Status
Inte öppen för fler kommentarer.
falmark skrev:
En strömbrytare vid varje förgrening då förstås.
jajjemen, det var underförstått :) efter som det står så i texten, orkade painta mer ;)
 
xprezz skrev:
Har idag införskaffat ett styck Landroid, den har blivit döpt till Arnold. Lade ut kabeln och satte igång den lilla rackaren. Tja, vad skall man säga, tusan vad små hålor och ojämnheter man har som man inte tänkte på tidigare!! Imorgon blir det jordinköp för att robotisera gräsmattan, samt att förlänga kabeln, tänkte nog använda någon kabel jag har liggande i första hand. Tack för alla Era erfarenheter - hade inte bestämt mig att köpa en utan era berättelser.
Vad händer när du kör i ojämnheterna? Behöver du verkligen fylla på med jord - klara den inte av din matta?
 
falmark skrev:
En strömbrytare vid varje förgrening då förstås.
Njae, borde det inte räcka med en bara? Aktiverar man exempelvis den nedre slingan med brytaren kommer ingen ström att flyta genom den övre och då borde väl rimligen "Fido" inte bry sig om den övre.
 
Ojämnheter : den har fastnat ett par gånger i hålor som jag inte sett att jag har tidigare. Men den klarar mycket också, bara att lägga igen med lite fyllnadsjord. Lära känna den lilla klipparen ett tag så blir det nog bra. Nöjd än så länge.
 
Det stämmer faktiskt bra, värt att prova, kan vara så att det "läcker " ut signal i den andra "öppna" kabeln men det märker man ju väldigt snabbt.
Börja med en brytare, beter sig droiden konstigt så sätt i en andra brytare.
 
micked99 skrev:
... beter sig droiden konstigt så sätt i en andra brytare.
Typ om den dränker sig i älven eller nåt ;-)
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
MBygga skrev:
Det händer att min tappar slingan i utförsbacken också men då gör den en vänstersväng och hakar på slingan lite tidigare igen, sen gör den ett nytt försök. Jag har märkt att vid ett och samma ställe kan agera lite olika vid hemfärd, ibland gasar den på och ibland är den försiktig, gasar den på i nedförsbacken med kurva är det då lätt att den rutchar iväg utanför slingan.
Det slog mig att du alltid pratar om att Klipparen kör i utförsbacke. Har du ingen slinga i motlut?
 
En liten energifundering från en väldigt sugen Landroid-köpare. Hur mycket ström drar den lille gynnaren när den laddas och hur mycket ström drar adaptern som ger slingan el? Vore intressant att räkna på kostnaden för att sitta på terrassen med en kall i handen och se på medan gräset blir klippt :)
//Mojje
 
falmark skrev:
Det slog mig att du alltid pratar om att Klipparen kör i utförsbacke. Har du ingen slinga i motlut?
Jodå, men där får jag inga problem, den tuggar sig uppåt så fint varje gång trots svängar på vägen.
 
bootlessmojje skrev:
En liten energifundering från en väldigt sugen Landroid-köpare. Hur mycket ström drar den lille gynnaren när den laddas och hur mycket ström drar adaptern som ger slingan el? Vore intressant att räkna på kostnaden för att sitta på terrassen med en kall i handen och se på medan gräset blir klippt :)
//Mojje
Så här skriver Worx;
"Orolig över elräkningen? Vi räknar på saken: om din Landroid arbetar 3 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, 25 veckor om året kostar det dig ungefär 45 kr för elen*. Ja, 45 kr om året. En bråkdel av vad du skulle lägga på bensin till din bullrande, förorenande gräsklippare."

Om det stämmer är det ju i princip en försumbar kostnad, man fyller ju inte ens en 5-litare med besin för den pengen.
 
Tack, nu blev jag ju ännu mer sugen! :D
Någon som vill köpa en bättre begagnad bensinklippare? ;)
 
Nu har jag kört med min sedan helgen och den fungerar riktigt bra. dock tänker jag göra öar i trädgården för jag märkt att den har fastnat i buskarna några gånger. Om man gör en ö, med dubbeltråd och klipparn ska åka hem och ladda, går den då runt ön eller "ser" den inte dubbeltråden även på hemvägen.

worx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MBygga skrev:
Eftersom roboten har en adaptiv förmåga, dvs. lär sig trädgården efter hand som den klipper ...
Häftigt, är det verkligen så?

Var kan jag läsa mer om detta?

Om man flyttar klipparen till en annan trädgård blir den helt förvirrad då eller kan man nollställa den någonstans?

Finns det fler robotgräsklippare som har den förmåga?
 
MBygga skrev:
- Man behöver oftast inte lägga tråden längre än 35 cm från kanten även om det är ett hårt hinder, typ husvägg, mur, staket på det avståndet. Det är bara att prova medan man lägger ut tråden om maskinen klarar att "haka på" ledningen utan att något hörn slår i. Ställ maskinen tvärs mot ledningen och tryck på Home knappen så hakar den på, svänger vänster över ledningen och går sedan vidare mot laddaren. Den klipper som sagt ca. 12 cm över ledningen.
- Någon nämnde tidigt i tråden att en passage på 80 cm fungerar att gå igenom, däremot tveksamt om den kan klippa en sådan smal passage riktigt.Jag har i och för sig en passage på ca. en meter mellan ledning och ett par buskar och den klipper allt där mellan också.
Någon skrev att det behövdes större avstånd i hörn.
Då är frågan om det är kinkigare med ytter- eller innerhörn.
Om man lägger en 90 graders kurva på slingan, så verkar det som om klipparen tar ut svängen utanför slingan och inte genar. Stämmer den iakttagelsen? Jag frågar en sista gång innan jag ska lägga c:a 350 slinga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.