Asgarvad skrev:
Påminner mycket om en örnjolle
Nix, fel segelmärke
bat31222.jpg
 
KnockOnWood skrev:
Tadaa (y)(y)(y)

Jofa Minijolle

[länk]

[länk]

[länk]

Fram med champagnen nu Thomas59 :D
Tillägg:
Infon framplockad av en användare på sailguide.com:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=9081&sid=b519d11967a5a260cd5db75598fd5306

Har även fått följande info privat:
Mini jolle. Tror att den var Fransk eller Norsk.
Importerades av en herre som hette Bertil Larsson ( Gymnastiklärare i saltis )
Fanns ca 10-15 båtar i en utbrytarklubb som hette KK Baggen.
Har sett ca 3-4 båtar liggande på olika ställen i Saltis.
 
Thomas59
KnockOnWood skrev:
Tadaa (y)(y)(y)

Jofa Minijolle

[länk]

[länk]

[länk]

Fram med champagnen nu Thomas59 :D
LYSANDE KnockOnWood! (y)(y)(y)

Fullkomligt lysande. Tack för hjälpen.

Renoveringen påbörjas inom kort. Behöver spacklas, slipas och målas lite. Inga skador dock men mastfotsinfästningen måste plastas fast. Lånade för säkehets skull böckerna "Vårda din plastbåt" och Vårda din träbåt" (trä i mast, roder & centerbord) av Björn Peter Behrens.

Ska bli lite kul att plasta. Har aldrig gjort det.
 
Thomas59
KnockOnWood skrev:
Tillägg:
Infon framplockad av en användare på sailguide.com:
[länk]

Har även fått följande info privat:
Mini jolle. Tror att den var Fransk eller Norsk.
Importerades av en herre som hette Bertil Larsson ( Gymnastiklärare i saltis )
Fanns ca 10-15 båtar i en utbrytarklubb som hette KK Baggen.
Har sett ca 3-4 båtar liggande på olika ställen i Saltis.
...å glöm inte att tacka polarna på sailguide.biz. :)
 
Thomas59 skrev:
...å glöm inte att tacka polarna på sailguide.biz. :)


Det är gjort. Och har lagt in en länk hit. Kul att leka detektiv (y)
 
Thomas59 skrev:
[...]
Ska bli lite kul att plasta. Har aldrig gjort det.
Plastning är ganska kul och lite lättare än vad man först tror. Se till att klippa ut alla bitar matta som du ska ha i förväg och använd handskar för plasten sitter hårt på händerna plus att den är giftig. Jag brukar köra med tighta latexhandskar som läkare har. De brukar inte vara särskilt dyra på Ica eller liknande ställen.

Det viktigaste är at inte köpa någon dyr aluminumroller på båtbutikerna utan köp på Biltema istället. Rollern fylls med plast efter någon användning och blir då helt värdelös. Jag har försökt att vårda dem men det går inte. Det är bara at acceptera att en roller bara håller för 2-4 plastningar innan den är kass.

Plasta inte heller inomhus, det ångar friskt om plasten och det är som sagt ganska giftigt. Även på balkonger ska man undvika plastning annars blir grannarna griniga... :rolleyes:
 
En flaska aceton är ett måste, dels att tvätta rent före med och sen eventuellt tvätta verktyg med.
Skyddsmask är nästan ett måste om man står inomhus för polyester stinker som attan.
Några billiga penslar, sax, roller och var beredd på att de flesta verktygen får slängas sen för man hinner knappt med att tvätta rent dem
För att göra förstärkningar är VP-rör bra, man smältlimmar fast dem och plastar sen runt och formen gör att det blir en förstärkning.
/Kent
 
Thomas59
Kanon med tips om plastning. Kör lågbudget så det är väl Biltema som gäller - såg att dom hade både expoxy och matta.

Mindre skador i gelcoaten (lite småsprickor, några märken på relingen och lite repor), vad gör man med dem (har inte hunnit läsa Behrens böcker ännu). Finns det särskilt spackel eller vad ska man ta? Vad målar man med för färg?

Mast, centerbord roder och lite trädetaljer ska ju slipas och lackas. Vilken lack använder man?
 
Thomas59 skrev:
Kanon med tips om plastning. Kör lågbudget så det är väl Biltema som gäller - såg att dom hade både expoxy och matta.

