Jag har ett äldre fritidshus, byggt 1860-nånting. Lersten på stengrund, lerklinat, kalkputsat. Det finns jordgolv, men jag ska gräva ut och isolera och gjuta ny betongplatta och lägga in golvvärme.

Min fråga gäller badrummet. Måste man ha tätskikt, ex vis våtrumsskivor? Jag hade tänkt kakla badrummet, direkt på kalkputsen annars. Lersten, lerklining och kalkputs är annars hygroskopiskt och värmelagrande. Dvs, det är tänkt att värmen lagras dagen för att ges ut på natten, samma över sommaren och vintern. Kallt på sommaren, varmt på vintern. Samma med fuktigheten. Dvs, huset suger upp fuktighet under fuktiga perioder, för att ge ut det under torrare perioder.

Min fråga gäller, behöver man verkligen tätskikt då? Är det då inte bättre att låta fuktigheten vandra mellan väggarna? Golvet i badrummet måste ju göras ordentligt, med fall och kakelläggning. Men spelar väggarna verkligen så himla stor roll, om det är välventilerat? Hela badrummet ligger i en utbyggnad utanför själva huskroppen.

Jag hade tänkt göra ganska mycket själv, och egentligen skiter jag i om det är kvalitetssäkrat enligt konstens alla officiella regler, så länge det fungerar är jag glad.
 
Jag vet inte om detta gör dig klokare, men "Kalkputs är inte lämpligt underlag för tätskikt och keramisk beklädnad." Saxat från BKR
 
Redigerat:
Fuktbelastningen från en dusch med vattenbegjutning av väggen kanske flera gånger om dagen (beror ju på familjens storlek), är ju mecket värre än någon fuktbelastning som väggarna utsatts för traditionellt. Du bör fuktspärra.

Det där med att kalkputs inte är lämpligt bör du nog också kolla, misstänker att det finns risk att plattorna helt enkelt lossnar och tar med sig en del puts.
 
Många bud om kunskapen, och jag behöver mer information. Jag läste precis i en bok att tätskikt som stoppar fuktvandringen kan göra att lerkliningen torkar ut och spricker. Men det stod inte specifikt om det handlade om badrum. Jag hade tänkt ha en inbyggd duschkabin och ett fristående badkar. Jag hade tänkt ventilera duschutrymmet upp genom taket på utbyggnaden. Man kan ju också tänka sig att tätskikta hela duschutrymmet runt om, medan man sparar resten av badrummet?

Jag är ett enpersonershushåll, och det är ett fritidsboende. Badrummet kommer att användas mycket när det är mycket folk där, några gånger om året. Men det kommer inte att duschas fyra gånger om dagen året om. Förutom duschen kommer det bara att vara sporadiskt fuktigt i badrummet, jag använder badkaret en eller ett par gånger i månaden.
 
Det blir inte lika bra att ha de kalkputsade väggarna kvar?
 
Duschkabin?
 
Du begår inget lagbrott om du inte följer reglerna, det är helt frivilligt. Det enda som händer är att du inte får full eller ens någon ersättning av ditt försäkringsbolag vid en vattenskada. Möjligtvis kan det även bli så att badrummet inte ger något värdehöjning vid en eventuell försäljning men det beror på köparen.

Personligen hade jag i ditt fall inte lagt ner tid och pengar på tätskikt utan istället satsat på att bygga diffusionsöppet och använt stenmaterial i så stor utsträckning som möjligt. Jag hade även försökt dra så mycket som möjligt av vattnet utanpåliggande och installerat en duschkabin av bättre kvalité för att ta hand om det mesta av fuktigheten och kanske köpt en billig avfuktare som man kör varje gång efter att man har duschat.
 
Tackar för inputen. Jo, det är klart att jag kan ha kalkputsen kvar. Men jag gillar kakel, framförallt mosaikkakel. Hade gärna haft det i iallafall duschutrymmet. Och jag gillar inte duschkabiner, hade gärna byggt en rejäl sak på plats istället.

Jag funderade på hur min lägenhet i stan ser ut. Bärande tegelmurverk från trettiotalet, badrummet är inte renoverat sen det byggdes. Halvkaklat runt om, kalkputs ovanför. Det finns inga tätskikt i hela den byggnaden, och badrummen har ju klarat sig utan problem i åttio år eller så. Å andra sidan blir det ju dimmigt när man duschar, fukt som iofs vädras ut. Inga mögelproblem i alla fall.

@Helios; värdefull information. Jag funderade på att ha en separett toalett. Och den har ju ett inbyggt fläktsystem som kräver 20-25 kubikmeter luft i timmen för att fungera. Jag hade iofs tänkt dra luftintag utifrån till den, men man borde ju kunna använda den för att vädra ut hela badrummet.

Jag hade gärna dragit dolda rör rätt igenom hela huset. Eftersom jag ändå måste helrenovera hela huset och dra ner putsen och sätta upp den igen, tänkte jag att jag kunde dölja alla rördragningar. Jag hade helst gjort det, eftersom jag tycker att det är snyggare. Men du avråder till det?
 
Nej genom huset hade jag också dragit dolt med helt oskarvade rör (pex eller alupex t.ex), gjut gärna in dem i plattan, men i badrummet så hade jag dragit allt utanpåliggande med tanke på läckagerisken från kopplingarna.

