Nerre skrev:
Det är lite konstigt att folk är mer rädda för gasol en t.ex. bensin (som är mycket farligare).
Och el! skulle tro att det är fler att det är fler som dör av el, än gasol, i Sverige.
 
Göran.W
Det mycket psykologi inblandat i det hela.
Det är mycket mer dramatiskt när något väl händer något med gasol.
Ta det där klasiska där folk är liv rädda för att flyga för planet kan störta.
Att sätta sig i bilen är inga problem fast det är flera 100 ggr farligare men flyga går inte för det är livs farligt.
 
Jag gillar inte gas just för att jag inte kan se den. Jag kan inte se den så jag vet inte hur mycket som faktiskt finns i närheten :)
 
Göran.W
Kattvovven skrev:
Jag gillar inte gas just för att jag inte kan se den. Jag kan inte se den så jag vet inte hur mycket som faktiskt finns i närheten :)
Gillar du inte el heller för den syns inte och dödar fler per år än vad gasen dödar på 10 år.
Gasen syns inte men den luktar.
Man kan inte se att något är strömförande men man kan lukta sig till en gas läcka.

Skillnaden är att när något väl händer med gasol slutar det ofta med en jätte notis i tidningen för det brukar oftast brinna.
När någon dör i en el olycka i hemmet blir det ingen eller en lite notis.
 
Göran.W skrev:
Gillar du inte el heller för den syns inte och dödar fler per år än vad gasen dödar på 10 år.
Gasen syns inte men den luktar.
Man kan inte se att något är strömförande men man kan lukta sig till en gas läcka.

Skillnaden är att när något väl händer med gasol slutar det ofta med en jätte notis i tidningen för det brukar oftast brinna.
När någon dör i en el olycka i hemmet blir det ingen eller en lite notis.
Sa aldrig att det var logiskt eller liknande. Förklarade bara varför jag själv ogillar gas.

Och ang. el så har du ändå kabel framför dig.
 
A blir väl inte mindre farlig för att B är farligare?
 
Göran.W
Kattvovven skrev:
Sa aldrig att det var logiskt eller liknande. Förklarade bara varför jag själv ogillar gas.

Och ang. el så har du ändå kabel framför dig.
Ang gasolen har du slangen framför dig :)
Sorry kunde inte låta bli.

Håller med dig om att man inte alltid tänker logiskt.
Det finns massor med exempel på att man rädd för något som inte är specielt farligt för att i nästa sekund göra något som är många gånger farligare.

Klasikern är väl alla som barn säkrar hemmet och sen har dom en studsmatta utan skydds nät på gräsmattan.
 
Redigerat:
Nu kanske det verkar som jag är lite skadad, men så länge man har respekt för, hanterar utrustning enl instruktionerna samt sunt förnuft, ser jag gasolen som helt säker.

Ang. bimetallsäkringar så har jag inte sett detta på några grillar, troligtvis pga de ofta avlånga brännarelementen.
Wok-köken med ring-brännare finns dock. Även de två-lågiga camping-köken man kopplar mot blåa runda flaskan.

Om ens grill inte har skåp för flaskan under, så kan man snickra ihop ett träskåp å ställa flaskan i och sätta en snabbventil på utsidan. (Flaska->regulator->snabbventil->anslutning till grill).
Snabbventil; http://fogas.se/shop/1418---snabbavstaegning--rak-8/

Jag brukar ha en campingflaska å campingkök i bilen för när andan faller på när man är ute å kör...

Mvh
Rikard
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.