Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mattias.A skrev:
Kanske ingen som vet.......:|
Ja då blir det svårt förstås :)
Men skulle det ramla in någon här i tråden som har lite rejäla slänter
på sin gård, så ge mig lite omdömen.
 
Det kliar i mig lite... Vill köpa robotklippare och har tidigare kollat HQ 305.

Men 13,900 eller liknande är inte lika lockande, å andra sidan hoppas jag Landroid efter 2-3 år fungerar och att det finns reservdelar att köpa via Jula.

Några snabba frågor.

* Hur mycket blir oklippt längs med tråden då den skall läggas 45cm från vägg, mur, m.m?
* I manualen står det att en passage måste vara min 2 meter bred, har någon av er testat om det går med mindre, kanske 1-1,5m (HQ 305 kräver min 60 cm...)

Kanske, kanske en sväng till Jula imorgon och skaffa en Landroid, vem vet?
 
Jean007; Jag la en lång sammanhängande slinga där ledarna går parallellt bakom huset, se ritning. Alternativet hade varit att låta Robo gå över parkeringen framför huset men man vet ju aldrig när den kommer och då kan det ju stå en bil ivägen så till slut föll valet på denna installation. Inget stort jobb att bära Robo över altanen.
Landroidinstallation 2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har hyffsat brant på ett ställe, kanske 25 grader. När den klipper går den fint men slingkabeln går också där och när maskinen följer den kan den lätt tappa kabeln om det svänger för mycket när den går nerför. Den rutchar på ibland och då hinner den inte alltid svänga i tid. Den vänder dock om och gör nya försök och till slut lyckas den alltid.
 
MBygga skrev:
Har hyffsat brant på ett ställe, kanske 25 grader. När den klipper går den fint men slingkabeln går också där och när maskinen följer den kan den lätt tappa kabeln om det svänger för mycket när den går nerför. Den rutchar på ibland och då hinner den inte alltid svänga i tid. Den vänder dock om och gör nya försök och till slut lyckas den alltid.
25 grader är nästan exakt samma lutning som mina värsta slänter. Kanon om den verkligen klarar det.
Det är ju trots allt 5 grader brantare än den specade max lutningen.

Wiper/Ambrogio har ju nån sorts spikhjul som ger bättre fäste i slänter.. Finns något sådant tillbehör till Landroid?
 
Jo, den vänder ca. 25 cm in men klipper då ca. 12-13 cm över kabeln eftersom knivarna sitter 12-13 cm innanför karrosskanten. Ibland går den gränsle över kabeln och klipper ett tag, även då blir ca. 11-12 cm klippt.
 
  • Gilla
JonasiGbg
  • Laddar…
Till MBygga: Okej, m.a.o blir det ca: 30cm oklippt med en gräns på 45cm om man inte kan ta den ner till 30 kanske.

Angående mått för passage, det står min 2meter i manuallen, har en passage på 1,30m och hoppas slippa bära runt på "RoboCut" :)
 
Några snabba frågor.

* Hur mycket blir oklippt längs med tråden då den skall läggas 45cm från vägg, mur, m.m?
* I manualen står det att en passage måste vara min 2 meter bred, har någon av er testat om det går med mindre, kanske 1-1,5m (HQ 305 kräver min 60 cm...)
- Man behöver oftast inte lägga tråden längre än 35 cm från kanten även om det är ett hårt hinder, typ husvägg, mur, staket på det avståndet. Det är bara att prova medan man lägger ut tråden om maskinen klarar att "haka på" ledningen utan att något hörn slår i. Ställ maskinen tvärs mot ledningen och tryck på Home knappen så hakar den på, svänger vänster över ledningen och går sedan vidare mot laddaren. Den klipper som sagt ca. 12 cm över ledningen.
- Någon nämnde tidigt i tråden att en passage på 80 cm fungerar att gå igenom, däremot tveksamt om den kan klippa en sådan smal passage riktigt.Jag har i och för sig en passage på ca. en meter mellan ledning och ett par buskar och den klipper allt där mellan också.
 
