Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jean007 skrev:
falmark, min tomt är på 1500 m2, gräsytan ca: 1100 m2, jag har provat mig fram och med en starttid 10 00 och stopptid 21 00, dvs 11 timmar totalt med laddning tycker jag att det är bra klippt. Jag kör den 4 dgr i veckan men vi får väl se när det börja växa om jag får lägga på en dag. Det jag har märkt är att det är på dom mindre ytorna går klipparen gärna på samma ställe flera ggr. Min bedömning är att om den håller så är det ett mycket bra köp.
Om jag gör om min beräkning enligt ovan och förutsätter 11 timmar i stället för 55 (drift och laddtid) innebär det en kapacitet på 266 m2/tim och med en verkningsgrad på 266/396=0,67.

Kan den verkligen vara 3-4 ggr effektivare än Husqvarnan?

Är det någon mer som har siffror på Tomtarea / klipptid (inkl laddtid)?

/Peter
 
falmark skrev:
Om jag gör om min beräkning enligt ovan och förutsätter 11 timmar i stället för 55 (drift och laddtid) innebär det en kapacitet på 266 m2/tim och med en verkningsgrad på 266/396=0,67.

Kan den verkligen vara 3-4 ggr effektivare än Husqvarnan?

Är det någon mer som har siffror på Tomtarea / klipptid (inkl laddtid)?

/Peter
Nyckelorden är kontinuerlig klippning, dvs. om man låter klipparen klippa ofta så hinner ingen del av gräsmattan sticka iväg utan efter ett par veckor kommer du att ha en låg fin jämn matta hela tiden. Man tänker gärna som man gör med sina gamla klippare att nu klipper jag mattan helt färdig på kortast möjliga tid, vilket alltså är fel när man talar klipprobot.
I manualen för Landroid skriver de att för att hålla en 1500 kvm matta klippt behövs 9-10 timmars drift/dag och då läser jag det som att det inkluderar laddning. Det blir alltså 63-70 timmar/vecka. Jag har 11-1200 kvm gräsmatta och det verkar som att Landroiden klarar detta på 6-7 timmars driftstid per dag.
HQ's 75 kvm/h borde inkludera laddtid om man skall kunna beräkna rätt.
För övrigt klipper Landroid bra även när det regnar så i princip kan man stänga av regnsensorn, enda problemet är att det fastnar lite gräs på den så man får väl spola av den då och då.
 
Jonas_Pettersson skrev:
Står klipparen där du har ritat ut den när den vill ladda, eller går den runt runt till bateriet är slut?
Första delen in mot grusgången ligger inte slingorna helt ihop utan jag leder den snävt mot hörnet. Det innebär att den inte kommer runt hörnet och då kommer den så småningom att ge upp, efter att ha gjort några försök, och ställa sig still ungefär där jag ritat. Alternativet är att den åker runt runt på slingan tills batteriet tar slut.
 
Måste bara fråga, var har du fått tag i ögonen ?
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Nyckelorden är kontinuerlig klippning, dvs. om man låter klipparen klippa ofta så hinner ingen del av gräsmattan sticka iväg utan efter ett par veckor kommer du att ha en låg fin jämn matta hela tiden. Man tänker gärna som man gör med sina gamla klippare att nu klipper jag mattan helt färdig på kortast möjliga tid, vilket alltså är fel när man talar klipprobot.
I manualen för Landroid skriver de att för att hålla en 1500 kvm matta klippt behövs 9-10 timmars drift/dag och då läser jag det som att det inkluderar laddning. Det blir alltså 63-70 timmar/vecka. Jag har 11-1200 kvm gräsmatta och det verkar som att Landroiden klarar detta på 6-7 timmars driftstid per dag.
HQ's 75 kvm/h borde inkludera laddtid om man skall kunna beräkna rätt.
För övrigt klipper Landroid bra även när det regnar så i princip kan man stänga av regnsensorn, enda problemet är att det fastnar lite gräs på den så man får väl spola av den då och då.
Enligt Landroids glassiga reklam PDF fil så är Landroid 30% snabbare än "alla andra" då den passerar samma ställe färre gånger.

Står även att den passar gräsmattor upp till 1500Kvm oavsett form och hur invecklad den är.

http://worxlandroid.com/pdf/Landroid-Catalogue_SV.pdf

Detta skall den få bevisa så fort jag får tag på en hos Jula (slut i GBG).

