Siter och skissar lite på en ny snickar boa, men kan inte riktigt visualisera hur stor den ska vara. Med undatag för drömvärlden där den förståss är 250 kvm :wow:, hur stor behöver man?

Den ska rymma
  • Justersåg (2500 slaglängd)
  • Plan/rikt hyvel
  • vertikal fräs
  • Spånsug
  • Bandsåg
  • Montage bord
  • Hyvelbänk
  • plus lite annat smått och gott

Idealiskt tro jag är en relativ kvadratisk yta, någon stans kring 65 - 75 kvm inbillar jag mig ska räcka. Ett vanligt dubbel garage är väl omkring 50 kvm eller?! Den känns lite i underkant. Jag inser givetvis att går att få in en fullt utrustad snickarboa på väsentligt mindre, men vad är den "gyllene" medelvägen tror ni?

Hur stor är er, och vad tycker ni om det?
 
Du kommer även att behöva ett materialförråd, och det tar plats. Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet av så stora verkstäder. Testa att bygga snickeriet i Sketchup!
 
Jag håller på att slutföra min boa som är 6x8m och har väl något liknande utrustning som du anger. Det är klart att man alltid vill ha större men det handlar väldigt mycket om att försöka ha smarta lösningar och hantera saker på ett rationellt sätt. Helst inte plocka i grejor för många gånger eller flytta maskiner för att komma åt andra maskiner.Tex har jag just nu problem med spillbitar som man vill spara, det liksom bara flödar över. Bra långa och stora bänkutrymmen är verkligen att föredra. Jag gör just nu väggfasta bänkar på svetsade konsoler, inga ben på golvet. Jag har också placerat min justersåg "diagonalt" i rummet vilket gör att jag ganska enkelt kan klyva plankor som är uppemot 5m, och det har jag faktiskt haft användning ett antal gånger sedan jag började använda utrymmet för ett år sedan. Runt justersågen har jag också byggt bänkytor som jag använder flitigt. Det är väl några saker jag är ganska nöjd med.

65-75 kvm låter som utmärkt men tänk igenom layout noga (eller några olika scenarion). Sånt man gör ofta, typ städa etc ska vara så smidigt som möjligt.Genomtänkt spånsugeri med uttag på "rätt" ställen så man tex slipper ha slang på golvet där man rör sig... Bilder är fint men jag håller just på och städar....typ gjort i ett år.
:)
Jag är rätt säker att det finns andra här på forumet som kan ge dig fina bilder (eller som redan gjort det).

/Lukas
 
Du skall ha en avlång yta. och en kombimaskin med de kvadraten du funderar på. Material hantering tar mycket mer plats än man tänker sig som nämnts innan samt om man skall kunna arbeta på mer än ett projekt åt gången. Flera maskiner skall helst använda samma yta som in och utmatnings yta om du skall komprimera. en justersåg med sådan slaglängd behöver min 5*3,5m för att kunna arbeta ordentligt men samtidigt behöver du få rum runt vilket resulterar i ca 7*4,5m vilket ger 31,5m2 och halva din tänkta yta är borta. Jag och min kollega har ca 115m2 nu är vi två och har detta som vårt leverbröd men det är inte plats för några utsvävningar. Väggyta är viktig vi har hyllor överallt där det får plats. En sak som jag gärna hade haft hade varit kulvertar för spånsug mm så rören och elen låg under golvet. Vi gjorde en skal ritning och gjorde små figurer i ritfilm med maskinens behov av kringyta medräknad som vi flyttade runt. Det är resultatet av det labbandet som vi har som uppställning idag två år senare också.
 
Hej Thomas

Min erfarenhet av flera snickeri jag jobbat i är att en avlång maskinavdelning verkar fungera bäst i alla fall om man bygger nytt. Där maskiner kan stå på tvären. Ett anat altrenativ som jag själv har är att justersågen tex står nära en dörr så man kan klyva långa plank. Minsåg har ochså 2,5 m slaglängd och den står så att jag kan klyva 2,6m om jag har något längre så måste jag öppna garageporten.

