Under valborg skulle jag göra infodringen till toafönstret, hadde dock inget virke och allt var stängt. Bestämde mej för att tulla lite av björken jag köpte tidigare.
Lite lyxigt virke att måla över, var väldans mkt "skimmer" i biten. Men vad gör man?

Kantade en planka, hyvlade kanterna.
Sen hyvlade jag tjockleken, började med den kupade sidan (konvexa)

Men se jag fick den inte helt plan, ville vicka lite när jag la plankan plant.
Spelar ingen större roll till just detta projektet, men det kommer juh fler.

Vad gjorde jag för fel? Tips mottages tacksamt.
 
Plan o rikthyvel + väl torkat skall det var om det skall bli bra.
 
Normalt sett rikthyvlar man en yta, och sedan planhyvlar man den motstående. Med en korrekt justerad rikt- och planhyvel är det lätt och går snabbt. Om man gör det för hand tar det tid och är relativt krävande om det skall bli bra.
 
mattiasp skrev:
Normalt sett rikthyvlar man en yta, och sedan planhyvlar man den motstående. Med en korrekt justerad rikt- och planhyvel är det lätt och går snabbt. Om man gör det för hand tar det tid och är relativt krävande om det skall bli bra.
Och som du näner, om rikthyveln är fel ställd, så blir det inte plant. För högt utbord och ett utbord som är snett i förhållande till hyvelstålen ger båda en sned bräda ut.

--- Mats ---
 
Om du först riktar upp en sida för att sedan ta bort relativt mycket på motsatt sida finns det nog dessutom potential att du släpper lös spänningar som finns kvar i biten och som då vrider till plankan.

(Hederspris för längst mening?)
 
mattiasp skrev:
Om man gör det för hand tar det tid och är relativt krävande om det skall bli bra.
Med rätt hyvlar går det ganska fort att rikta en planka. Inte lika fort som med en maskin men ändå!
Först hyvlar man med en hyvel med stålet slipat i en ganska kraftig kurva tvärs fiberriktningen. Tjocka spånor gör att det går kvickt att få sidan hyggligt jämn. Minska spåntjockliken något och hyvla diagonalt, först åt en hållet sen åt det andra. Byt till en längre rubank, hyvla diagonalt åt båda hållen och avsluta sedan i fiberriktningen . Plankan är då plan och jämn, om den dessutom behöver vara snygg, ta några tag med putshyveln. Rita på tjockleken med ett strykmått och hyvla ned till linjen. Klart!
/B
 
  • Gilla
Fredrik.Wernersson
  • Laddar…
Thomas_LLA skrev:
Körde plankan i min planhyvel, rikten har jag inte ställt in ännu.
Meeen det kanske är min kinamaskin som inte riktigt håller måttet...
Hitta denna filmen

[länk]
Visst kan det vara maskinen, men först måste du kolla inställningen. Så länge du inte är säker på du har ordning på rikten så kan detta vara problemet. Jag hade samma problem på min splitter nya Hammer. Fick hjälp av Bengtn, och sedan dess är den fantastiskt bra.

--- Mats ---
 
Tack för svaren. Får kolla upp hyveln när det blivit lite varmare. (vi fick 2dm snö i natt) :(
 
För egen del så vill jag börja rikta den konkava sidan,så att man får ett så bred anläggningsyta som möjligt.
Tycker det blir vingligt med biten som annars vill vicka från sida till sida när man riktar.
 
Nu kanske jag är dum... Men jag kör väl plankan i planhyveln för att den ska bli just plan, eller?
 
Thomas_LLA skrev:
Nu kanske jag är dum... Men jag kör väl plankan i planhyveln för att den ska bli just plan, eller?
Så som jag tolkar allt är Planhyveln mer för att bestämma höjden på plankan.. Den behöver en plan yta från rikthyveln för att det skall bli bra..

Så rikta den ena bredsidan så plankan ligger plant på underlaget, sedan köra igenom planhyveln så tjockleken uppnås. Då har man två bra ytor som är "parallella" mot varandra..
 
Thomas_LLA skrev:
Nu kanske jag är dum... Men jag kör väl plankan i planhyveln för att den ska bli just plan, eller?
Jag tror att det är här problemet ligger -inte att du skulle vara dum, utan att planhyvelns namn är något missvisande.

Rikthyvlingen gör ytan plan, och planhyveln gör den motstående sidan parallell mot den riktade ytan. Planhyvel borde egentligen heta parallellhyvel.
 
Helt rätt mattias kan man inte lobba för det.

Pär
 
Det engelska planer/thicknesser är ju ganska bra dvs. beskrivande. Fast thicknesser kanske är lite svåröversatt till svenska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.