En pensel är en förbrukningsmaterial. Man sliter ut en pensel. Han måste ju få betalt för dom verktyg som han förbrukar. Jag skriver han, för det oftast är en han. Men är det en hon så är hon välkommen också. Men det är som många skriver en tunn gräns där. En snickare som använder sin sticksåg och skulle debitera det på kunden skulle jag säga nej.
 
Träig snickare skrev:
En pensel är en förbrukningsmaterial. Man sliter ut en pensel. Han måste ju få betalt för dom verktyg som han förbrukar. Jag skriver han, för det oftast är en han. Men är det en hon så är hon välkommen också. Men det är som många skriver en tunn gräns där. En snickare som använder sin sticksåg och skulle debitera det på kunden skulle jag säga nej.
Snickarens såg slits ju den med och byts ut. Vem betalar den då menar du? :eek:
 
Thomas Lundquist
Är man lite smidig så fakturerar man inte "bokstavligen" penslar då det är upplagt för sådant här tjafs. Frågan är om målaren hade lämnat kvar penslarna så kanske tjafset vridits till att målaren inte städar efter sig.
 
Locke skrev:
Tänker ni likadant när ni går på restaurang? Eller när ni lämnar in bilen?

:
Inte betalar jag för verktyg när jag lämnar in bilen, eller för diskningen efter middagen, det är ju inbakat i priset.
 
TrollMann skrev:
Inte betalar jag för verktyg när jag lämnar in bilen, eller för diskningen efter middagen, det är ju inbakat i priset.
Om det är inbakat i priset betalar du ju för det men vad jag menar är muttrar och skit som blir över. En bit gurka eller kanske lite köttfond? Går det att få det i en doggybag? (y)
 
Thomas Lundquist
TrollMann skrev:
Inte betalar jag för verktyg när jag lämnar in bilen, eller för diskningen efter middagen, det är ju inbakat i priset.
Hur ska du ha det? Betalar du inte för något som ingår i priset????
 
Alfredo skrev:
... trots att tanken var proppfull när jag lämnade in den ...
Intressant, själv har jag haft motsatt problem - att de gör för lite - skiter i att fylla på spolarvätska och snålar med torkarbladsbytena - sen får man stå där själv i vintermörkret och greja med det där.

Alfredo skrev:
Var det inte ungefär så jag skrev?
Jo, vi är nog ganska eniga. Mitt svar var mer riktat till de som följer med kocken in i köket och vill ha gurkspetsen som blir över.
 
Locke skrev:
Intressant, själv har jag haft motsatt problem - att de gör för lite - skiter i att fylla på spolarvätska
Ehh, det var ju det de gjorde, sket i att fylla på alltså eftersom tanken redan var full. En specad post på fakturan fanns det dock alltid.:thumbdown:
 
Vad som förbrukningsmaterial har varit uppe till diskussion tidigare.

Jag tycker att penslar är ok. Tänk om målaren kommer med en begagnad pensel som tidigare har varit i en mörk färghink och ni ska ha kritvita foder målade vilka visar sig bli pissgula.

Blad till sticksåg/tigersåg/multimaster tycker jag är ok, dock inte vanlig fogsvans. Jag äger själv både tigersåg och multimaster och vet att bladen kostar.

Att hantverkaren har med sig ett ordentligt skruv/el/rördels-sortiment är jag redo att betala för, istället för att han måste åka iväg och köpa varenda liten pryl. Dock så ska det inte debiteras både servicebilskostnad och överpris på använda artiklar.

Har läst om hantverkare som debiterat för pennor, knivar och krita till snörslå... Dom har passerat gränsen för länge sen!

Att sedan baka in förbrukningsmaterial i timdebiteringen kan ju skatteverket har synpunkter om. Nu kanske man inte ska väcka den björn som sover men det hade varit intressant att vet var dom drar gränsen för vad som får räknas in och vad som ska debiteras separat. En hantverkare som håller låg debitering per timme men lägger på för sina pennor är ju egentligen "lagligare" än den som bakar in allt i timpenningen eftersom det då blir staten som betalar halva summan...
 