En annan jätte viktig aspekt är arbetsflödet. Man skall inte behöva springa fram och till baka igenom snickeriet för att förädla en planka. Så kort väg som möjligt mellan stationerna utan att man slår i dom andra maskinen när man jobbar.

Jag gjorde en tavla i skala 1:10 av mitt garage med allt löst och fast utklipta i kartong som maskiner, arbets bord, tvingvagn, matrealställ, matreal vagn, hyllor, skåp ja allt som jag behövde i verkstan. Och även mig själv allt set uppifrån. Det här höll jag på och flyttade runt i flera månader men jag kom fram till nästan samma sak hela tiden. När jag hittat en lösning för tex en vägg där mycket skåp och hyllor skulle stå klippte jag ut allt i papper i samma skala och byggde upp väggen så man kunde se den framifrån.
Vissa maskiner kommer nästan per automatik att få en given plats när man har ett begränsat utrymme.
Jag försökte verkligen att tänka utanför "The box" när jag planerade, alla maskiner längs väggarna monterings bord i mitten och tvärt om. Jag byggde upp extra väggar som avgränsare och så vidare. Tänk även på hur man kan dra spånrören så ekonomiskt som möjligt utan en massa tvära böjar osv när man flyttar runt alla pappers maskiner
En annan sak är montering om man skall bygga tex en bardisk så kan den vara flera meter lång och det är då skönt att kunna ha golvyta för den utan att juster bordet tar i när man sågar något.

När jag hade lejauten färdig så ritade jag upp spån rören och kollade om det fungerade. Så att inte några rör komer i vägen för något. Även om det behövdes någon form av extra belysning från taket. Fast om man kan så ritar man kanske upp alt i datorn i 3D. Fast jag tror ändå att det är lättare och snabbare att flytta runt lite pappers bitar.


En annan sak är om du skall ha någon form av ytbehandling litet sprut bås eller rum kanske bara vikväggar som du fäller upp. det kanske då inte skall vara i närheten av där man står och använder handmaskiner som många gånger inte har den bästa dammuptagnings förmågan.

Takhöjden kan man bestämma den så min tre meter är bra försvinner lite när lampor och rören kommer upp.

Jag skulle vilja ha en avlång maskinavdelning på 8*12m ink handmaskiner och föråd och en monterings avdelning på 20-30m2 med anslutande sprutrum och torkrum på 10-15m2 totalt ca 130-150m2 det räcker väldigt långt allt i en plan byggnad på 12*13m.

I dag har jag ett garage med måtten 10*7 m men det försvinner golvyta från ett föråd på 5m2 och pellets föråd på 4m2 som skall bli ett sprutrum så jag har ca 61m2 i lite vinkel vilket är för litet för mig.

Pär
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag tycker Pär sammanfattar det bra, min nuvarande vekstad är 8x12m och det fungerar bra.På jobbet har vi en snickeriavdelning som är 8x9m och det blir svårplanerat.
Jag har börjat fundera på min nästa verkstad(pga flytt) som jag ska bygga om ca 5 år och funderingarna för närvarande är maskinavdelning 6x15m och en monterinsdel 5x5m
 
Tack för all värdefull och klok input.

Helt klart är virkesförådet utrymmeskrävande. Jag gillar iden med att klippa små papersfigurer, jag gjorde exakt så med nuvarande verkstad, men där hade jag inte så många möjligheter att variera mig. Nuvarande layout fungera egentligen rätt ok, men totalt är ytan för liten, den är långsmal vilket har fått mig att tro att en mer kvadratisk yta skulle vara bättre, verkar som flera av er inte delar den uppfattningen.

Arbetsflöde ska jag ta med i beräkningen, som du säger, det är viktigt.

