Är det ok av en hantverkare att köpa in penslar av lite finare kvalitet (120kr/st) och lägga det på materialkostnaden?
Det är ju inga engångspenslar direkt så jag borde väl isf få penslarna efter slutfört arbete?
Borde inte en hantverkare ha tillgång till egna penslar?
 
S
okej hellre billiga så hälften av tiden går åt till att plocka strån?
Sen beror det på vad som ska göras. vad för målning.
 
Ja det är ok.
Du kan helt klart begära att få behålla penslarna efter avslutat arbete då du betalt för dem.
 
Sen är ju frågan om penslarna är något att ha efter jobbet. Ordentlig rengöring av penslar tar tid, tid som kunden kanske inte vill betala...
 
Visst tar det lite tid att rengöra en pensel efter avslutat arbete, men om den läggs i en plastpåse kan man rengöra den själv. En bra pensel håller länge.
 
Pepparkaka skrev:
Visst tar det lite tid att rengöra en pensel efter avslutat arbete, men om den läggs i en plastpåse kan man rengöra den själv. En bra pensel håller länge.
Ja är det ett mindre jobb funkar det säkert. Jag har dock anlitat målare för lite längre jobb där de kommit och gått under ett antal veckor. Penslarna har iofs legat invirade i en plastpåse mellan gångerna men när hela jobbet varit klart har nog penslarna varit rätt "svårräddade".
 
tack för svar!

Här rör det sig om ett litet rum, 5 dagars jobb. Ska höra med hantverkaren hur det ligger till med penslarna.
 
Hemmakatten
Har aldrig blivit debiterad penslar av målaren. Det enda i materialväg vi betalat är spackel, plåtvinkar till hörn och färg.
 
Vissa räknar nog in penselkostnader och mindre verktygskostnader (småborrar o.dyl.) i timpriset för att inte kunder skall reta sig på detta. Det är tyvärr väldigt få saker som är gratis.

MVH

Anders
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Finns det någon anledning till varför en hantverkare inte skulle ta betalt för material som används till jobbet? Att baka in det i timdebiteringen är ju fel av flera skäl men främst med tanke på ROT-avdraget.
 
När man tar betalt tycker jag som kund att hantverkaren skall fråga ifall man vill ha det som är över. Annars har jag svårt att se skälet till att jag skall stå för det.
 
Jag tycker penslar är en gråzon. Naturligtvis ska man betala för material som färg och spackel. Naturligtvis ska man inte betala för verktyg som skruvdragare och tapetbord.

Penslar tycker jag hamnar lite däremellan. Jag vill ju att målaren ska ha fräscha (i praktiken antagligen nya) penslar. När jobbet är klart är penslarna antagligen inte så mycket att ha längre, om det nu inte är ett riktigt småjobb. På ett sätt kan jag tycka det är OK att betala för dem. Förstår dock firmor som bakar in det i timpriset för att slippa sådana här diskussioner...

Specas de på fakturan ska man naturligtvis få (vad som är kvar av) dom efter det att jobbet är klart. Sen kan jag ha viss förståelse för om målaren kastar dom om de är "slut".
 
Tänker ni likadant när ni går på restaurang? Eller när ni lämnar in bilen?

Om ni vill ha sådant som blir över så lämnar nog gärna hantverkaren kvar det om ni ber om det. De flesta hantverkare vinnlägger sig dock om att ta med sig alt skräp efter avslutat arbete så att det ser fräscht ut. Vad skall ni med de där penslarna till? De torkar ju ändå ihop tills ni skall ha dom. :rolleyes:
 
Locke skrev:
Eller när ni lämnar in bilen?
Beror på. Jag blir alltid lika irriterad efter service när det står en femtiolapp i kostnad för spolarvätska trots att tanken var proppfull när jag lämnade in den. Brukar alltid sluta med en femlitersdunk i handen och en ursäkt för misstaget. År efter år... Ja, jag har bytt serviceverkstad nu...

Locke skrev:
De flesta hantverkare vinnlägger sig dock om att ta med sig alt skräp efter avslutat arbete så att det ser fräscht ut. Vad skall ni med de där penslarna till? De torkar ju ändå ihop tills ni skall ha dom. [bild]
Var det inte ungefär så jag skrev?
 
Hantverkare tar väl sällan "betalt" för sina "verktyg"? Ska man betala av på hans borrmaskin, avbitartång och skruvdragare med som egen post? Skulle också reagera i fall som dessa.

Det ska de tycker jag baka in i sin "overhead" kostnad alltså baka in i timpenningen. De vet ju hur mycket verktyg de förbrukar på en månad så det är ju enkel matte för att slippa diskussioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.