Sånt som köpts ut till ett jobb och sedan förbrukats där så man får kasta det ser inte jag något fel med att kunden får betala. T.ex. en borr. Nu är det sällan en borr går sönder på ett jobb, men under en husrenovering...

//Patrik
 
En sak blir du lurad på i alla fall. Inte fasen betalar en målarfirma, som kanske gör av med 10 000 penslar om året, lika mycket som en hempulare som köper EN pensel.
 
Anders: Menar du att kunden skall få penseln till målarens inköpspris? Det blir väl inte rätt. Målaren måste ju sälja saker med marginal - annars blir det ingen mat på bordet eller öl i näven och det måste väl också en målare få ha?
 
Det kanske är ändrat nu men när jag började ute på byggen så stog varje enskild målare för sina penslar och rollar osv själva privat, dvs dom fick köpa ut det personligen och se till att ta hand omgrejerna.
 
ullberg
Locke skrev:
Anders: Menar du att kunden skall få penseln till målarens inköpspris? Det blir väl inte rätt. Målaren måste ju sälja saker med marginal - annars blir det ingen mat på bordet eller öl i näven och det måste väl också en målare få ha?
Det där är en annan diskussion som det finns andra trådar om, låt oss hålla oss till huruvida penseln ska vara med eller inte i denna tråd.

Jag är i grunden emot att ta betalt för verktygen, då blir det en gråzon som kommit upp tidigare i tråden, typ "jaha det här var ett av de tusen jobb jag räknar med att min skruvdragare ska hålla, jag lägger på 4 kr på fakturan, sen var kapgersågen, och inte att förglömma, rollerskaftet, sådana böjer jag av två ggr per år..." Det är detta som ligger i timdebiteringen för en hantverkare, säg att man tar 400 + moms i timmen, det är inte bara lön. För jag tror inte att snitthantverkaren har en lönekostnad på 66400 i månaden, jag vet inte riktigt vad arbetsgivaravgifterna ligger på f.n. men jag tror 35% är i överkant, och skulle i så fall motsvara en bruttolön på precis under 50k, det tjänar väl inte en hantverkare (vitt alltså).

Dessa pengar går således till något, det finns förvisso många hål att fylla, ägarna, en tjock chef, en bil (tas ibland delvis på fakturan), odebiterbara timmar (i någon annan tråd tycktes det som att hantverkare var ganska bra på att ta betalt för alla timmar, men det är också en annan diskussion) etc. etc.

Det handlar också lite om vad det var för jobb, och därmed vilka penslar, enklare moddlare som man kört 2-komp färg med lär man ju inte återanvända (och å andra sidan kostar de ju inte speciellt mycket), men jag har väldigt svårt att se en målare som påstår att han förbrukar sin gnestapenseln på ett jobb (om inte annat borde jag springa efter denne och plocka upp alla dessa penslar).

Rent generellt är väl målare bra på att återanvända just penslar (som glufsglufs säger), för alla finare jobb vill de jag pratat med ha en sliten pensel som ger ett finare och mer exakt resultat, ger man en målare en ny pensel är väl det första denne gör att tvätta igenom den noggrant för att bli av med några av defekterna hos en ny pensel (typsikt att den tappar hår, vilket även kvalitetspenslar gör).
 
  • Gilla
AndHay
  • Laddar…
Nu är jag inte målare utan snickare.
I min timdebitering ingår verktyg och slitdelar till dessa, dvs sticksågsblad, tigersågsblad i normal omfattning, visst ska man lägga 1000 kvm laminatgolv så går det åt en sjuhelsikes massa sticksågsblad, då får man ju antinget säga det till kunden att det kostar en 1000-lapp extra eftersom det går åt så många, eller ge ett fast pris där man räknat in dem.

Nu är det ju svårt att jämföra men när jag målar vilket är sällan och typ vindskivor som jag bytt osv så köper jag ju en liten burk färg och en billig pensel för 30 kr, både färg och pensel hamnar på fakturan.
Jag anser att en pensel för 30 kr duger till det och är inte värd att rengöra, möjligtvis virar jag lite plast runt den om jag vet att jag ska måla med samma färg snart

Större verktyg som stora bilmaskiner, ställning mm ingår naturligvis inte i timdebiteringen.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.