Mikael_L skrev:
Det är för att man inte klickat bort krysset i "tillåt cookies". Då blir det sådär. :)
Borde inte krysset vara iklickat för att kakan ska funka??? Nä nu får vi sluta...
 
jag trodde kakan var något slags gnagarskydd... kakor är godare än kablar !
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Micro skrev:
jag trodde kakan var något slags gnagarskydd... kakor är godare än kablar !
Det stämmer, precis som t.ex. på båtar eller i varmvattenberedare (där man har offer-anoder) så har man i elcentraler offer-kakor ifall man inte kan hålla mössen borta på annat sätt.
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Om man kör med både kaka och mus-fälla så blir det lite som både piska och morot då?
 
Man kan använda kakor som smälter in mer i miljön.
 
  • 600-Electrical_Plug_Cake.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
T
Med nydragen slang och pricksäkra snickare kan det bli såhär fint:

elfel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj då, men varför är trådarna ihoptejpade? Kul om man bestämmer sig för att byta en tråd eller att man kommer på att man behöver en till...

//Patrik
 
tanaris skrev:
Med nydragen slang och pricksäkra snickare kan det bli såhär fint:
Måste vara elektrikerns fel, teorin är väl att ledare i slang ska glida undan för inträngande spik?
 
Mikael_L
Ja för annars skulle man ju lika gärna kunna dra EKK löst i väggarna. ;)
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
tanaris skrev:
Med nydragen slang och pricksäkra snickare kan det bli såhär fint:

[bild]
Hmmm - lyckades med det där i förra veckan, fast det var en 20-slang med 5x2,5. Definitivt elektrikerns fel!
 
mycke_nu skrev:
Måste vara elektrikerns fel, teorin är väl att ledare i slang ska glida undan för inträngande spik?
"In theory, theory and practice are the same. In practice, they're very different..." ;)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
T
Trådarna är tejpade för att jag inte ville spara sju meter kabel som bevis :)

Rena turen att jag upptäckte det, snickaren gjorde fel och var tvungen att riva ner gips+OSB.

(Fast det kanske inte var så svårt om de var fästa i slangen istället för reglarna...)
 
Rakryggad snickare att erkänna felet och åtgärda det!
 
T
yxis skrev:
Rakryggad snickare att erkänna felet och åtgärda det!
Njae, anledningen till nedplockningen var ett annat (bygg-) fel. Det där hade han nog aldrig upptäckt.

Den stora frågan är väl egentligen: hade elektrikern upptäckt det vid inkoppling?


(Jag tittade på lite bilder nu, slangen låg ovanpå en 45-regel ("installationsutrymme"), längst in. Fäst med clips var 40:e cm ungefär. Snickaren använde spikpistol, kanske gick så fort att FK:n inte hann flytta på sig? :)
 
Ifall spiken bara gick igenom 1 ledare så hade det inte hänt så mycket, det är inte ens säkert att en isolationsmätning hade visat något fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.