Status
Tråden går ej att kommentera.
HQ har patent på sin sling signal!
De är därför inte Landroiden funkar ihop med dom, men det står ju även i Landroid s instruktionsbok att den inte ens funkar mot Landroid närmare än 4,5 meter!
 
Nu är lotta installerad, rullade finfint runt slingan igår och hittar även sin väg genom ett par riktigt trånga passager, en på 50cm och en på 120cm. Det tar dock en stund innan den hittar igenom..

Nu får vi se hur lång tid det tar innan hon har tråcklat sig igenom hela trädgården, tror den är ganska svår för henne.

Det enda jag stör mig på hittills är att laddaren är för inomhusbruk! Vem tänkte där?

För er som tvekar: installationen var busenkel, 5 timmar inkl matlagning och ätning, det inkl att lyfta en trumlad stengång på 4 ställen..
 
Installerade "Fido" igår han fick jobba i natt. Verkar funka.
Är lite sugen på att testa att utöka slingan lite. Ge den 1000kvm till.
Hur stora ytor klipper ni andra?
 
Redigerat:
Bure skrev:
Installerade "Fido" igår han fick jobba i natt. Verkar funka.
Är lite sugen på att testa att utöka slingan lite. Ge den 1000kvm till.
Hur stora ytor klipper ni andra?
Hur stor klippyta har du nu?

Jag har 1500kvm minus hus, garage och förråd. Brukade ta ca 2h med handjagaren.
 
Hej. Jag har en relativt liten gräsmatta men överväger ändå en Landroid av ren bekvämlighet. Har läst detta och andra forum men undrar över en sak. Hur bred remsa med oklippt gräs lämnar Landroiden mellan slinga och rabatter/husvägg? Är det 45 cm eller ändå mer eftersom klipparen verkar vända så fort den nått begränsningsslingan?
 
Mattias.A skrev:
Hur stor klippyta har du nu?

Jag har 1500kvm minus hus, garage och förråd. Brukade ta ca 2h med handjagaren.
Klipper ca 1500kvm med Fido.
 
Intressant det där med storleken, var o kikade på den idag på JULA, är riktigt sugen, min tomt är på 1800m2 och jag har nog nästan 1500m2 gräsmatta, men det bör funka då?
Har ni problem med att klipparen fastnar på hemvägen iom att den går på slingan?
 
Iom att landroiden saknar guidekabel blir det ju viktigare var laddstationen befinner sig.

Jag bifogar en skiss på min trädgård, baksidan är mindre än framsidan, jag har 2 ställen där jag helst skulle vilja ha den placerad, allra bäst vore det att ha den på den blåa punkten nr2, då skulle den kunna stå under altanen, men hur blir det tro? Då måste den först leta sig genom hela baksidan innan den kommer ut på framsidan som e större, skulle ni ha valt den gula pricken 1 för laddstationen? Tankar o ideér? Klipparen kommer inte få köra på den gråa uppfarten, utan kan bara ta svängen till höger om huset, den passagen är ungefär 8 meter bred.

Kommer den hinna klippa framsidan innan det är dags o vandra tillbaka till laddstationen längs hela slingan igen?

nf28y.jpg
 
MagnusSt skrev:
Iom att landroiden saknar guidekabel blir det ju viktigare var laddstationen befinner sig.

Jag bifogar en skiss på min trädgård, baksidan är mindre än framsidan, jag har 2 ställen där jag helst skulle vilja ha den placerad, allra bäst vore det att ha den på den blåa punkten nr2, då skulle den kunna stå under altanen, men hur blir det tro? Då måste den först leta sig genom hela baksidan innan den kommer ut på framsidan som e större, skulle ni ha valt den gula pricken 1 för laddstationen? Tankar o ideér? Klipparen kommer inte få köra på den gråa uppfarten, utan kan bara ta svängen till höger om huset, den passagen är ungefär 8 meter bred.

Kommer den hinna klippa framsidan innan det är dags o vandra tillbaka till laddstationen längs hela slingan igen?
Det skall fungera bra, har lite liknande själv fast mer invecklat.
 
Tack för svar, har rätt mkt fruktträd o planteringar, kör den in i sånt eller är det sensorer som känner av innan den träffar? Har nog 8 fruktträd och div. buskar och annat, känns inte rimligt att lägga guidekabel runt alla träd.
 
MagnusSt skrev:
Tack för svar, har rätt mkt fruktträd o planteringar, kör den in i sånt eller är det sensorer som känner av innan den träffar? Har nog 8 fruktträd och div. buskar och annat, känns inte rimligt att lägga guidekabel runt alla träd.
Om du inte har känsliga rötter som sticker upp så kan den bara köra in i trädet. Den stannar då och byter riktning. Buskar och trädgårdsland kan man sätta ett 10-15cm staket runt så blir det samma där.
 
Har man en buske eller träd mindre än en meter från avgränsningsslingan ska man göra en ö med slingan. om man inte har det så när roboten åker på trädet så backar den innan den svänger. Kommer den bakifrån backar den utanför slingan och stannar som följd. känner tydligen inte slingan när den backar.
Jag får ändra min slinga på flera ställen imorgon pga det.
 
hmm, hur långt bakåt backar den innan en känner att den e utanför?

Om man lägger slingan ihop ut till busken, går klipparen då över begränsningsslingan där den ligger tätt ihop? Eller vänder den där också?
 
MagnusSt skrev:
Intressant det där med storleken, var o kikade på den idag på JULA, är riktigt sugen, min tomt är på 1800m2 och jag har nog nästan 1500m2 gräsmatta, men det bör funka då?
Har ni problem med att klipparen fastnar på hemvägen iom att den går på slingan?
Jag hade kört på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.