De hade rejäla spik.
 
Norrhyttan skrev:
Då måste ju okunniga jag fråga - hur gjorde husbyggarna förr, när det inte fanns skruvdragare? Mitt hus är 130 år gammalt och står stadigt fortfarande, trots att det inte finns en enda skruv i stommen!
Jo, men frågan är ungefär ställd som hur vi kunde klara oss utan bilar för 130 år sedan. Utveckling...........
 
AndersS skrev:
Jo, men frågan är ungefär ställd som hur vi kunde klara oss utan bilar för 130 år sedan. Utveckling...........
Det jag menade var att det finns olika sätt att göra saker, och att det senaste inte alltid är oumbärligt.
Visst ska man dra nytta av ny teknik, om man kan. Men många gånger vill man göra gällande att det inte går att göra på något annat sätt. Titta bara på sänksågarna som numera är var mans egendom. För några år sedan var det bara Martin Timell som hade en, ändå gick det att göra jobben!
 
AndersS skrev:
Jo, men frågan är ungefär ställd som hur vi kunde klara oss utan bilar för 130 år sedan. Utveckling...........
Nja, inte riktigt väl. Min inledande fråga var hurivida det var så mycket bättre att skruva, speciellt altandäck, istället för att använda hammare och spik. Att skruvdragare är bra till mycket behöver ju inte att betyda att den är bättre till allt. Att tekniken går framåt är en sak, men helt annan sak är ju i vilka situationer det är lämpligt att använda teknikprylar. Om jag har 50m att promenera till affären är det inte säkert att det är bättre att ta min 2012 års bilmodell för att handla där - Det kan faktiskt fortarande vara bättre att promenera de 50 meterna till affären, trots att bilutvecklingen onekligen gått framåt under 130 år....
 
Nja, det svaret jag gav var relaterat jämförelsen med 130år gammalt hus, dvs inte ens dåtidens sammanfogning med spik är jämförbar utifrån dimensioner, ytbehandling, etc.
Min poäng är i övriga inlägg att den vanliga "skruvdragaren" redan nu har ersatts av andra verktyg/maskiner och att utvecklingen fortsätter.
Sedan kan man alltid nyttja äldre teknik om man trivs med det och känner att man får bättre resultat.
Så skulle en hantverkare idag t.ex. börja spika tralldäck kan jag garantera protester från många kunder;)
 
AndersS skrev:
Så skulle en hantverkare idag t.ex. börja spika tralldäck kan jag garantera protester från många kunder;)
Säkert är det så :)
 
Gillar att spika, och jag är bra på det, men det är ju något fruktansvärt vad det smäller. Har aldrig tänkt på det tidigare, men nu när man är van att använda hörselskydd vid maskiner blir man uppmärksam på bullernivån.

Gamla snickare måste ha rejäla hörselskador.
 
Alla över 60 jag känner hör dåligt, kanske finns ett samband? :)
 
JAg ställer en motfråga, varför använda hammare öht? Stå och banka som en idiot på en planka när man kan skruva så snabbt och fint med en dragare...
 
Spik är nog bra att bygga med, billigt och man kan köra med pistol om man vill ha riktig fart.

Själv har jag ett 40-talshus och riva utan tigersåg är i princip omöjligt. Feta spikar kors och tvärs gör det omöjligt att använda kofot funkar säkert med typ en bräda på en regel men regel mot regel med spikar både skråade i ändarna och tvärs genom regeln är tufft.

Inbillar mig att skruv är mycket mer lättrivet (dock inte alla skruv då dom ibland är så hårda att typ multiverktygsblad inte biter o man måste såga ändå?
 
gubblurven skrev:
JAg ställer en motfråga, varför använda hammare öht? Stå och banka som en idiot på en planka när man kan skruva så snabbt och fint med en dragare...
Vad göra om elen tar slut.Skruva för hand.. Tror inte det...
 
Man kan ju alltid använda en sån här
 
  • skruvmejsel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
raveper skrev:
Man kan ju alltid använda en sån här
Fast var köper man såna där nuförtiden? Jag har letat, men det verkar svårt att få tag i. Jag önskar mig en mindre modell, som får plats i fickan i hopfällt läge.
 
raveper skrev:
Man kan ju alltid använda en sån här
Men då får du också lägga en borrsväng eller drillborr bredvid så du kan förborra om du ska skruva ;)
 
Mutterknackare är väl en mutterdragare och motsvarande för skruv borde logiskt heta skruvdragare, men jag tror det heter slagskruvdragare.

Om man nu ska tala om oljud från hammare så ligger väl inte slagskruvdragaren långt efter.

Och är inte trenden att spikverktyg (spikpistol) är på stark frammarsch? Hantverkare springer ju omkring med kompressorer även för småjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.