Wisentdual skrev:
Eeeh, okej... :confused:

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Fixat.
 
A
Micro skrev:
Stew... Det händer inget allvarligt med motorn om du vänder den fel (om den är avstängd).
Det kan läcka ut olja i luftfiltret ev. ut i cylindern med blårök som följd när du startar den.
Det enda allvarliga skulle vara om all olja rann ut på detta viset och den skär pga. oljebrist.
Måste även fråga er varför ni använder sug ?? Sitter det ingen oljeplugg under motorn ??
Jag har själv vänt min gamla B&S motor fel säkert mer än 10ggr men den fungerade fortfarande då chassiet gav upp pga. rost / Micro
Jadå, det sitter en oljeplugg under motorn under kåpan som det rinner olja ur när man tar bort den. Jag har aldrig använt sug.
 
Anvisningen på en Honda är att tippa den så att oljan rinner ut genom påfyllningsröret, så varför skulle man inte göra det? Tror inte det finns någon plugg på hondan, fast helt säker är jag inte.
 
Som jag fått lära mig så är problemet att olja kan hamna på membranet i förgasaren och då går den inte så bra. Men inget går sönder dock måste membranet bytas.

Sent from my Transformer TF101 using Byggahus
 
Förgasare till de billiga Briggs är i plast och en helt ny fugge kostade 250 spänn sist jag bytte, vilket är några år sen nu visserligen.
 
MathiasS skrev:
Anvisningen på en Honda är att tippa den så att oljan rinner ut genom påfyllningsröret, så varför skulle man inte göra det? Tror inte det finns någon plugg på hondan, fast helt säker är jag inte.
Exakt. Bytte precis olja på Hondan enligt anvisningen (dvs att tömma ur den genom att luta) och den fungerar hur bra som helst efter det. Det är precis som om de som skrivit anvisningen har koll på hur man ska göra :)
 
bra-byggare skrev:
Jag lägger min Klippo (med B&S-motor) på vänstersidan varje gång jag rengör den med högtryckstvätten efter varje användning och har gjort så i 8 år nu, 2-3 gånger i veckan under klippsäsongen. Ännu så länge har inget skurit ihop, men den som lever får se...
Det som kan hända är att du får olja i ljuddämparen = Lützendimma i villaområdet. Luta den bakåt istället, tändstiftet som högsta punkt. Gäller alla B&S med vertikal motoraxel.
 
krijo1 skrev:
Som jag fått lära mig så är problemet att olja kan hamna på membranet i förgasaren och då går den inte så bra. Men inget går sönder dock måste membranet bytas.

Sent from my Transformer TF101 using Byggahus
'honda och "finare" B&S använder flottörförgasare, så där är membran inga problem.
 
Eftersom jag startade denna tråd så kan jag väl berätta att jag idag var och köpte en Klippo Excellent SH.
Alltså den med Hondamotorn. Den funkar bra än så länge, väldigt låg ljudnivå och ingen avgaslukt. Väldigt fin gräsklippare, inte helt gratis dock 6995kr...
 
Hur fungerar drivningen? Jag har haft en Klippo Exellent GCV i ett år. Klipparen är rejäl
och går bra men, enligt min åsikt är drivningen felkonstruerad. Det är omöjligt att koppla
ur drivningen helt p.g.a. att remmen och drivhjulet sitter helt oskyddat under kåpan så att.
det blir en beläggning av gräs. Det är tur att klipparen är framhjulsdriven så att man kan
lyfta drivhjulen. Med bakhjulsdrift hade den varit oanvändbar. Jag hoppas att det snart
kommer en skyddskåpa som man kan eftermontera.
 
En 2 takts motor har inga ventiler :D :D :D
 
Elkludde skrev:
En 2 takts motor har inga ventiler :D :D :D
Nej det stämmer väl iofs men vad har det med denna tråd att göra?
 
Stehpan Junior medlem Medlem: Jan 2006
Inlägg: 74

Ytterligare en fråga. Är Hondamotorn en fyrtaktare? Det står bara att den har toppventilsteknik. Med anledning av detta
 
  • Gilla
Bastusteffe
  • Laddar…
Aha, men om du kommenterar en månad gammalt inlägg får du gärna citera så "glömskallar" som jag också hänger med.;)
 
Alfredo skrev:
Aha, men om du kommenterar en månad gammalt inlägg får du gärna citera så "glömskallar" som jag också hänger med.;)
Då har vi redat ut detta ursäkta kollade inte så noga

r ut detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.