Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag har som sagt problem för att grannen har en HQ, fick tipset att prova med Galvaniserad plåt som man slår ned "Trädgådrskant/Gräskant" men första försöket körde den upp på plåten och han precis slå i knivarna innan jag fick stopp på den, trodde den skulle studsa och backa. Provade att höja plåten med det hjälpte inte. Så nu har jag satt en 2x2" regel som den studsar mot. Den har bara stannat någon gång och sagt utanför arbetsområde, ungefär som den hittat kabeln på vägen tillbaka. Skall prova att lägga kabeln lite närmare regeln. Får se hur det funkar för den att hitta hem bara.
 
Hej jorsn, har idag installerat min Landroid och precis som du behövde jag lite mer kabel (slinga) Fick tips på Jula att prova med deras vanliga kabel HO7V-K 1,5 mm2, de har den bara i 20 m längder och den kostar 69:-/20 m.
Har testat det nu i kväll och det fungerar bra.
 
MagnusSt skrev:
hmm, hur långt bakåt backar den innan en känner att den e utanför?

Om man lägger slingan ihop ut till busken, går klipparen då över begränsningsslingan där den ligger tätt ihop? Eller vänder den där också?
Man skall lägga dem 0-1cm ihop för då kör den öve.
 
Tack Kalmaj det ska jag kolla upp får mäta av tomten och se hur mkt extra slinga som behövs, onödigt att köpa 150m om det bara behövs 75m...
 
jorsm skrev:
Tack Kalmaj det ska jag kolla upp får mäta av tomten och se hur mkt extra slinga som behövs, onödigt att köpa 150m om det bara behövs 75m...
Men det kan också vara bra att ha extra, ifall man behöver göra någon extra ö i framtiden. Eller att man tuggar av kabeln osv...:)
 
HQ kabel finns i 25m á 200 kr, 150m á 700 kr och 250 m á 1000 kr. Om vanlig kabel hade varit lika bra tror jag inte det hade funnits dyr specialkabel som jag tror tål betydligt sämre miljöförhållanden och inte går av så lätt heller. Sen behöver du märlor också kan jag tänka mig. Har just köpt 2 x 25m då det fattas 40m för mig.
 
Kalmaj skrev:
Hej jorsn, har idag installerat min Landroid och precis som du behövde jag lite mer kabel (slinga) Fick tips på Jula att prova med deras vanliga kabel HO7V-K 1,5 mm2, de har den bara i 20 m längder och den kostar 69:-/20 m.
Har testat det nu i kväll och det fungerar bra.

Blir ju dyrt också...621:- för 100m om jag inte räknat helt fel. Utöver det så lär du bli expert på skarvar....:)
 
har kört med kopplingstråd 24awg/0.5mm, kostar ca 110kr för 100meter, ganska tunn men det har funkat i 3 säsonger, har ganska prick 300 meter lina nerlagd.

finns tex här

http://www.electrokit.com/kopplingstrad.c159
 
Om nu vanliga kopplingstrådar fungerar varför ska man då satsa på HQ ?? Leder den signalen bättre ?? Tror jag behöver ca 50m extra. En annan fråga ang trimmning lär ju bli en hel del runt husväggar och runt hela slingan, går det att köra rätt över slingan med den vanliga motorgräsklipparn och bara trimma närmast husväggen.
 
jorsm skrev:
Om nu vanliga kopplingstrådar fungerar varför ska man då satsa på HQ ?? Leder den signalen bättre ?? Tror jag behöver ca 50m extra. En annan fråga ang trimmning lär ju bli en hel del runt husväggar och runt hela slingan, går det att köra rätt över slingan med den vanliga motorgräsklipparn och bara trimma närmast husväggen.
Handlar uteslutande om livslängd, koppplingstråden är tunnare så den har troligen en kortare livslängd, kopplingstråd kanske 8år och 1.5mm2 kanske 12 år, ren gissning.

Tar tar den vanliga klipparen var 14 dag och går ett yttervarv och ett innervarv. runt huset .

Ett tips när ni lägger ner slingan är att gå ett varv med den vanliga klipparen och kör den på ett av de lägsta klipplägena så får ni ner slingan närmast jorden och minimerar risken för avklippning innan slingan vuxit ner i gräset.

Lödkolv, tenn och krympslang har funkat fint vid skarvning.
 
Redigerat:
Nu har jag snart fått ner hela slingan, dels de 200 meterna som följer med samt 200 m vanlig RK 1,5 det kommer nog att tillkomma ca 100meter till, maskinen går bra med den slingan som jag har fått ner hittills, och skarvarna är just nu bara isolerad med brun packtejp, men det ska vli vulktejp innan jag är färdig. (till er andra som använder vulktejp, ta gärna ett par lager med vanlig eltejp utanpå vulktejpen så blir det lite bättre mekaniskt skydd.)
Får se hur länge extraslingan med RK funkar, har läst någonstans att man inte ska använda den, men man måste få göra om en del misstag som andra gjort :) , ska skära i gräsmattan och lägga ner kabeln under gräset så den blir lite mer skyddad.

Salle
 
I Manualen står det att den går köra manuellt, är det någon som provat hur det fungerar.
 
Är det någon som har tips på bra delare, hade tänkt köra med 2 zoner där den ena zonen bara kan klippas när jag tagit bort båtkärror och annat skräp dvs jag måste övervaka det.
 
Har inte hittat något äkta manuellt läge som på Automower utan jag lyfter över min Robo till zoon 2, som är en isolerad yta, och startar den som vanligt. När den börjar ta slut så går den så långt den kan på slingan och stannar där. Då lyfter jag tillbaka den så den kan gå till laddaren. Borde vara enklare än att flytta båtkärror mm. HQ går ju på sitt manuella läge till batteriet är helt slut vilket alltså inte Landroid gör.
 
johan119 skrev:
Jag hade provat och sett vad som hänt, du kan ju ta och göra en minislinga precis intill gränsen till grannen, funkar det inte så lämna tillbaka din klippare
Hej, En sak du skulle kunna testa om grannen redan har en Landroid och slinga vid tomtgränsen är att vända magnetfältet i din slinga. Detta borde gå att göra på följande vis: vänd på laddningsstationen 180grader, mao pilen och texten "IN" skall peka ut istället och koppla sedan sling ändarna tvärt om, dvs den som tidigare skulle kopplas till röd kopplas nu till svart och den svarta till röd. Då borde magnetfältet gå åt andra hållet och de två slingorna (din och grannens) inte ta ut varandra utan istället förstärka varandra. detta medför också (därav att du skulle vända laddstationen) att "skalman" går medurs in i stationen istället för moturs. Om det inte fungerar som jag tänker händer inget särskilt utom att den säger att den är utanför området. Det ska inte vara några risker med detta men du labbar ju på egen risk förståss. Berätta gärna hur det gick.
Är man tre grannar intill varandra så är det ju den i mitten som bör ändra riktning på sin slinga.
Mvh: Gson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.