En entreprenör har precis gjutit en platta på 10kvm och elgolvvärme för en tillbyggnad till vårt hus (en ny entrehall). Huset står på en krypgrund med ca 25-30 cm synlig sockel. Ett av önskemålen från oss var att det inte skulle bli några nivåskillnader mellan det nya golvet och det gamla. Nu när plattan är på plats så är det några saker jag funderar över.

Entreprenören har använt 40 cm kantelement trots att det är ca 55 cm från marknivå upp till befintlig golvnivå.

- Detta gör dels att det rent estetiskt inte blir som vi vill, för vi måste ha väldigt mycket grus upp mot den nya sockeln eftersom han har lagt isolering runt ytterhörnen som måste vara täckta. Så i praktiken har han "höjt" marknivån under/runt utbyggnaden på ett inte alltför vackert/praktiskt sätt som vi inte var beredd på.

- Sedan så är det en ev. allvarligare grej, och det är att om vi har gruset så där långt upp där tillbyggnaden ansluter mot krypgrunden (där ligger det dock ingen extra isolering så det går att dra bort en hel del grus, men det skulle ju inte heller bli så snyggt att ha mindre grus där än runt hörnen) så blir grundmuren väldigt blöt (jag var ner och kollade nu när det regnat 2 dagar) vilket jag befarar kan krypa upp i syllen.

Oroar jag mig i onödan? Vad hade prisskillnaden för en platta med 50 cm kantelement blivit?
 
Menar du att han höjt marknivån mer än 15 cm för att med 40cm kantelement nå samma höjd på golvninån?

Ja, det låter ju inte som ett ok tillvägagångssätt måste jag säga.

Ni kanske kan klä väggen ner till normal marknivå så det blir snyggt och prydligt och ni inte behöver höja nivån något.
 
thomasx skrev:
Ni kanske kan klä väggen ner till normal marknivå så det blir snyggt och prydligt och ni inte behöver höja nivån något.
Hur menar du?
 
TheJaff skrev:
Hur menar du?
Ja, frågan var ju först och främts hur du menar!? Har du någon bild att lägga upp?
 
Du hade förstått rätt. Men här kommer en bild. Som singlet ligger på bilden är det ca 1 decimeter singel över isoleringen runt ytterhörnen. Nivån där singlet möter kantelementen är kanske 35 cm över marknivå.
 
  • photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Hur är grundläggningen för betongplattan gjord? Ligger isoleringen under betongplattan på en bädd av singel som ligger över orginal marknivå?

Det finns två aspekter på detta.

Dels hur man kan lösa problemet rent praktiskt så att ni får huset så som ni vill ha det.
Dels huruvida detta är ett fel från entreprenörens sida eller inte.

Vad jag förstår är det den första delen som du är intresserad av här, och inte så mycket den andra delen. Anledningen till att jag frågar är att om det skulle vara så att detta är ett fel av entreprenören så kan det ju också blir hans problem att lösa det, även om det skulle innebära att riva och göra om från början.
 
Min spontana tanke när jag ser bilden är hur entreprenören tänkt sig att fasadpanelen på ett naturligt sätt ska ansluta till utbyggnaden när kantelementet börjar där fasadpanelen slutar på det befintliga huset. Jag förstår helt och fullt era invändningar och det borde absolut ha gått att lösa på ett mycket snyggare sätt.

Hade ni ingen diskussion innan hur det skulle se ut utvändigt? Som det ser ut nu så kommer ni ha en besvärlig slänt som är svår att fixa till på ett vettigt sätt förutom att fasadpanelen kommer troligtvis att ligga på en annan nivå än resten av huset.
 
Nu är det väldigt svårt att se på bilden men hur högt är det från överkant gruset till överkant kantelement? Det är inte bara så att de skyfflat upp grus mot kantelementen som mothåll vid gjutningen?