  • Gilla
JonasiGbg och 2 till
  • Laddar…
Verkar bli populär denna Landroid... Slut i lager i Partille och Sisjön.. damn.. Nu jag jag bestämt mig :(

Hoppas den kommer in snart igen så man kan komma igång.
 
hk1971j skrev:
* I manualen står det att en passage måste vara min 2 meter bred, har någon av er testat om det går med mindre, kanske 1-1,5m (HQ 305 kräver min 60 cm...)
Jag har en riktigt smal passage där det bara är ca. 45 cm mellan trådarna. Om klipparen inte behöver svänga just i passagen så räcker det att tråden ligger drygt 30 cm från vägg/buskar/staket. En passage som är minst 110 cm funkar alltså.
 
Jag har följt tråden och tycker att Landroid är en otroligt spännande robotklippare. Speciellt med tanke på priset. Jag har grunnat lite på att den kan ska kunna klippa 1500 m2 med en klippbredd på "bara" 22 cm...

Landroid har klippbredden 22 cm vilket är samma som för Husqvarna Automower 220AC.
AM220 klipper c:a 75 m2/timme. Vi antar att Landroid har samma klippkapacitet?
Då tar det alltså totalt 20 tim innan den klippt 1500 m2.
Om drifttiden är 1,5 tim och laddtiden är 2,5 tim så krävs det 13-14 drift+laddcykler på 1,5+2,5=4 tim för att komma upp i 20 timmars drifttid. Jag måste alltså ställa c:a 55 timmars klipptid på Timern för att klippa gräsmattan. (Är det rätt fattat?)

Jag hittar ingen uppgift om förflyttningshastighet för Landroid. Jag fick en uppgift för Ambrogio L300 Basic på 30 m/minut. Vi förutsätter att även Husqvarna och Landroid har den hastigheten. Då skulle dessa klippa 30x60x0,22=396 m2/timme. Att Husqvarna sätter 75 m2 måste bero på att den kör slumpmässigt över tomten och klipper samma yta flera gånger. Verkningsgraden angiven som "Den effektiva klipptiden" (den tid den klipper oklippt gräs) blir då bara 75/396=0,19.


Följdfrågor:
Tar det verkligen upp mot 55 tim (inkl laddning) att klippa 1500 m2?
Är en totalyta på 1500 m2 optimistiskt med tanke på den smala klippbredden och klippkapaciteten på 75 m2/tim?

Det skulle vara intressant att höra erfarenheter från er Landroidägare i denna tråd om mina beräkningar motsvarar verkligheten.
Hur stor Gräsarea klipper ni? Hur lång tid tar detta?

/Peter
 
Redigerat:
Tack MBygga, du löste mina problem, då har man lite arbete att göra.
 
falmark, min tomt är på 1500 m2, gräsytan ca: 1100 m2, jag har provat mig fram och med en starttid 10 00 och stopptid 21 00, dvs 11 timmar totalt med laddning tycker jag att det är bra klippt. Jag kör den 4 dgr i veckan men vi får väl se när det börja växa om jag får lägga på en dag. Det jag har märkt är att det är på dom mindre ytorna går klipparen gärna på samma ställe flera ggr. Min bedömning är att om den håller så är det ett mycket bra köp.
 
MBygga skrev:
Jean007; Jag la en lång sammanhängande slinga där ledarna går parallellt bakom huset, se ritning. Alternativet hade varit att låta Robo gå över parkeringen framför huset men man vet ju aldrig när den kommer och då kan det ju stå en bil ivägen så till slut föll valet på denna installation. Inget stort jobb att bära Robo över altanen.
[bild]
Står klipparen där du har ritat ut den när den vill ladda, eller går den runt runt till bateriet är slut?
 
MBygga, det ser inte lika ut men principen blir lika som hos dej. Jag tänkte lite fel när min första idé var att göra en helt egen zon och ha en delare på väggen och byta zon. alltså dra 2 paralella system på tomten, onödigt krångligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.