Mindre skador i gelcoaten (lite småsprickor, några märken på relingen och lite repor), vad gör man med dem (har inte hunnit läsa Behrens böcker ännu). Finns det särskilt spackel eller vad ska man ta? Vad målar man med för färg?

Mast, centerbord roder och lite trädetaljer ska ju slipas och lackas. Vilken lack använder man?
http://www.spangajarn.se/farg_tapet/spackel/loctite_plastic_padding_elastic_superspackel_27

lättarbetat, snabbhärdande och lättslipat. Rekommenderas!
 
Thomas59
KnockOnWood skrev:
[länk]

lättarbetat, snabbhärdande och lättslipat. Rekommenderas!
Aha, annars hittade jag detta (Gelcoatspackel) http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoatspackel-36079/ alt detta (Epoxispackel) http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30625/ eller kanske detta (Gelcoat) http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoat-36080/

alla verkar enligt produktbeskrivningarna kunna användas för att fixa mindre skador/sprickor eller repor. Ingen aning vilket man ska välja.

Vad gäller trädetaljerna hittade jag http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Batlack-uretanalkyd-30552/ alt http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretanlack-30553/. Vet inte vilken av dem jag ska välja?

Behöver köpa lite marinplaywood. Behöver bara ca 10x120 cm till akterspegeln. Var köper jag det? Ska ävn byta skotbalken. Ek eller teak eller annat? Som vanligt ingen aning.

Sen skulle det nog bli snyggt om båten målades också. Vit och blå färg. Vad för sorts färg ska jag köpa?
 
Korvgubbe
Använd gelcoatspackel om det bara är "spindlar" som du ska laga. Det har kommit en hel del bra tips på plastning redan, mitt tips blir att blanda små omgångar i taget och ta en bit i taget så att säga, för det härdar snabbt! Verktygen kommer som sagt att vara utav "engångskaraktär" så förköp dig inte på dyra prylar här och ignorerar för sjutton gubbar inte råden om skyddsutrustning!! Ska man plasta mycket så är det inte dumt att använda ett riktigt andningsskydd även utomhus om det inte blåser. Ett andningsskydd är ingen engångspryl heller, så den kan man mycket väl investera i.
Sen är jag inte riktigt med på vad du ska ha marinplaywooden till, ska du plasta in den i akterspegeln? Marinplaywood är inte ett bra val då, eftersom den har i princip noll vidhäftning. Björkplyfa är det som gäller, den suger i sig mycket utav matrisen och blir således en stark akterspegel. Tänk på att en korrekt akterspegel inte ruttnar, utan det är när man tillåter fukt att komma in genom otätade borrhål och dylikt.
Letar du mer tips från de som kan bättre än mig så rekommenderar jag att du surfar in på boatlife.se Där finns det väldigt många som är väldigt duktiga på plastning och har genomfört riktigt stora renoveringar, byggt egna båtar eller helt enkelt jobbar med det. Du kommer nog finna att de är väldigt trevliga och välkomnande även om du har en segelbåt :D
 
Thomas59
Korvgubbe skrev:
Använd gelcoatspackel om det bara är "spindlar" som du ska laga. Det har kommit en hel del bra tips på plastning redan, mitt tips blir att blanda små omgångar i taget och ta en bit i taget så att säga, för det härdar snabbt! Verktygen kommer som sagt att vara utav "engångskaraktär" så förköp dig inte på dyra prylar här och ignorerar för sjutton gubbar inte råden om skyddsutrustning!! Ska man plasta mycket så är det inte dumt att använda ett riktigt andningsskydd även utomhus om det inte blåser. Ett andningsskydd är ingen engångspryl heller, så den kan man mycket väl investera i.
Ja det är mest "spindlar" men även några ställen där jollen helt enkelt är kantstött så gelcoaten saknas och glasfibern syns. Räcker det med gelcoatspackl där också eller ska jag gå på med epoxi och ev lite matta?

Nej, några dyra prylar blir det inte då det är en lågbudgetrenovering så det är toppen att du säger att prylar av engångskaraktär funkar. Skyddsutrustning ska givetvis användas.