Backar du några meter och tar en till bild ser man mer hur övriga grunden ser ut
 
Kantemelenten var väl 40cm, och man ser ungefär 20, så det är ungefär 20 under gruset då. Sen, misstänker jag, ligger det grus under hela plattan för att bygga upp till aktuell höjd. Kruxet då är att om man skyfflar bort gruset runt om så ungergräver man också grundläggningen för plattan.

Men om isoleringen under plattan går hela vägen ner till normal marknivå, ja då bör man ju kunna skyffla bort gruset ner dit och sätta någon form av beklädnad.
 
thomasx skrev:
Ok. Hur är grundläggningen för betongplattan gjord? Ligger isoleringen under betongplattan på en bädd av singel som ligger över orginal marknivå?
Ja, tror det.

thomasx skrev:
Det finns två aspekter på detta.

Dels hur man kan lösa problemet rent praktiskt så att ni får huset så som ni vill ha det.
Dels huruvida detta är ett fel från entreprenörens sida eller inte.

Vad jag förstår är det den första delen som du är intresserad av här, och inte så mycket den andra delen. Anledningen till att jag frågar är att om det skulle vara så att detta är ett fel av entreprenören så kan det ju också blir hans problem att lösa det, även om det skulle innebära att riva och göra om från början.
Jag vill lösa problemet rent praktiskt på något sätt om det går - förhoppningsvis i samråd med entreprenören om han visar lite goodwill.
 
mr_bygg skrev:
Min spontana tanke när jag ser bilden är hur entreprenören tänkt sig att fasadpanelen på ett naturligt sätt ska ansluta till utbyggnaden när kantelementet börjar där fasadpanelen slutar på det befintliga huset. Jag förstår helt och fullt era invändningar och det borde absolut ha gått att lösa på ett mycket snyggare sätt.

Hade ni ingen diskussion innan hur det skulle se ut utvändigt? Som det ser ut nu så kommer ni ha en besvärlig slänt som är svår att fixa till på ett vettigt sätt förutom att fasadpanelen kommer troligtvis att ligga på en annan nivå än resten av huset.
Jag frågade i ett tidigt skede om anslutningen till huset och då pratade han om att ev. lägga upp lite mer grus mot befintliga sockeln för att få det att se bra ut.
 
myrstack skrev:
Nu är det väldigt svårt att se på bilden men hur högt är det från överkant gruset till överkant kantelement? Det är inte bara så att de skyfflat upp grus mot kantelementen som mothåll vid gjutningen?

Backar du några meter och tar en till bild ser man mer hur övriga grunden ser ut
Överkant grus till överkant kantelement max 15 cm. Överkant grus ner till isolering vid ytterhörnen 10 cm.
 
thomasx skrev:
Kantemelenten var väl 40cm, och man ser ungefär 20, så det är ungefär 20 under gruset då. Sen, misstänker jag, ligger det grus under hela plattan för att bygga upp till aktuell höjd. Kruxet då är att om man skyfflar bort gruset runt om så ungergräver man också grundläggningen för plattan.

Men om isoleringen under plattan går hela vägen ner till normal marknivå, ja då bör man ju kunna skyffla bort gruset ner dit och sätta någon form av beklädnad.
Beklädnad är nog den lösningen jag ser som skulle kunna ge ett riktigt tillfredsställande resultat. Dock så är det nog endast grus ner till marknivå, inte isolering som du skrev.
 
Men du skrev i början att entreprenören använt 40cm kantelement, och att nivån på golvet ligger 55cm över marknivå. Men av det du skriver nu verkar det som kantelementen bara är 25cm, 15 över gruskant och 10 under!?
 
thomasx skrev:
Men du skrev i början att entreprenören använt 40cm kantelement, och att nivån på golvet ligger 55cm över marknivå. Men av det du skriver nu verkar det som kantelementen bara är 25cm, 15 över gruskant och 10 under!?
Nej jag skrev att det var 10 cm från gruskant ner till isoleringen runt ytterhörnen. Alltså frigolitskivorna som ligger runt hörnen på utsidan av plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.