Min tomt är något att bita i kan jag säga..
 
MBygga skrev:
I manualen för Landroid skriver de att för att hålla en 1500 kvm matta klippt behövs 9-10 timmars drift/dag och då läser jag det som att det inkluderar laddning. Det blir alltså 63-70 timmar/vecka. Jag har 11-1200 kvm gräsmatta och det verkar som att Landroiden klarar
Tack för synpunkterna ;-)

Manualens "glädjesiffror" är högst teoretiska och stämmer med mina beräkningar tidigare i tråden förutsatt att klipparen ALDRIG klipper samma yta 2 gånger under sin mission att klippa 1500 m2. Detta är i praktiken helt omöjligt då den kryssar slumpartat innanför begränsningstråden...

/Peter
 
falmark skrev:
Tack för synpunkterna ;-)

Manualens "glädjesiffror" är högst teoretiska och stämmer med mina beräkningar tidigare i tråden förutsatt att klipparen ALDRIG klipper samma yta 2 gånger under sin mission att klippa 1500 m2. Detta är i praktiken helt omöjligt då den kryssar slumpartat innanför begränsningstråden...

/Peter
Att det är glädjesiffror medges också i manualen där man anför komplexitet, väder, temperatur mm. som faktorer att inte uppnå viss klipparea på den tid de satt ut. Man kan räkna till leda på vad den skall kunna klara av men det bästa är att gå ut hårt och låta den klippa länge och ofta. Sedan kan man justera med tiderna tills dess man upplever att gräset hinner bli för långt enligt sitt eget tycke. Svårare är det inte.
 
Med risk för att bli korsfäst, död och begraven ;-)

Var det någon här som sneglade på CayRobot 1500 innan ni köpte Landroiden.
I så fall, vad vägde över till Landroids fördel?

/Peter
 
MBygga skrev:
Jag har 11-1200 kvm gräsmatta och det verkar som att Landroiden klarar detta på 6-7 timmars driftstid per dag.
Plus laddtid då antar jag...?

MBygga, du hade ju 25 graders slänter på din gård.
Det gäller för mig också, men mina slänter är ganska stora; 10 m bred och 2 m lång i fallriktningen.
Vad säger din erfarenhet. Kan det funka med så stor släntarea?

/Peter
 
Sören skrev:
Måste bara fråga, var har du fått tag i ögonen ?
[bild]
Jag o grabben klippte o klistra med vita i svarta dekalklistermärken.
Bara göra 3 olika stora ringar till varje öga ;)
 
Kollade in lite på Landroids hemsida kring underhåll.

Någon som vet vad ett batterie kostar?

Hur länge håller batteriet?Det beror på många saker. Vi garanterar att batteriet håller ett år och under normala förhållanden borde det hålla 1–3 år. För mer detaljerad information, se handboken (sida 15).
 
Denna tråden har blivit så lång så frågorna börjar upprepa sig. Så här skrev Hilles på länk #32;

Hilles skrev:
Hej!

Är ny på forumet och tillhör dom lyckliga som precis köpt en Landroid, har dock ej installerat den än, tycker det är en mycket bra idé med en tråd för utbyte av Landroid-erfarenheter. :)

Har skickat ett mail till Worx via Landroid-hemsidan och frågat om reservdelar (vilka som finns, priser mm) och fick följande svar:

"Knivar, 9-pack kostar ca. 200:- sek. i butik.

Spik att fästa tråden med, 100-pack ca. 200:- sek i butik.
Batteri ca. 1 000:- sek i butik.
Gränstråd i 200 m rulle ca. 1100:- sek i butik, tror att många kommer sälja detta
som metervara då man inte är i behov av en hel rulle."

Ska maila Worx igen om när reservdelarna kommer att vara tillgängliga i butik, eller finns dom redan ute i handeln, nån som vet?? :)
Sen tror jag priserna ligger lite i underkant då jag vet att Jula kommer att ta runt 1400 kr för slingkabeln och 285 kr för märlorna så batteriet borde ligga på ca. 12-1300 kan jag tänka mig.
 
