Jag tror huset vår har sjunkit undan i ena hörnet. Som ni ser av bilden här, så lutar grunden lite. Fönstren (som är nya) sitter däremot i våg med varandra. Inomhus har man rätat upp golvet
och innertaket, med följd att det är knappt 1,9m i takhöjd. :(

Att lyfta i ena hörnet och börja om från början för att få golv och tak lite mer i våg, är det ett vansinnesprojekt? Skulle tro det själv, men vill höra vad panelen tycker. ;)

Alternativet är att man "flyttar upp" innertaket i det hörnet.. Det ser rätt konstigt ut redan uppe på andra våningen, har inte begripit riktigt vad de gjort. Men att flytta takbjälkar låter sig nog itne göras.

Leva med lågt tak? lutar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har fixat till liknande problem i en lägenhet och ett hus, det finns en del knep man kan ta till, så det kan vara värt det.
 
Finns ju många frågor man skulle vilja ha svar på.
1. Stör det dej att huset lutar?
2. Tycker du det skulle vara kul att räta till?
3. Har du tiden/orken/lusten?
4. Är innertak, golv och annat som påverkas dags att byta/åtgärdas eller är de i bra skick?

Lutar väggarna me eller är de "upprätade"? hur mycket lutar det på en passlängd?

Jag skulle ha rätat upp huset annars skulle det för alltid reta mej.
 
1) Nej, det är mest charmigt omd et inte vore för att takhöjden begränsas.
2) Kanske, om det inte är för mycket jobb och inte förstör.
3) Pass! :)
4) I det hörnet är det ett kök, som jag funderar på att göra om. Innertak i "bastupanel", slitet golv i "korkoplast" och köksinredningen passar inte (bänkarna är för låga).

Det finns mssaor av väggar som lutar i det där huset, som jag inte tänker göra om. Det är som sagt mest att man har minskat takhöjden.

Jag tror 1 dm höjning skulle räcka, det skulle i alla fall göra en enorm skillnad om vi fick 1 dm mer i takhöjd! Alternativen är att sänka golvet (vilket jag tror är gjort redan) eller att höja innertaket (golv till våningen ovanför).
 
thomasx, berätta gärna om dina knep! (y)
 
I och med att du passar på fråga 3 så tror jag att det är läge att låta bli.:|

Allt man börjar med tenderar att ta tre gånger så lång tid som man först trodde (samt bli betydligt dyrare).
 
Det är ju inget som säger att jag behöver göra det själv, vojma.
 
Vilket rart hus! Jag förstår att det är lågt i tak. Vi har själva en undervåning där vi är glada där det blir 202 i takhöjd på en del ställen. Vi rätade golvet när vi gjorde nytt bjälklag. Det gjorde att vi tappade ytterligare lite i takhöjd samt att köket såg ytterligare lite snedare ut eftersom tak och väggar följde sina egna sneda linjer.... men vi behåller det som en bonus. 190 i takhöjd känns nog liiiite jobbigt. Vet du hur bjälklaget ser ut? Jag utgår ifrån att sättningen är gammal så att det inte lär hända ngt där igen. Jag skulle nog helst låta bli takbjälkarna, utan helst jobba nedåt om det går. fast det är ju ganska mycket luft mellan överkant på undervåningens fönster och nederkant på övervåningens fönster.....
Just det själva frågan :surprised:. Inte räta, det är mycket jobb, har du dessutom murstock (syns inte på bild) som isf ska rivas, så är det bara att ta fram den stora börsen....
 
Sättninen beror på att det lutar, säkert har takavvattnignen ett finger med i spelet.

Jag tänkte att man lyfter i hörnet 1 dm bara. Borde inte påverka murstocken 5 meter bort? Om jag minns rätt så är det 1,87 som lägst i köket. Golvet är nog redan sänkt också. De har sågat av överdelen av en dörr för att kunna sätta in innertaket... :(

Att räta upp det helt ser jag ingen poäng i. Har bla en vägg som lutar ca 2 dm på 2 meter...:D
 
Redigerat:
Om någon vet var jag skall börja snoka för att se om man kan bygga uppåt eller neråt?
 
Om man tittar på bilden så ser ju sättningen ut att vara i vänstra hörnet. Men det ser ut som att det lutar åt höger. Hur ser verkligheten ut?
Vad är det för stomme?
Murstocken bör inte påverkas vid en höjning, ser inte heller någon poäng att du ska räta det helt och hållet. Är ju inte ens säkert det var helt rakt från början. Tar du ut lite referenspunkter o mäter innan du sätter igång så kommer du märka stor skillnad.
 
Men tillbyggnaden till vänster är nog inte 5 m bort..... . alla fönsterbågar och dörrar måste ur och karmar fixeras om du ska lyfta. Annars passar ingenting sen. Jag är iaf tveksam om murstocken, hela mellanbjälklaget lär ju röra sig. En liten sidrörelse är svår att undvika.
 
Självklart måste allt kollas upp innan. Beror ju på hur det set ut runt murstocken, normalt sett så ska ju inte mellanbjälklaget vara infäst i den.
 
Måste jag plocka ner ytterpanelen?
 
Har de varit tvungna att såga av en dörr är det ju rimligt att tänka att de sänkt taket en del och då borde du kunna höja det ochj låta golvet vara. Det är ett stort jobb att lyfta ett hus och dte påverkar hjela huset, mycket lättare att ta bort ett innertak och se hur det ser ut. Går det inte att ta bort en taklist och kika upp? Vad är det för innertak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.