Eftersom jag troligen kommer bygga helt nytt, iden med att dra elen under golvet lockar, men det innebär att man måste vara helt säker på layout redan innan man sätter spaden i marken...det kan bli en utamning för en person som gjärna ändrar uppfattning titt som tätt ;)

verkar som vi skulle kunna vara överson om att kring 90kvm skulle kunna fungera rätt bra, men då fick man ha en ihopfällbar sprutbox av någon slag (vikväggar eller likande). Nu återstår att se vad den tänkta tomten rymmer och vad för bygglov som kan beviljas.

tror jag skulle föredra 8*12 framför 6*15, känns väl smalt
 
Vad är de stora fördelarna med el i golvet? Fristående maskiner eller? Som jag ser det kommer den stora fördelen först när man även har spånsugsrör i golvet.
 
Att dra spånrören i golvet har bara en enda fördel och det är att det kan se mera estetiskt ut.
Och det är kolt med många stora rör i taket.
Sedan är det bara nackdelar ponera att något fastnar blir betydligt mera jobb.

Angående elen så går det i alla fall ner spånrör till maskinerna oavsett om dom står intill vägg eller fristående.
Och då drar man elen bredvid rören.

90 kvm är lite litet för att dra el i golvet. en ny maskin och man kanske måste flytta om...

Pär
 
Börja tvärt om då istället för att möblera efter ett givet yttermått. Så bygger du med pappersfigurerna som du vill ha det. Sedan är det bara och bygga huset efter det. Kan vara intressant och se hur mycket det skiljer från tänkta givna golvyta.

Pär
 
Utan att jobba med detta yrkesmässigt håller jag med om att långsmalt är bättre.
Och se för tusan till att det inte står nån stolpe, som håller upp takstolarna eller nåt, i mitten. Så har jag och jag håller på att bli tokig på stolpjä**** som ALLTID lyckas vara i vägen.
Virkes- och skivförvaring stjäl också en massa plats, mer än man tror.
 
P
min snickeriverkstad är på 100kvm (varm del) och kall del runt 45kvm! tycker själv det är på tok för litet.. men man kan alltid bygga ut :cool:

passa på att sätt strömkontakter i taket.(hängandes i kedja) har ett par sånna och det är riktigt bra så slipper man ha kablar på golvet, fast nån annan kanske tycker det är dåligt vad vet jag :) :rolleyes:
 
Jag glömde det där med stolpe, det är viktigt att inte ha någon i vägen. Så när man kan konstruera byggnaden själv så skulle jag försöka trolla bort dem i tex någon vägg till lackbox, utrymme för skivor etc. Kanske att det av den anledningen är lättare med en långsmal byggnad. En annan grej som jag tänkte på var att bara ha små fönster men ganska många. Jag har ställt bänkar utmed väggarna och fönstrena kommer då i lagom höjd när man står upp på ca 1m håll. Med andra ord på en höjd så att man kan ha handverktyg nära bänk (under fönsterhöjd). Detta gör det förhoppningsvis också lite svårare för de idoterna som ev vill knacka en ruta och låna mina verktyg för lång framtid. Men ljuset är något som också är viktigt för arbetsmiljön, ibland kan man bli förvånad hur något alster ser ut när man kommer ut i strålande solsken...

Jag håller inte heller på med det som yrke men ungefär som när vi byggde vårt hus så har några andra saker fått vara inblandade i besluten, ju större yta desto mer att städa och för all del också värma upp. Det är ju inte oviktigt att försöka hålla en jämn temperatur och fuktighet, både för trä och gjutjärnsmaskiner även när det är -20.

Lycka till, det är ju både kreativt och roligt.

/Lukas
 
Tackar för viktigt imput,
Bra ide med små men många fönster, så små att det inte är möjligt att komma in för dom där märkliga figurerna som inte förstår skilland på mitt och ditt :)
 
Mätte vår verkstad idag. Den är 13*8,4 innermått så ca109m2. Skall se om jag har några bra foton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.