Det är tyvär lite mer komplicerat än så.
Nexa har ett helt sortiment med brytare. Normalt använder man dem som fjärrbrytare. Dvs man sätter upp brytaren uppe vid lampan, sedan tejpar man bara fast kontakten på väggen. Så stängs ljuset av och på via radiosignaler.

Här är själva apparaten som gör magiken möjlig:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=640063&title=Tellstick%20Net&
Sedan teknikmagasinet->Elartiklar->strömbrytare. Alla produkter med nexa fungerar. Dessa produkter säljs i princip överallt, även på typ ica maxi och så.

Med själva apparaten så kan man styra lampor och uttag från vilken telefon, dator eller surplatta som helst så länge man har inloggnisngkoden. Tror de finns Appar till det med.

Det finns även sensorer så kan kolla om det är ljust ute, eller om någon är i rummet, om en dörr öppnas eller vad som.

FInns typ 40 olika produkter man kan ansluta och göra vad som helst med
 
Powerports är riktigt bra om man vill ha extra eluttag tillgängliga, men inte synliga. Finns varianter med LED-belysning mm om man vill spacea till det. En powerport är en sådan där tub som du fäller ner i bänkskivan och kan hissa upp när du behöver extra eluttag. Oftast har man bara något enstaka uttag som används "varje dag" typ till kaffebryggare eller vattenkokare osv, medan våffeljärn o annat kommer fram mer sällan.

Belysningen tycker jag är viktig, både "softbelysning" och möjlighet till att kräma på rejält. Jag har 6st dubbla 3W-spottar dimbara i taket, sedan ytterligare 3st spottar i socklarna ovanför köksfönstret, ytterligare en LED-list under väggskåpen samt ska upp med en LED-list i RGB under bardisken (partyparty). :) .. möjligheten att dimra ner gör att det blir bra allmänbelysning o mysbelysning med.

Mycket beror på hur man använder köket, men har man begränsat med yta så som jag har, så föredrar jag extra bänkyta alla gånger före höga väggskåp med upplyfta diskmaskiner o ugnar osv. Böja mig ner för en diskmaskin har jag inga problem med än på sådär 50 år till hoppas jag, däremot att köra en större middagsbjudning och bara känna att det är trångt om bänkyta stör mig mer.

Jag grubblade länge på färg o form själv, men satsade på gråa högblanka IKEA-luckor och svarta vitvaror och är mycket nöjd! Det slukar dock en del ljus, men det var ofantligt skönt o slippa se rostfria vitvaror eller klassiskt vitt kök. Jag tog luckor och stommar från IKEA i Polen för halva priset. Även om ni inte väljer just ett IKEA-kök, så kan det ändå finnas pengar o spara på att handla material utomlands. Jag fick loss mer pengar till fräck LED-belysning istället pga det. :D

Det finns massor av trådar som du kan söka på med fler tips här redan som andra har fått. Finns bland annat en tråd där man tvistar om planlösning osv, men jag valde öppen planlösning med induktionshällen på en köksö med bardisk som ska monteras intill och är hittills ruggigt nöjd.
 
Detta är någ en ganska "onödig" sak men kanske lite kul. En kompis till mig hörde för något årsedan att det skulle vara bra med två diskmaskiner. När det är rent i den ena kan man sätta ned det smutsiga i den som är tom/smutsig. Tyvärr så vet jag idag inte vad han tycker men tankarna fanns hos mig ett tag men lades ned.

Tänk på vilken bänksiva du vill ha! De nya lite mindre som sänks ned i skivan är snygga men jag får varningssignaler av såväl snickare och de som har detta att det inte håller i längden. Det börjar läcka med tråkigheter till följd.

Tänk avvfallshanteringen! När vi fixade till vårt kök så gjorde vi inte det och det finns idag riktigt bra lösningar för olika avvfals kärl osv.

Kom på en sak som jag såg i Extreme Homemakover för något årsedan. De monterade in centraldamsugare med ett sugmunstycke i sockeln under köksskåpet. Jag tror att det var så att de bara sopade dit skräpet och det började suga bort allt. Det skulle jag önska mig. Personligen brukar jag ta fram soppborsten då och då och ångrar mig ofta då det skulle gått snabbare att ta fram damsugaren med en gång. tänk då att kombinera en "fast" damsugare med borsten.
 
Avfallskvarn!

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jag gillar sånt som är lättstädat och håller. Diskbänk i rostfritt, bänkar av perstorpsplatta, linoliummatta på golvet.

Det är kul att så många gamla grejor kommer tillbaka. Bred spis (70 cm) med dubbla ugnar var inget märkligt på 80-talet. Sen skulle allt byggas in i 60-skåp med följden att det blev trängre än en 60-spis eftersom stommen måste få plats. Nu växer spishällarna igen, snart kommer väl breda ugnar igen. Samma sak med rostfri diskbänk, helt ute för 10 år sen, nu har folk tröttnat på missfärgad trä och plast och spruckna porslinshoar och rostfritt kommer tillbaka. Klinker på golvet var väldigt hett, sen upptäckte man att om man som i Sverige går barfota så är klinker för hårt och linoleum liksom skurgolv kommer tillbaka. Väntar dock fortfarande på perstorpsbänkar.
 
Siemens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.