Man "budar" inte mot de andra, man budar mot säljaren.
 
harry73
TS, hur gick det?
Köpte ni huset?
 
-MH- skrev:
Man "budar" inte mot de andra, man budar mot säljaren.
Det där resonemanget får du gärna utveckla.
 
Mycket diskuterande om rätt och fel vid budgivning, lägg det bud du anser huset vara värt och acceptera det. I slutändan bestämmer säljaren vem som får köpa. Köparen är oftast den som enligt säljaren strular minst och betalar snabbast, så är det. Men som köpare vill man alltid komma undan så billigt som möjligt vilket sällan eller aldrig fungerar.
 
stebo skrev:
Det där resonemanget får du gärna utveckla.
Man skall inte vinna över de andra budgivarna, utan man skall köpa huset av säljaren till ett pris som ni bägge kan acceptera. Det är ingen Tradera-autkion, där vinnaren får huset.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
harry73
Det är många här som antagligen tror att det fortfarande är säljarens marknad, men det är det inte längre.
Om säljaren har flera budgivare att välja bland har han starkaste kort
Om köparen har flera hus han kan köpa och förhandla om, då har köparen starkaste kort
Annars står köparen och säljaren lika stark.
Så mitt råd är att söka andra alternativ och börja förhandla på riktig (att bo kvar i det gamla huset lite längre är också ett bra alternativ)
 
  • Gilla
PSK
  • Laddar…
-MH- skrev:
Man skall inte vinna över de andra budgivarna, utan man skall köpa huset av säljaren till ett pris som ni bägge kan acceptera. Det är ingen Tradera-autkion, där vinnaren får huset.
Skulle tro att minst 95% av alla hus och lägenhetsförsäljningar säljs till högst bjudande.
Så att säga att man bjuder mot säljaren tycker inte jag stämmer så bra, visst måste säljaren acceptera ditt bud. Men varför skulle han välja ett lägre om det inte finns en massa andra krav..

Nej jag tror att som sagt väldigt väldigt stor del av alla försäljningar som har budning går just till högsta budgivare. Självklart kan man sälja till ett lägre bud om man kan vinna något annat tex
slippa städningen, in och urflyttnings datum som passar dig bättre mm.. (men allt det där handlar ju också till viss del om pengar)

Det är vad jag tror.. Jag har iof bara sålt 3 lgh..2st till högstbjudande samt den tredje
till ett så bra bud/samt flexibelt inflyttningsdatum att jag helt struntade i budgivning.
Jag har sålt alla 3 själv utan mäklare och det funkade bra det med.
Hur många hus och lghs affärer har ni andra gjort? Och vilket bud valde ni?

mvh
 
Inte ens 95% av alla försäljningar har budgivning, så jag tror du har fel.

Budgivningar som "ingen" vinner (dvs köparen är inte nöjd med de få bud han/hon får).
Hus som ligger ute med pris är inte ovanligt om man kommer bort från storstäderna. den som först accepterar säljarens pris, tar hem det.

Jag har köpt ett hus utan budgivning, och två andra fastigheter varav en utan budginving, och en med slutet bud på brev.

Så det verkar vara 50% om man räknar ihop den här grymma statistiken. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
När jag sålde min lägenhet hadde jag två som slogs om den. Den ena bjöd 25 000 mer en den andra. Jag valde att sälja till den som bjöd mindre för att han kunde och ville skriva på direkt medan den andra ville vänta och skriva några dagar senare osv..
 
Okej lite slarvigt uttryckt av mig.. Jag menar att de hus eller lägenheter som säljs på/med budgivning så tror jag ÖVER 95% säljs till det högsta lagda budet. Hoppas du förstod nu hur jag menade.
De få resterade % säljs säkert med andra uppgörelser som säljaren "tjärnar" mer på som jag skrev i tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.