Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hade vad man skulle kunna kalla en snabbladdning. Den var klar efter 30s och gick ut och klippte igen - i en minut. Den går på rep imorgon....

Förresten, , tack Nonkan infon. Då vet jag att jag inte är fel ute i alla fall...
 
Redigerat:
Hej

Har beställt en acx 230 och sitter nu och funderar över installationen medans jag väntar på att den skall dyka upp. När men drar begränsningskabeln hur skarpa hörn kan man ha? Ser i manualen att man helst inte skall ha skarpare än 135 grader på guidekabeln gäller detsamma för begränsningskabeln?
 
Asperi skrev:
Hej

Har beställt en acx 230 och sitter nu och funderar över installationen medans jag väntar på att den skall dyka upp. När men drar begränsningskabeln hur skarpa hörn kan man ha? Ser i manualen att man helst inte skall ha skarpare än 135 grader på guidekabeln gäller detsamma för begränsningskabeln?
Har ca 70° på guide och samma på begränsning utan problem. Har du lutande tomt däremot, då bör du tänka dig för. Begränsning i sluttning är ingen höjdare. Inte ens en liten lätt slättning ned mot vägen...
...jag har slitit ut ett däck på slirningar på dessa ställen, när ett däck blir slitet så slits det dessutom snabbt pga att det oftare slirar...
 
Funderade på några skarpa hörn som angränsar mot grannen. Vill helst inte lägga kabeln på hans tomt men vill ju så klart ha hela min klippt. Får väl smyga ut den i lite mjukare sväng och bjuda på lite klippning.
 
Asperi skrev:
Vill helst inte lägga kabeln på hans tomt men vill ju så klart ha hela min klippt.
Nu vet jag inte alls hur din och grannens tomt ser ut, men jag skulle undvika att dra kabeln på någon annans mark.Om han/hon bestämmer sig för att vertikalskära gräset, dra upp maskrosor med en ogräsupptagare eller liknande finns det risk att kabeln klipps.

Själv har jag flera 90-gradershörn, och har aldrig haft några problem.
 
johnjensen skrev:
Jag tror att det är det svenska klimatet som gör att en hel del får problem.
Nonkan skrev:
Jag tror mer på bristande underhåll med tanke på hur de vi får in på verkstaden ser ut. Jag menar, om jag hade köpt en grej för 20 000 så hade jag åtminstone borsta av lite gräs innan jag lämnade in den för att i alla fall ge lite intryck av att jag brydde mig. Det är inte ovanligt att vi måste börja servicen med att ta bort ett halvkilo gammalt mögligt gräs när klipparen inte går igång första körningen för säsongen.
Hörde jag av min ÅF också när jag sa att min var klinisk ren vid inlämning (hade ju haft av karossen). Händer, enligt honom, att folk inte borstat av sin en enda gång de två år de haft klipparen tills första "obligatoriska" servicen.

Just lyfta karossen någon gång är inte dumt. För sin egen skull alltså. Låg en hel del gammalt gräs där samt en vanlig hederlig skogsnigel. Man kommer åt rätt bra utan att lossna främre kabeln.
 
Har en AM 305 inköpt våren 2011. Fungerade klockrent första säsongen och cirka tre dagar in på årets säsong. Laddningsstationen har grön lampa då jag ansluter den manuellt i stationen eftersom den är helt urladdad. Displayen indikerar att laddning pågår i cirka tio sekunder varefter det piper till en gång och lampan på laddningsstationen blinkar grönt och rött om vartannat. Därefter går den över till att visa AUTO på displayen och att batteriet är fulladdat. Därefter lyser grön lampa igen och displayen visar att den laddar men med att den är fulladdad. Trycker jag start och stänger luckan går den cirka tre meter och stannar eftersom batteriet är tomt.

