Status
Inte öppen för fler kommentarer.
frippe80 skrev:
hk1971j skrev:
Jag skruvad bort och kollade va ju nyfiken och det såg ut att vara standard batteri, sen fanns det någon slags dataport som man troligvis kopplar in sig på vid en mjukvaruuppdatering.
Lysande.. man vill inte bli blåst på pengar för nåt som är standard.

tack för att du kollade detta :)
 
Ok, testade många olika vinklar, men mobilen rymmer inte så mkt film, börjar med ett klipp där den bara åker runt och klipper, har gjort jätteelaka svängar på begränsningsslingan som ni ser.

http://youtu.be/UbQVNekAVFM

Ett nytt test, här är den på väg tillbaka till laddaren, man ser att den åker långt utanför när man har gjort såhär skarpa svängar, den tappar dock inte slingan, det är positivt, den ger heller inte upp när den kommer med ett hjul i 11/16 utan tuggar sig sakta loss. Den klarar även en sväng precis innan laddaren utan problem.

http://youtu.be/beNP-xcVfek

Nu testade jag att vrida på laddstationen, problemet här är att den backar rakt bak o sen svänger den åt höger för att sedan köra en bit framåt, därefter startar den klippningen, problemet som uppstod var att den hamnade utanför begränsningsslingan rätt ofta så detta var svårt till att få att funka, flyttade laddaren åt höger vid ett test då funkade det bättre men inte perfekt.OBS, enligt manualen ska man inte ha den såhär, det är egentligen för mkt begärt så dissa inte maskinen pga detta.

http://youtu.be/OnmlBubVyUo

Nu har jag gjort lite snällare svängar, man ser här att maskinen utan problem svänger in i laddaren om man vill ha det så. Ett problem jag märkte med att ha laddaren såhär är att om den råkar åka in i laddaren när den klipper så verkar den inte stanna utan tuggar bara på framåt, därför tror jag att det är säkrast att ha den som manualen säger, längs med slingan, jag kommer av olika skäl att köra så har jag bestämt, men det kan ju vara intressant att se lite alternativ samt hur den beter sig längs begränsningsslingan.

http://youtu.be/PMZACE-TKgs
 
  • Gilla
RoTe och 7 till
  • Laddar…
Har funderat på denna maskin ett tag nu som alternativ till HVA. För er som är sugna och bor i närheten av denna butik så kan jag tipsa om Jula Sisjön har dem inne. Där stog det sex stycken maskiner och glänste. Fick även besked om att begränsingskabel skulle inkomma under fredag eller troligtvis måndag. Det var något jag gärna ville ha med mig från butiken direkt då jag inte klarar mig med det som är bipackat.

Blev ingen maskin idag, men det är 1a på min lista för tillfället tätt följd av HVA AC220. Finns ju trots allt mycket annat att hitta på för de ca 11000 som blir över.

Väldigt nyfiken på mer info om hur den klarar branta slänter som är strax över maxspecen. Filmer, tester etc om någon har hunnit med detta mellan regnskurarna?
 
Jag satte alla dagars start och sluttider till 0:00/0:00 för att ha kontroll när den går (bara manuellt nu i början).
Nu går den inte starta manuellt längre. Måste man ha timern inställd 24 timmar för att kunna starta manuellt? Eller har jag missat något?

/Peter
 
Redigerat:
Om man vill fräsa ner kabelslingan i jorden, hur djupt ska den ligga?
Jag måste göra det på delar av tomten i alla fall.

Jag är rädd att mina vinterfordon (skotrar och snöslunga inte trivs så bra med en kabel som ligger uppe på marken... :)

/Peter
 
falmark skrev:
Jag satte alla dagars start och sluttider till 0:00/0:00 för att ha kontroll när den går (bara manuellt nu i början).
Nu går den inte starta manuellt längre. Måste man ha timern inställd 24 timmar för att kunna starta manuellt? Eller har jag missat något?

/Peter
Manuellt körläge finns ju egentligen inte utan du får ställa timern på 00.00 - 23.59 varje dag och när du inte vill att den skall köra mer stänger du helt enkelt av den antingen med den stora knappen och låter luckan vara öppen eller med röda strömbrytaren och kan då stänga luckan.
 
MagnusSt skrev:
Nu testade jag att vrida på laddstationen, problemet här är att den backar rakt bak o sen svänger den åt höger ...
Den svänger alltid Vänster efter att ha backat ut vilket också syns på filmen. Sen förstår jag inte vitsen riktigt med att vrida laddstationen. Eftersom roboten har en adaptiv förmåga, dvs. lär sig trädgården efter hand som den klipper så gör man den nog bara förvirrad genom att "leka" med för mycket den tror jag. Det tar några klippningar men sen blir den mer och mer effektiv, dvs. klipper inte lika ofta två eller flera gånger på samma ställe.
 
mtq skrev:
Väldigt nyfiken på mer info om hur den klarar branta slänter som är strax över maxspecen. Filmer, tester etc om någon har hunnit med detta mellan regnskurarna?
Som jag skrivit tidigare har jag ställen med över 20 graders lutning, på ett ställe i stort sett 25 grader vilket den klarar fint. Min slinga går här bl.a. och i den nedförsbacken med en ganska kraftig sväng som det blir kan den ibland rutcha av slingan men då vänder den upp igen och gör ett nytt försök så den klarar mer än man tror.
 
