Jag har en en rund pool ovanför mark som är ca.5.5m, förra året hade vi endast en presenning under men i år vill vi att den ska hålla värmen bättre där av isolering.
Frågan är vilken sorts isolering man ska använda (typ, färg?) och hur tjock den bör vara ska tilläggas att jag har en plats för den där det är sand blandat med grus som underlag.
Ska man bara lägga ut isoleringen direkt på sanden sedan på med presenning innan man lägger dit poolen?
i år kommer vi ha en som vi får ta in till vintern, men året efter hade vi tänkt köpa en som kan stå ute året runt. Men man kanske gör lika dant med isoleringen i alla fall??

tacksam för svar.
 
Min spontana tanke är frigolit, återger värmen på ett bra sätt och du kan lägga den direkt på sanden. Men det kanske är någon annan som har bättre idéer...
 
janwide
Vi la 10 cm frigolit under poolen förra året vilket höjde tempen flera grader. La inget mellan pool o frigolit.
 
Normalt lägger man bara vanlig cellplast, s80 eller s100. Har du en pooltyp med mjuk botten och ingen betongplatta mellan cellplast och pool kan det dock finnas anledning att används någon sorts xps-plast istället (eller ovanpå) som står emot häl-avtryck etc bättre. Ett bra tips är nog att tjuvkika i montageanvisningen för den tilltänkta poolen.
 
Typ 80% av värmen smiter ut ovanifrån, ska du isolera är det där du ska satsa om det inte är så att poolen står i en fjällbäck som tar med sig värmen underifrån. Använder du en solfolie så får du även hjälp med uppvärmningen.
 
Det får bli 100mm cellplast under sedan en presenning innan man ställer poolen på plats.


Letar nu efter en pool som man kan ha ute under vintern, ca 5.5x5.5m. Någon som har tips på någon bra som inte är allt för dyr.

kan uppdatera med bild där jag kommer ha poolen ståendes.
 
hör är den tänkt att stå
 
  • poolplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Nimajneb skrev:
Typ 80% av värmen smiter ut ovanifrån, ska du isolera är det där du ska satsa om det inte är så att poolen står i en fjällbäck som tar med sig värmen underifrån. Använder du en solfolie så får du även hjälp med uppvärmningen.
Det ena utesluter inte det andra :rolleyes:

MathiasS: Det finns en poäng med att det blir lite hälavtryck i cellplasten men det är inget direkt problem bara frugan inte gillar att bada med pumpsen på.
 
janwide skrev:
Det ena utesluter inte det andra :rolleyes:
Helt rätt, men det är i princip meningslöst att isolera undersidan innan man har ovansidan, tillskottsvärme och sidorna tillfixade. Detta förutsätter att poolen är torrskodd vilket man enkelt löser med tex ett lager med makadam under poolen. Detta lager blir isolerande samtidigt stomme ger en stabil grund.
 
men det ligger ju i sakens natur att man isolerar under när man bygger - ofta rätt jobbigt att fixa i efterhand...
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
MathiasS skrev:
men det ligger ju i sakens natur att man isolerar under när man bygger - ofta rätt jobbigt att fixa i efterhand...
Notera att det handlar om en ovanmarkare och inte en vanlig markpool som är relativt mobil. Att efterjustera en markpool kan ju vara lite svårt ;)

Även för en markpool är det inte självklart att man behöver isolera botten, det hänger både på markförhållandena och hur tidigt man vill starta sin badsäsong.
 
Ja, att det är en ovanmarkare spelar förstås in, frågan är om det verkligen är mindre viktigt med isolering. Effekten av isoleringen blir förstås lite mindre i ovanmarkfallet, men isoleringen gör också att man håller tjälen borta och det är viktigt.

Om isoleringen inte gör någon nytta i markpoolsfallet pga att det är så blött i marken tror jag det klokaste är att planera om helt.
 
När det gäller blöta markpooler så har ju många inget val, detta får man ju kompensera med dränering o pumpar och isolering.
Jag tror inte tjälen spelar in så mycket i ovanmarksfallet då dom flesta som har sådana pooler inte direkt använder dom när det är tjäle i marken:)
 
Vad gäller tjäle så tänkte jag mer på att marken kan bli ojämn och om polen lyfts någonstans så kanske det blir knas med ev omgivande trädäck.

Var och en gör förstås som den vill med isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.