Är det någon som har några idéer till lösning innan man packar in den för ett besök på verkstaden? Jag har testat att byta pinkod, slingsignal. HJÄLP
 
Rzow skrev:
Har kört min nya AM 220 ett par dagar nu.
Själva maskinen går tyst och fint, men jag tycker det är ett fasligt skramlande från knivarna. Skall det vara så? Jag tycker inte jag noterat det när jag gått förbi andra trädgårdar där AM knallar runt, men jag lyssnar kanske mer kritiskt på min egen.
Ni med skramlande knivar: Nej det ska ju inte skramla och nej man ska nog inte köra utan glidplåten monterad. Dum motfråga: Har ni dragit åt medföljande skruvar ordentligt? När man monterar nya knivblad så kommer ett motstånd i skruven som man skruvar sig förbi innan man drar skruven i botten. Väl monterad skall kniven kunna rotera runt sin egen axel men inte mer än så.
 
Jag är väldigt sugen på att skaffa en automower och har lusläst detta forum:) har dock några funderingar innan jag kan känna mig säker.
Min tomt är totalt på 3400 kvadrat. Hus, garage, parkering mm uppgår till ca 650 kvadrat då återstår 2750 kvadrat som är gräs i en u-form runt huset. Min undran nu är: klarar 230 acx detta? enligt specifikationen klarar den 3000 kvadrat +/- 20% ? Men det står även:"om din gräsmatta är större än 80% av den arbetsyta som rekomenderas för en specifik model bör du välja en modell med större kapacitet för att få bättre flexibilitet" måste jag köpa en 265 acx?
 
CAS01 skrev:
Jag är väldigt sugen på att skaffa en automower och har lusläst detta forum:) har dock några funderingar innan jag kan känna mig säker.
Min tomt är totalt på 3400 kvadrat. Hus, garage, parkering mm uppgår till ca 650 kvadrat då återstår 2750 kvadrat som är gräs i en u-form runt huset. Min undran nu är: klarar 230 acx detta? enligt specifikationen klarar den 3000 kvadrat +/- 20% ? Men det står även:"om din gräsmatta är större än 80% av den arbetsyta som rekomenderas för en specifik model bör du välja en modell med större kapacitet för att få fbilitet" måste jag köpa en 265 acx?
Det beror på. Det hänger bla på om det är separata delar på gräsmattan. Samtidigt som detta komplicerar installationen så minskar det klipptiden då sannolikheten att träffa varje tuva ökar. Plan mark? Gödsling? Kort eller långt gräs? Det finns mycket som styr...
 
Har en 230 till dryga 2800 kvadrat, inga problem alls. Ca 25 träd på tomten, inga backar, framsida om ca 1200 kvadrat och resten på baksidan. Passagen mellan fram och baksida på ca 10 meter. Är nog iofs rätt optimalt :)
 
Ok, låter betryggande:) har inga backar, hyggligt jämn matta och ca 15 träd och buskar, en passage som är ca 2 m bred och 1 m lång. Vill ju vara säker på att det fungerar innan man lägger ut så mycket pengar.
 
Någon som vet om det kommit någon uppdatering på mjukvaran till 230 ACX?
 
Funderar på att lägga om min guide för att snabba upp söktiderna. Någon med erfarenhet av att dra guiden förbi laddstationen ut i en lov åt andra delen av tomten för att komma tillbaka igen. När hoppar klipparen av guiden? Tänkt mig att dra guiden (på vägen bort igen) under en stuga som står på tomten alldeles invid laddstationen så jag tror det kommer fungera utmärkt, men vill här ha synpunkter...
...det påverkar placeringen av laddstationen som jag gärna vill ha i skugga...

Är lite rädd för att klipparen skall ta begränsningskabeln bort från laddstationen om den hittas först. Guiden måste kanske gå väldigt nära stationen (1m?) På vägen bort igen?

Jag har bara en guide - 220AC
 
Någon annan som har stor gräsyta ca 2500-3000 som använder 230 acx? hur fungerar det för ex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.