Om du tänker platsbygga en dusch så anser jag att tätskikt enligt alla konstens regler är ett måste oavsett hur mycket den används.
 
Vi bor i ett Gotländskt stenhus och skippade allt vad tätskikt heter när vi byggde om badrummet för två år sedan.

Ytterväggen och en innervägg är 50 cm staplad kalksten med kalkputs, där finns absolut inget som kan ta skada av fukt. De två övriga innerväggarna är murade, en med tegel, och en med lättbetong. Kalkputs på dessa. (Kalkstensväggarna suger massor med fukt på utsidan när det regnar hårt och torkar sedan ut. Det har funkat utan skador sedan 1909.)

Golvet är gjutet med golvvärme och kalkstensplattor.

Vi valde att sätta in en stor duschkabin (mest för att vi har synnerligen dåligt kalkhaltigt och brunaktigt vatten som färgar fogar), annars hade det blivit någon form av plattor på väggen i duschhörnan.

Kort sagt så finns det INGET som kan ta skada av fukt så det fanns ingen som helst anledning att installera tätskikt.

Sedan har vi visserligen en fuktstyrd PAX-fläkt och en avfuktare, men dessa har ingenting med väggarna eller golvet att göra utan är endast för att förhindra mögel på träytorna (dörrfoder etc).
 
Hur har du byggt taket med isolering, luftspalt och vindpapp, var sitter vindpappen?
 
änggårde skrev:
Hur har du byggt taket med isolering, luftspalt och vindpapp, var sitter vindpappen?
Frågar du mig?

Utbyggnaden är långsmal och går längs med en av husets långsidor. Den är ungefär 1.5 meter bred och ungefär 5 meter lång, varav det kommande badrummet tar ungefär 3.5 meter.

Just nu är det bara takbjälkar och råspont, med plåt ovanpå. Dålig taklutning, runt 6 grader. bjälkarna kan vara ett par centimeter tjocka, och ungefär en decimeter höga, ställda på högkant med infästning i huset och vilandes på utbyggnadens yttervägg. Jag har ingen aning om hur infästningen till huset ser ut, dom går bara rätt in i väggen.

Problemet är anslutningen mellan huset och utbyggnaden. Huset i sig är en skånelänge, där takfoten går lågt och långt ned, och utbyggnadens tak måste sticka in under takfoten, vilket ger en väldigt låg takhöjd i utbyggnaden. Jag hade tänkt lösa det genom att göra golvet lägre. Jag måste ändå bryta upp betonggolvet för att isolera och lägga rör, så då kan jag lika gärna sänka golvytan en decimeter eller så.

Jag ska lägga om taket och byta ut takstolarna på huset, och därmed på utbyggnaden. Så, egentligen är jag ganska fri angående dom kommande lösningarna för badrummet. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska lösa takproblemet på utbyggnaden, så tips tas tacksamt emot. Jag måste ändå riva bort taket och takbjälkarna på utbyggnaden, och lösa det på nåt bra sätt.
 
Kan inte hjälpa till mycket där. Vi har en våning till ovanpå badrummet.

I alla händelser ser konstruktionen ut så här uppifrån och ner:

=== Kährs ekgolv
------ Lumppapp
------ Ångspärr
=== Glespanel med vattenburen golvvärme
=== Plywood
=== Bjälklag, ljudisolering, stenull, 145 mm
=== Målad träpanel med infällda spottar

Lite svårt att veta hur det ser ut inne i taket så här efter två år, men jag inbillar mej att det är torrt och fint pga värmen uppifrån. Panelen har i alla fall torkat isär ganska rejält.

Första tanken var att lägga ångspärr direkt ovanför träpanelen i taket, men det fick jag överge eftersom det skall vara plast direkt under Kährs golv enligt anvisningarna.

En liten tanke om taket..
Vi gjorde också en tillbyggnad (till köket) med pressad takhöjd pga att ville ha en terass ovanpå och därför var låsta av nivån på golvet på andra våningen.

Efter att ha vänt och vridit på problemet under lång tid blev kompromissen att göra taket tunnare, dvs offra isolering, samt en minimal takvinkel, ca 3 grader.

Kompromissen med isoleringen kändes OK, eftersom klimatet här är ytterst milt (samma som sydkusten i Skåne, ungefär). Vi har aldrig haft temperaturer under -12 och vanligen ligger det runt +1 på vintern.

Till slut blev det 170 mm takstolar och falsad plåt på taket för att få det garanterat tätt. Köket är faktiskt nu den varmaste delen av huset, då resten är tämligen dragigt.
 
Redigerat:
Skall du spruta vatten direkt på väggarna måste du ha tätskikt, åtminstone i duschen, eller så får du vara beredd på att putsa/måla/kakla om OFTA. Putsen kommer att släppa och då kommer plattorna att falla ner. Dessutom kan vatten mycket väl sugas upp i väggarna och transporteras till tex taket.
Ett sätt kan vara att skruva en våtrummsskiva mot väggen, fuktspärra och kakla.

Skall du ha duschkabin, så hade jag struntat i alla tätskikt.

/ Fredrik
 
Tornhill 2 skrev:
Skall du ha duschkabin, så hade jag struntat i alla tätskikt.

/ Fredrik
Vi har duschkabin. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.