MBygga skrev:
Tidsstyrning, PIN-kod i stället för nyckel, mycket enkel höjdjustering, tystare och billigare är väl de främsta skälen för min del.
Men CayRobot klarar lite högre stigningar (upp till 30 grader) vilket inte jag behöver men för dig är ju det viktigt.
Provade min nya Landroid på onsdag kväll.
+Extremt tyst
+Suveränt enkel höjdjustering
 
MBygga skrev:
Manuellt körläge finns ju egentligen inte utan du får ställa timern på 00.00 - 23.59 varje dag och när du inte vill att den skall köra mer stänger du helt enkelt av den antingen med den stora knappen och låter luckan vara öppen eller med röda strömbrytaren och kan då stänga luckan.
Jag är inte klar med installationen än.
Jag ställde tillbaka timern till 00.00 - 23.59.
Så jag ställde in laddaren och klipparen i garaget och tänkte fortsätta att ladda batteriet. Men det funkade inte förrän jag satta in en kort bit slingkabel i kopplingsplinten.
Funkar laddningen om jag slår av den på röda brytaren eller öppnar fönstret? Jag blev lite orolig att gräsklipparen skulle aktiveras vid midnatt och gå bärsärk i garaget...

/Peter
 
MBygga skrev:
Jean007; Jag la en lång sammanhängande slinga där ledarna går parallellt bakom huset, se ritning. Alternativet hade varit att låta Robo gå över parkeringen framför huset men man vet ju aldrig när den kommer och då kan det ju stå en bil ivägen så till slut föll valet på denna installation. Inget stort jobb att bära Robo över altanen.
[bild]
Ursäkta en korkad fråga:
Vad får de dubbla slingorna för effekt när de ligger som kanttråd nära en mur?

/Peter
 
MBygga, tack för att du bekräftar. Har noterat dina tidigare inlägg. Det låter lovande att du inte haft några tillkommande problem därefter. Min tomt består i princip av två platåer. Däremellan är det mycket öar, nedsänkt studsmatta, sandlåda mm, allt detta i ett böljande landskap med lutningar mellan 25-40+%.

I värsta fall får jag testa mig fram och anpassa tomtens begränsningar så att den kan köra där. Minns att någon talade om andra hjul med spikar till något fabrikat. Kanske kan vara en lösning när det kasar. Något som testat?
 
MBygga skrev:
Den svänger alltid Vänster efter att ha backat ut vilket också syns på filmen. Sen förstår jag inte vitsen riktigt med att vrida laddstationen. Eftersom roboten har en adaptiv förmåga, dvs. lär sig trädgården efter hand som den klipper så gör man den nog bara förvirrad genom att "leka" med för mycket den tror jag. Det tar några klippningar men sen blir den mer och mer effektiv, dvs. klipper inte lika ofta två eller flera gånger på samma ställe.

Sry, skrev fel på hö o vä, Anledningen till att jag flyttade runt den var inte för att förvirra den utan för att testa gränserna och för att få en optimal placering av laddstationen i min trädgård, Hade egentligen tänkt ha den under altanen men har gett upp den idén då det är svårt att få den att gå tillräckligt långt in under altanen så att den är skyddad från väder, vind och klåfingriga barn.
 
Har följt tråden och framförallt problemen kring att den inte klipper när den skall hem längs med begränsningskabeln. Ni som haft maskinen ett par veckor - hur hanterar ni problemet?
* Klipper ni manuellt med gräsklippare någon gång i veckan längs med begränsningskabeln?
* Kör med trimmer?
* Låter landroiden köra så ofta att den klipper ner tillräckligt längs med kabeln?
* Eller funkar det att inte göra något alls, dvs klarar den att köra med ena hjulet i högt oklippt gräs?

Vore mycket intressant att få en uppdatering kring detta.
 
marcurious skrev:
Har följt tråden och framförallt problemen kring att den inte klipper när den skall hem längs med begränsningskabeln. Ni som haft maskinen ett par veckor - hur hanterar ni problemet?
* Klipper ni manuellt med gräsklippare någon gång i veckan längs med begränsningskabeln?
* Kör med trimmer?
* Låter landroiden köra så ofta att den klipper ner tillräckligt längs med kabeln?
* Eller funkar det att inte göra något alls, dvs klarar den att köra med ena hjulet i högt oklippt gräs?

Vore mycket intressant att få en uppdatering kring detta.
Jag har inte märkt något problem ännu, men trimmar man kanterna var 2-3 vecka så ska de nog inte va något problem. Trimma hade man ju fått göra även om man klippt med vanlig klippare fast se bli lite mer nu.

Den ända nackdelen med denna klippare är ju om en granne skaffar en så är det kört.
Får hoppas dom kommer med en lösning på detta, annars sitter man snart med en klippare man inte har någon nytta av:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.