer som en barnpool och för att prova på hur det är. Jag håller med föregående talare att sitter man i poolen så låter det så pass mycket om sjävla vattnet så där hör jag inte eller tänker inte på dammsugarljudet. Jag drog igång SPA't och gick över till grannarna och jag har iofs en bit till dem, men det hörs nästan ingenting på andra sidan tomtgränsen min. Det låter som om jag är inomhus och dammsuger med en äldre dammsugare typ.

Det torde inte vara några problem att bygga en liten urna av trallvirke och isolera väggar + botten + lock med mjuk skumplast. Gör man ett lock som är uppfällbart så kommer man åt knappsats mm men får ändå en antagligen rätt ok ljuddämpning. Jag har mina tankar på att göra en sådan urna bara för att pumpen står rätt så oskyddad i vädret annars och jag ogillar överlag att ha mekanik framme i sol och väta.
 
Tjena alla glada badare.

Då har man inget spabad från Rusta längre.


Men jag måste ge Rusta ett stort tack för all service både i varuhuset och kundservice. Som ni vet har vi haft problem med luften i botten och i locket. Så efter det sista badet så gick det ca 1 vecka o när vi skulle bada så satt man i princip på trallen. Ringde rustas kundservice och fick rådet att packa ihop allt åka och ta ut ett nytt på garantin. Detta gjordes och jag kan meddela att det inte var lika enkelt som videon visar och kartongen såg inte riktigt ut som när den var ny men nästan. Kan rekomendera er att ta ner det i god tid innan det blir för kallt för plasten är inte så smidig då. Jaja ett nytt bad och allt är bra men då kommer tanken, tänk om det är likadant eller nått annat som kommer knasa och vi som verkligen gillade detta med att bada både själva och med ungarna. Så jag kollar om jag kan få lämna tillbaka badet enligt öppet köp iom att det är oöppnat och innan 30 dagar och det får jag (y) så än en gång mycket bra jobbat av Rusta.


Så börjar jakten på ett nytt "riktigt" spa och i lördags tittade vi på ett och i måndags slog vi till och nu står det ett Hotspot spa från Hotspring på den special byggda spatrallen :D och bara skriker efter elektrikern som kommer nästa vecka.


Slutet gott allting gott hoppas jag..... Så om någon behöver kemiprodukter har jag varor för ca 900 som jag kan sälja för halva priset för detta badet, allt från rusta.


Men jag kommer fortfarande rekommendera detta för dom som vill in i spa världen till en billig peng.


Kan lägga upp en bild på det nya badet sen när det är installerat och klart.


/Nicke
 
Jag hade nog också valt något annat om jag blev tvungen att reklamera min pool.

Vad är det för Hotspot spa du köpte Nicke, modell, kostade? Bilder vill vi självklart se :)

/Micke
 
Jo det gäller att hänga med, när grannen satsat på det där spaet på 156.000, med ljudanläggning, telefon och blinkande neonljus runt hela rasket. Med tanke på antalet intresserade av Rustas Spa, så kan det nog inte vara ett rent skämt. Jag tänker på min vikt, och hur faen jag skall kravla mig ur därifrån, efter några timmar och ett 10-tal öl. Att bara få upp knäet över badringen, kan vara en prövning, att sedan med en duns, slå huvudet i gräsmattan, kan nog få en att se lömskt på den den där Rusta badtunnan i fortsättningen. Tycker den passar bättre till komposten.
 
Blev en liten utbyggnad av trallen för mig också...
WP_20120613 7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lazy rick
  • Laddar…
Blev bra det där Mykie, vi kan ha startat en ny trend "spa trallen" :D ja du bygger bara ca 2,5x2,5 hehe.

Själv har jag varit bortrest men nu är allt på plats och up and running. Elkillen var här igår och nu jobbar jag på att få ordning på kemikalierna och än så länge ligger värmen på 38 grader, alkaliniteten var på 81 så den höjde jag och hoppas den ligger på ca 100 i morgon när jag mäter. Ph var på 7,3 så det var bra och hårdheten var på ca 120 så den höjde jag till ca 150. Till min hjälp köpte jag en Aquacheck för att få exakta svar istället för färgskalor.

Det blev en HotSpot Stride pris med el och allt ca 55000:- här är lite bilder på hur det ser ut än så länge. Funderar på en trappa framför och ska fixa till insynskyddet lite med en list upptill mm. Men hittils riktigt nöjd och i morgon blir det premiär bad tror jag.

spa1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spa2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spa3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spa4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns det värt prisskillnaden eller vad man säger? Detta är ju ett spa för 2 personer vad jag förstår, får du i fler vuxna? Hur är uppvärming mm, är det likvärdigt? Har du lock till?
 
Jag känner just nu att det är rätt mycket meck med ute-spa överlag, just nu är jag riktigt nöjd med att inte ha lagt mer pengar än ett par tusen oavsett märke eller utförande :) .. det är ett gott mys, men i min värld inte värt så mkt mer pengar om det är massa mer automatik med filtrering, desinficering mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.