Hej
Funderar på att skaffa en sån gasolgrill till uteplatsen men jag är rädd för att den kan explodera.Hur stor är risken att den exploderar? Har det hänt olyckor som har med gasolgrillar att göra?Har två små barn och är rädd att dem går och leker med den och att den kan smälla.
Tackasam för svar och tips
 
Risken är 0 (noll)
Varför är du rädd att "den skall explodera"?

Men självklart skall du inte låta småbarn leka med något eldfarligt, inklusive tändstickor och tändvätska.

(Tror att tändvätska smakar skit, med den vanligast olycksorsaken med tändvätska är nog ändå att barn dricker den.)
 
Korvgubbe
KnockOnWood har rätt, risken är noll för en explosion. Gasolflaskor har ett sprängbleck för att förhindra just detta. på AGA:s hemsida kan man läsa:
3. Flaskan ska stå upp
Din gasolflaska har en säkerhetsventil som förhindrar att den sprängs vid brand. För att ventilen ska fungera rätt ska du alltid hantera och förvara flaskan stående.
Självklart har det hänt olyckor med gasolgrillar, precis som med alla andra grillar men att flaskan sprängs är som sagt inte något att oroa sig för. Du får helt enkelt ha lite disciplin på dina barn och lära dem att grillen inte är en leksak. :)
 
Fast nog är det väl en god idé att på något sätt hindra ungarna från att vrida på gasen och lämna den utströmmande. Kan ej bedöma risken för explosion men om inte annat så tar ju gasen slut... Finns det gasolflaskor med löstagbara "nycklar"? (Alltså inte nycklar som i ASSA utan som i "verktyg")
 
Korvgubbe
Explosionsrisken är fortfarande noll, men en brandrisk finns ju.
Däremot finns det inga gasolflaskor som kräver specialnycklar för att öppnas då det är viktigt att snabbt kunna strypa flödet från flaskan. Skulle det bli en läcka och en okontrollerad brand som följd så vill man inte behöva springa och leta efter specialnyckeln som man lagt på "ett bra ställe". Ett bra tips är att aldrig öppna kranen mer än ett halvt varv. Det sitter en tryckregulator i anslutningen ändå, så någon försämrad effekt på grillen blir det inte och det går väldigt fort att stänga av gasen skulle behovet uppstå.
Och ärligt talat, är det så svårt att lära barnen att grillen inte är en leksak oavsett om den är tänd eller ej? Det finns säkerligen massor utav gasolgrillar i barnfamiljsträdgårdar runt om i landet där detta inte är ett problem.
 
Korvgubbe skrev:
Däremot finns det inga gasolflaskor som kräver specialnycklar för att öppnas då det är viktigt att snabbt kunna strypa flödet från flaskan.
Låter rimligt! Då har man lärt sig något nytt. Tack!

Korvgubbe skrev:
Och ärligt talat, är det så svårt att lära barnen att grillen inte är en leksak oavsett om den är tänd eller ej?
Ja det lär väl bero på ungarna ifråga. Sitter man med kopior på Emil i Lönneberga och Andersonskans Kalle kanske det inte är så lätt...:eek:
 
  • Gilla
perra från skogen och 1 till
  • Laddar…
Skulle tro att risken är skyhögt mycket större för kolgrillar där ungarna ser hur pappa står o sprutar tändvätska........ Det såg ju kul ut så det måste vi testa....
 
Nimajneb skrev:
Skulle tro att risken är skyhögt mycket större för kolgrillar där ungarna ser hur pappa står o sprutar tändvätska........ Det såg ju kul ut så det måste vi testa....
Tändvätska är sååå -90 tal. Nu för tiden kör man med skorsten.
 
Alfredo skrev:
Tändvätska är sååå -90 tal. Nu för tiden kör man med skorsten.
O jag som tyckte att kolgrillar en kvarleva från förra årtusendet. För dagens ungar är dom ju lika antika som en LP skiva eller ett VHS band.
:)
 
Jag funderade på en sån gasolgrill och idag såg jag på "kniven mot strupen" och där hadde dem en sån gasolgrill. Han arga kocken sa till ägaren att han måste göra sig av med grillen för att inte spränga hela stället i luften.
 
celox skrev:
Jag funderade på en sån gasolgrill och idag såg jag på "kniven mot strupen" och där hadde dem en sån gasolgrill. Han arga kocken sa till ägaren att han måste göra sig av med grillen för att inte spränga hela stället i luften.
Och du tycker allt den där kocken säger inger förtroende? ;)

Men han har ju rätt i att man inte ska använda den inomhus men det är snarare för rökutvecklingen än för nån explosionsrisk.
 
Största risken är att man låter gasen strömma för länge innan man tänder, eller att slangarna läcker och att grillen är gasfylld när gnistan kommer.

Då blir det en djäkla smäll. Tuben exploderar inte, men det blir garanterat mycket blåljus i grannskapet.

Så, var försiktiga när ni tänder och håll koll på slangarna så att dom inte läcker.
 
mycke_nu skrev:
Största risken är att man låter gasen strömma för länge innan man tänder, eller att slangarna läcker och att grillen är gasfylld när gnistan kommer.

Då blir det en djäkla smäll. Tuben exploderar inte, men det blir garanterat mycket blåljus i grannskapet.

Så, var försiktiga när ni tänder och håll koll på slangarna så att dom inte läcker.
Därför jag vägrar tända en gasolgrill. Jag är inte rädd för mycket, men vid gasol går min gräns!
 
Man kan/ska kolla slanganslutningarna med jämna mellanrum så är det ingen fara med gasolgrill.
Ta lite diskmedel och vatten i en blomspruta och spruta på bara :)
Läcker det så bubblar det på stället och det luktar också kraftigt.
Det är ingen fara att tända gasolgrillen ... bara vrida på vredet och trycka på knappen så tänds den :cool:
 
Korvgubbe
mycke_nu skrev:
Största risken är att man låter gasen strömma för länge innan man tänder, eller att slangarna läcker och att grillen är gasfylld när gnistan kommer.

Då blir det en djäkla smäll. Tuben exploderar inte, men det blir garanterat mycket blåljus i grannskapet.

Så, var försiktiga när ni tänder och håll koll på slangarna så att dom inte läcker.
Då behöver man vänta bra länge. Slangarna ska givetvis inspekteras löpande och bytas vid behov eller innan bäst före datumet. Det får man se som en del av driftskostnaderna och det är väldigt dumt att snåla där för att spara några hundralappar.
Jag har omgett mig med gasol i grillar, spisar och båtar sedan unga år och är inte ett dugg rädd, däremot medveten om riskerna och försiktig. Men för mig känns en gasolgrill som ett betydligt säkrare val runt småbarn (och alkoholpåverkade vuxna) än en kolgrill.

Edit: Att grillen skulle bli gasfylld innan man tänder är dessutom högst orealistiskt då gasol är tyngre än luft och rinner nedåt, personligen har jag inte sett en enda gasolgrill som inte varit öppen nedåt så att gasol kan vädras ut ur förbränningsområdet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.