Oj hjälp, jag som redan, efter mycket om och men, bestämt mig för en HQ 220AC och så dyker den här klipparen upp. Dock ganska sparsamt med info/tester/reviewer på internet än så länge efter vad jag kan se. Av det lilla jag sett hittills verkar den ju dock förhållandevis kompetent och prisvärd. Hoppas att någon av er som redan testat den har tid att svara på ett par frågor:

1) Som jag uppfattat det hela så klipper den inte hela vägen in till tråden? Jag har t.ex en gräsmatta som går hela vägen ut mot en mur och jag ska alltså lägga tråden 45cm (eller kanske ner till 30cm) ifrån muren, men det betyder att den inte kommer att klippa hela vägen in? Hur stor remsa blir oklippt?

2) Till att börja med kommer jag inte att låta klipparen gå över hela gräsmattan pga en del grävarbeten jag har att göra. Jag kommer alltså att lägga ut ca 150m av tråden till att börja med, för att om någon månad eller så utvidga med ytterligare ca 50 meter. Kan jag redan från början ha en fullängd och "rulla ihop" de extra 50 metrarna och lägga i närheten av/under laddstationen i väntan på utvdigning, eller ska jag klippa och sedan skarva ihop igen vid utvidgningen?

3) Det är ju irriterande att grannens klippare kan störa ut min. (Han har ingen ännu men kommer säkert att skaffa en när han ser mig sitta med en drink i handen.) Jag antar att man kan uppdatera mjukvaran, men tror ni att det skulle kunna vara något man i framtiden kan lösa med en mjukvaruuppdatering? (Jag fattar också att det är svårt att svara på, men jag är nöjd med spekulationer ;))

Alla svar mottages tacksamt!
 
Som sagt frågorna upprepas;

Prins Daniel skrev:
Oj hjälp, jag som redan, efter mycket om och men, bestämt mig för en HQ 220AC och så dyker den här klipparen upp. Dock ganska sparsamt med info/tester/reviewer på internet än så länge efter vad jag kan se. Av det lilla jag sett hittills verkar den ju dock förhållandevis kompetent och prisvärd. Hoppas att någon av er som redan testat den har tid att svara på ett par frågor:

1) Som jag uppfattat det hela så klipper den inte hela vägen in till tråden? Jag har t.ex en gräsmatta som går hela vägen ut mot en mur och jag ska alltså lägga tråden 45cm (eller kanske ner till 30cm) ifrån muren, men det betyder att den inte kommer att klippa hela vägen in? Hur stor remsa blir oklippt?

Svar: Se länk #141

2) Till att börja med kommer jag inte att låta klipparen gå över hela gräsmattan pga en del grävarbeten jag har att göra. Jag kommer alltså att lägga ut ca 150m av tråden till att börja med, för att om någon månad eller så utvidga med ytterligare ca 50 meter. Kan jag redan från början ha en fullängd och "rulla ihop" de extra 50 metrarna och lägga i närheten av/under laddstationen i väntan på utvdigning, eller ska jag klippa och sedan skarva ihop igen vid utvidgningen?

Svar: Rulla inte upp överbliven slingkabel på spolen utan lägg ut den någonstans som en slinga med ut och inkabeln liggandes ihop så fungerar det. Rullar du upp kabeln blir det en spoleffekt som stör signalen.

3) Det är ju irriterande att grannens klippare kan störa ut min. (Han har ingen ännu men kommer säkert att skaffa en när han ser mig sitta med en drink i handen.) Jag antar att man kan uppdatera mjukvaran, men tror ni att det skulle kunna vara något man i framtiden kan lösa med en mjukvaruuppdatering? (Jag fattar också att det är svårt att svara på, men jag är nöjd med spekulationer ;))

SVAR: Om/när Worx kommer åt signalkodsystemet som HQ tydligen har patent på kanske de kan uppdatera sin mjukvara men det vet man ju inte när det kan ske. Sen vet jag inte hur man uppdaterar mjukvaran i Landroiden, måste säkert lämnas in.

Alla svar mottages tacksamt!
 
falmark skrev:
Med risk för att bli korsfäst, död och begraven ;-)

Var det någon här som sneglade på CayRobot 1500 innan ni köpte Landroiden.
I så fall, vad vägde över till Landroids fördel?

/Peter
Tidsstyrning, PIN-kod i stället för nyckel, mycket enkel höjdjustering, tystare och billigare är väl de främsta skälen för min del.
Men CayRobot klarar lite högre stigningar (upp till 30 grader) vilket inte jag behöver men för dig är ju det viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.