Det där såg ju väldigt fint ut! Väldigt tacksamt att bygga med sten sådär. Det blir nog en väldigt trevlig byggnad med lugnt och fint inomhusklimat. Omgivningarna ser ju väldigt fina ut också!
 
Ser grymt bra ut, gillar stilen på skånelängan skarpt (alltså själva hustypen).

Men jag fattar inte riktigt, ser ut som ni bygger ett nytt hus? Blir det något kvar av det gamla förutom fondväggen av tegel?
 
Tack för de uppmuntrande orden. :)

@ vectrex
Vartefter vi plockade fram takstolar och blottlagt väggarna upptäckte vi att huset var för i dåligt skick att behålla så där har du anledningen till att det ser "nybyggt" ut.

Kanske bäst så i detta fall med tanke på hur dåligt huset var men vi skall försöka plocka fram den gamla skånska stilen så att man upplever det som ett gammalt hus när man närmar sig det. Vi får se om vi lyckas!

Skall bli spännade att få se fasadprovet ikväll när vi kommer till Lillhaga!
 
Anders D skrev:
Teglet på pallarna är det som plockats från en del innerväggar. Skall sparas och sättas upp som fond i köket.
Vi gjorde exakt så, det skapade en mycket varm och vacker balans i ett annars helt vitputsat kök.

Smart att ni murar även innerväggarna, det har många fördelar. Tack vare att vi murade upp det nya badrummet i vårt gamla stenhus kunde vi exvis skippa allt vad tätskikt heter.
 
Redigerat:
Det där med att bevara en del av det gamla teglet till en fondvägg, tycker jag är klokt av er, det kommer att minna om gamla tider. Vid ett besök på Mc Donald i USA för en del år sedan, hade man, som alla andra restauranger, ett tema . insidans väggar var teglade, och en del av teglet hade hämtats från någon riven hyreskasern i ett fattigt område. De flesta av dessa tegelstenar bar spår av de som en gång levt under dessa fattiga omständigheter, någon tegelsten hade man ristat något på.en annan hade lite färg på ytan, o s v . Detta fick säkert de flesta betraktare att tänka efter och fundera, vem hade en gång ristat in detta, förmodligen ett olycklig barn............Med detta sagt, försök få lite variation på teglet, behöver inte nödvändigtvis vara i samma färgton eller i exacta storlekar......ett tips
 
saturnus skrev:
.........Med detta sagt, försök få lite variation på teglet, behöver inte nödvändigtvis vara i samma färgton eller i exacta storlekar......ett tips
Näe det finns ingen exakthet i dessa gamla handslagna tegelstenar där inte bara formen varier utan även färgen.
Vi kommer även att använda dessa tegelstenar till fönsterbrädor där de skall stå stående i fönstersmygen!
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Vi gjorde exakt så, det skapade en mycket varm och vacker balans i ett annars helt vitputsat kök.
Min fru och jag är inte riktigt överens om tegelväggen skall gå hela vägen upp i nock eller stanna där väggen "slutar" Hur gjorde du och har du en bild på detta?
 
Vår vägg är en innervägg så den går bara upp till taket.

Rörigt i köket idag, men här är en bild. Huset är gammalt så taket är snett som synes.

Allt är för övrigt platsbyggt, företrädesvis av gamla återvunna prylar. Köksön är en gammal köpmansdisk.
 
  • IMG_1582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Härligt kök! Gillar verkligen väggen. Skall visa frun senare idag!
 
mycke_nu skrev:
Vår vägg är en innervägg så den går bara upp till taket.

Rörigt i köket idag, men här är en bild. Huset är gammalt så taket är snett som synes.

Allt är för övrigt platsbyggt, företrädesvis av gamla återvunna prylar. Köksön är en gammal köpmansdisk.
Ursäkta om jag lånar tråden och frågar mycke_nu.. Kommer fläkten från kaptensgården? Ser ut som deras Air-catch filter http://www.kaptensgarden.se/start.php?visa=motoralt.
 
Fasadprovet! Gillar att borsten drogs mer rakt än i vågrörelser.
036.jpg

Detaljstudie på tassarna som sågats till
019.jpg

Här är stenen vi plockade upp från den gamla åkern jag skrev om i ett tidigare inlägg
031.jpg
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Finns det något omdömme om detta badkar från Bauhaus Camargue Cordoba i församlingen?
035.jpg
 
Plura skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden och frågar mycke_nu.. Kommer fläkten från kaptensgården? Ser ut som deras Air-catch filter [länk].
Ja, det stämmer bra, det är en Kaptensgården CHATEAU med extern motor som Hustrun hittade på Blocket för,
hör och häpna, 1 000 kr. (Dom kostar ca 50 000 nya) :D
 
mycke_nu skrev:
Ja, det stämmer bra, det är en Kaptensgården CHATEAU med extern motor som Hustrun hittade på Blocket för,
hör och häpna, 1 000 kr. (Dom kostar ca 50 000 nya) :D
Det var ju helt fel svar.... Ville ha något i stil med "Nej inte från den dyra gården utan från denna X tillverkare som göra samma sak till 1/10 avpriset". Antar att ni är nöjda med den... är helt såld på den dyra gårdens tänk med ett utrymme som kan hålla oset innan det sugs iväg.
Nu ska du få tillbaka tråden Anders
 
Tack Plura! Appropå köksfläkt! Beställde idag en Siemens LF 98 BA 540 köksfläkt. Till den köpte vi en Clean Air modul som reducerar matos till c:à 98 %
Anledningen först och främst för detta val var att vi inte vill ha ett rör som går ensamt upp i tak. Ungefär som en skorsten. Därför en kolfilterfläkt och då denna som fått toppbetyg i oberoende tester.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.