Korvgubbe skrev:
Sen är jag inte riktigt med på vad du ska ha marinplaywooden till, ska du plasta in den i akterspegeln? Marinplaywood är inte ett bra val då, eftersom den har i princip noll vidhäftning. Björkplyfa är det som gäller, den suger i sig mycket utav matrisen och blir således en stark akterspegel. Tänk på att en korrekt akterspegel inte ruttnar, utan det är när man tillåter fukt att komma in genom otätade borrhål och dylikt.
Aha, nja jag bara gissade att det skulle vara marinplaywood och det jag syftar på ser du längst upp på insidan av akterspegeln på bild 1-2 i mitt första inlägg. Det är nog bara tänkt som en förstärkning av den ganska tunna akterspegeln och den ca 4-5cm höga "listen" sitter bara inklämd i urtag på sidorna av skrovet och genom bultarna som öglorna på akterspegeln och övre roderinfästningen är fästade med. Listen är alltså inte inplastad. Kan tänka mig att den kanske även ska fästas med nån marinvariant av PL400 eller så sitter den bara med de genomgånde bultarna.

Du rekommenderar alltså björkplaywood som lackas då gissar jag?

Det är ju bulthål i akterspegeln redan och då undrar jag vad man tätar med då man sätter tillbaks beslagen efter det att playwooden är bytt?

Korvgubbe skrev:
Letar du mer tips från de som kan bättre än mig så rekommenderar jag att du surfar in på boatlife.se Där finns det väldigt många som är väldigt duktiga på plastning och har genomfört riktigt stora renoveringar, byggt egna båtar eller helt enkelt jobbar med det. Du kommer nog finna att de är väldigt trevliga och välkomnande även om du har en segelbåt :D
Ska regga mig på boatlife.se. Låter som ett intressant och trevligt forum. Tack för tipsen.
 
Redigerat:
Om jag skulle plasta fast en plywoodskiva i akterspegeln skulle jag inte lacka den utan plasta in den hel och hållen. Dvs limma fast den mot den befintliga akterpegeln och plasta sedan även in den sida som syns så det blir tätt. När du ska fästa plywooden mot akterspegeln kan du borra en massa små hål ca 5mm djupa (alltså inte rakt igenom) i skivan så att polyestern får en större fästyta.

Vidare så är det slöseri att använda epoxi till plastningen, polyester duger gott och kostar bara en bråkdel. Epoxi har sina användningsområden men på en jolle är det bara slöseri. Biltemas grejer fungerar utmärkt jag har använt det mesta som de har i plastningväg och de fungerar precis lika bra som de dyra märkena.

En sista sak att tänka på är att gå lite avsides när du ska slipa glasfibern. Dammet kliar något fruktansvärt så om det fastnar i en soffa eller bilsäten eller liknande är det bara att slänga det. Det brukar sägas att guldfiber (isolering alltså) kliar mycket men det är som en mjuk smekning i jämförelse. *ryser av otäcka minnen* ;)
 
Thomas59
Janus82 skrev:
Om jag skulle plasta fast en plywoodskiva i akterspegeln skulle jag inte lacka den utan plasta in den hel och hållen. Dvs limma fast den mot den befintliga akterpegeln och plasta sedan även in den sida som syns så det blir tätt. När du ska fästa plywooden mot akterspegeln kan du borra en massa små hål ca 5mm djupa (alltså inte rakt igenom) i skivan så att polyestern får en större fästyta.

Vidare så är det slöseri att använda epoxi till plastningen, polyester duger gott och kostar bara en bråkdel. Epoxi har sina användningsområden men på en jolle är det bara slöseri. Biltemas grejer fungerar utmärkt jag har använt det mesta som de har i plastningväg och de fungerar precis lika bra som de dyra märkena.

En sista sak att tänka på är att gå lite avsides när du ska slipa glasfibern. Dammet kliar något fruktansvärt så om det fastnar i en soffa eller bilsäten eller liknande är det bara att slänga det. Det brukar sägas att guldfiber (isolering alltså) kliar mycket men det är som en mjuk smekning i jämförelse. *ryser av otäcka minnen* ;)
Playwoodförstärkningen i aktern är inte plastad och jag hade inte tänkt plasta den utbytesbit jag ersätter den nuvarande playwooden med. Den sitter bara inklämd i urtag på sidorna och med de bultar som beslagen på aktern är fästa med. Frågan är väl snarast vilkn playwoodsort/kvalitet jag ska använda. Trodd väl i min genuina okunskap att man alltid använde marinplaywood på båtar men så verkar ju inte vara fallet.

Tack för tipsen om glasfibern/epoxin.

Nån som vet vilken av de två Biltemalackerna (se mitt tidigare inlägg ovan) man ska använda till trädetaljerna?

Nån som vet vilken färg man ska använda för att måla skrov och insida på båten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.