Hej!
Vi skulle göra om, höja taket på sommarstugan. Den nås till fot de sista ~250 m eller med båt så en kranbil är inte att tänka på.

Felen som gjorts verkar aldrig ta slut en verklig mardrömm det här. Snickarna i Nyköping som vi inte ville ha kvar beställde för kort limträbalk 9m i stället för drygt 10,1m utan att tala om missen, ytterväggen som balken stöder på ska flyttas ut och det är 40cm till närmsta innervägg på undervåningen som går parallellt med balken, vilket gör att det inte finns stöd under när väggen är borta.

Reglarna som är skarvade med limträbalken förlänger den med 1,1 meter, limträbalken är 9 m (315*115mm) ca 170 kg.
Han som är KA och kompis med tidigare byggare har gett oss rådet att lägga en 220mm*45mm, 3,3m lång på vardera sidan om limträbalken, viket enligt honom ska räcka för en bra skarv. Närmsta stöd inåt är en tvärgående innervägg 3,6 meter in från gaveln.

Kontaktpersonen på Svenskt limträ rekommenderar en byggkonsult som räknar på det, men tror att det blir omfattande ändringar. påpekar urtagen i takstolarna ser för stora ut samt infästningar mot limträbalk ser felaktiga ut.

Vi har inte hittat någon byggkonsult som kan detta ännu då de nya snickarna precis såg problemet häromdan.

Jag har fått olika förslag på lösning: byta balk, tvärgående järnbalk under i taket, u balk i järn i underkant på limträbalken och slutligen förstärkningen med 220*45 nämnd ovan.

Finns det någon som kan det här, de nya snickarna gissar på 2 veckor 2 man för att byta balken = dyrt, vad gör man?

Mvh
Carl
IMG_2182B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2180B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2163B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2184B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2169B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är lite svårt att orientera sig på dina bilder men jag förmodar att den bärande stolpen som man ser i bild 1 och 4 ska tas bort.

Jag ser inte heller några urtag i LTB:n som du skriver om. Hur stora är dessa och var är dom placerade?
 
Ja det stämmer så här såg det ut när de började med taket stolpen står på väggen som ska flyttas ut/rivas.

Nästan så man nu tänker att stolpen kunde dragit ner i vår ugn i köket när väggen bestod av två st liggande 2"x4" under stolpen.

Urtagen jag menade är i takstolarna det är väl endast ca 3cm kvar i överkant, Det är17 cm från underkant på takstolen till masoniten(fäst i spikläkt 25mm?). antar takstolarna är 190mm.

Det är ett urtag i limmträbalken för skarven ca 2/3 upp (jäms med underkant på övre spikbläcket eller precis under spiken eller ovanför 20 cm markeringen på tumstocken) Bild 2 Det är som en liggande rektangel 50cm långt.
Kanske syns lite på nya bilden.
DSC00553.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan man lägga en till LTB/HEA balk under så slipper man iaf riva?
 
Har du haft snickarna på löpande eller fastpris.
 
Ja första iden var att lägga en tvärgående järnbalk i golvet från innerväggen ut till ytterväggen, andra förslag de nya snickarna hade var att flytta innerväggen 40 cm (mindre kök) eller bygga in pelaren med skåp på den sidan av väggen vilket även det skulle förstöra köksplaneringen då denna sidan skulle vara utan skåp.

Jag har i dag talat med Moelven om skarven, jag skulle skicka in underlag så ska de försöka hjälpa till!

Kanske lite OT men visar väl prov på deras skiklighet.
En blind skulle väl spika råspont lika bra!
IMG_1947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_1949.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du lägga upp planlösningen så blir det lättare att komma med förslag/idéer
 
Löpande, snickarna ville ha fast pris 500 000kr vi blev rådda att ta löpande med avstämning.
Så fasta priset blev beräknat pris
 
Synd hade du haft fastpris hade snickarna fått stå för kostnaden för den för korta balken.
 
Planlösningen tillverkad!

Den har inte funnits på papper föränn nu, den har tidigare bara varit i huvudet då inte mycket ändras på undervåningen.
3 rum på övervåningen är det tänkt. Två mindre mot ingångssidan, ett stort med trappa som eventuellt kan delas av senare.

Jag drog lite streck på de gamla ritningarna i paint, fönsterna är inte utsatta på övervåningen, de finns på fasadskisserna. Huset är 10*6 m

Undervåning Övervåning
undervåning_ny_pelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti

Borde de inte stå för kostnaden av balken även om det är löpande är det inte byggfel när de sätter upp balken man ser att den är urtagen och de har förlängt sidorna på fasaden. De planerar för nya ytterväggen

Här måste de veta att den är för kort och de mätt fel

Jag har lärt mig nu at AB-92 används mellan företag!

Utdrag från avtalet:
Allt mtrl o utförande enl svensk byggstandard
Grund, plintar, stomme, limträbalk, stickstolar, råspont 5 års garanti i övr hänvisas till AB-92


Det syns bättre här.
DSC00554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sukke2k
  • Laddar…
Kan du inte ta ner en del av trycket som kommer på balken där väggarna möts som delar av sovrummen/TV-rummet på övre plan för du har ju en vägg under det krysset på nedre plan åxå. Då återstår det bara 3,4 meter av balken, och då skulle jag skarva in en ny bit på 1,4m och limspika en 21x300x2000mm plyfa på varje sida, det håller. Men av det jag ser på bilderna så tror jag att balken ska vara synlig och då blir det nog enklast att byta balk från väggkrysset och till yttervägg.
 
AB-92 är ett gammalt avtal. Vad har du skrivit för avtal med snickarna? Hantverkare formuläret är det som gäller i ditt fall, om du skrivit det avtalet annars är det konsumentköplagen som gäller. Vad gäller mitt förra inlägg så kan det vara fel då det gäller mellan företag, privatpersoner har ett annat skydd mot fuskare.
 
enSam

Synlig balk med skarv inte det roligaste

Men är KA'ns lösning 2 st 220*45 på sidorna att tänka på?

Jo det är klart att man tänkt på stöd vid den väggen men det räcker inte enligt beräknings programmet max avstånd med nuvarande dimension får jag till 4,9m så det behövs 2 stöd.

Ett till någonstans i det större rummet

Med stöd vid endast sovrumsväggen fick jag detta resultat
Bärlina 2stöd 6400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti

Avtalet ser ut så här jag rensade bort våra uppgifter, då visste vi inte att det borde ha varit t.ex. Hantverkarformuläret, de hade ju bra rekommendationer vilket ska vara nog så viktigt.


avtal_red.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
avtal_bilag_red2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har man läst massor om avtal regler bl.a. om tilläget småhusentreprenad i konsumentköplagen.

Det som gjorde att de blev denna firma var att de blev rekommenderade av en byggmästare med gott ryckte. Han skulle ha byggt åt oss men då en av hans anställda jobbade deltid pga. små barn kom förslaget att de här skulle ta jobbet, de hade byggt grannens hus med bra resultat.
Fast i det fallet skrevs kontraktet med byggmästaren och de här anlitades av honom.

De här hade en kille som kunde börja lite på helgerna det var i November 2011, att han var Polack och att de själva knappt visade sig där efter att takstolarna var på plats var ingenting vi då kunde ana.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.